Gister heb ik een rondleiding gehad door de collectie van Michel, en ben huiswaarts gekeerd met wat XD90-spul: injectoren, gloeibougies en een 'nieuwer' gloeisysteem. Die heb ik er vandaag als 'proof of concept' ingeknutseld (nog niet netjes weggewerkt) en dat werkt allemaal mooi.
Ook heb ik alle gloeibougies even direct op de accu getest, en die gloeien allemaal heel netjes, zeker op de punt. Het relais schakelt met een solide 'kloenk', het indicatorbimetaaltje wordt op een gegeven moment warm en de motor start mooier, maar nog niet perfect. En ik denk nu gezien te hebben waar dat aan ligt: een (nieuwe
) diesellekkage, maar nu op de aansluiting van de pomp. Die had ik nog niet eerder gezien
Omdat dit echter over elektra gaat heb ik toch nog wat vragen:
Ik heb begrepen dat er een paar iteraties zijn van het gloeisysteem.
1. Het systeem wat ik nu heb is vrij simpel: een indicatorweerstand, dat gloeiende oog boven het stuur, brengt het voltage omlaag naar 9.5 volt (ja, dat schijnt dus zo te horen) en je blijft gewoon gloeien zolang je er zin in hebt.
2. De volgende iteratie, die ik nu aan het inbouwen ben, levert ook 9.5 volt, maar laat je zien voor hoe lang dat moet: als het bimetaal warm genoeg is krijg je een signaal dat je kan stoppen.
3. De stap daarna werd alles geïntegreerd in één 'boitier de prechauffage': relais, timing en terugbrengen naar het juiste voltage voor de gloeibougies.
Dit alles is nog steeds erg traag.
4. Vandaar dat Peugeot op een gegeven moment overgestapt is naar snelgloeiers.
Bij een snelgloeirelais horen snelgloeiers. Maar hoe herken je een snelgloeier? Is dat het voltage? (Als ik namelijk gloeibougies online zoek voor mijn motor krijg ik allemaal 11V exemplaren, terwijl er op mijn gloeiers '9.5v' staat)
Beetje inconsistent verhaal misschien, maar ik ben dan ook een beetje de draad kwijt...