Ja ervaringen mee.
Inderdaad van belang dat je een blazende fan hebt als je aan de gril zijde gemonteerd hebt, zeker als je overweegt de ijzeren koelvin te demonteren. Is snel te checken natuurlijk of hij blaast of zuigt.
Die van mij draait 2120m/h
Hoe meer lucht verplaatsing hoe beter.
Heb met alleen de traditionele koelvin eigenlijk nooit problemen gehad. Tenzij heel erg warm (boven 30 graden) en dan in een lange file terecht komen. 2x gebeurd in 3 jaar of zo.
Fan gemonteerd vanwege de rally in Griekenland, wilde de 3 pk winst door koelvin te demonteren en zou in extremere omstandigheden en temperaturen gaan rijden tijdens de stages.
Had echter ook de traditionele koelvloeistof vervangen door waterloze koelvloeistof met hele andere koel eigenschappen. Deze combi gaf problemen met alleen elektrische koeling.
De probe die eerst geïnstalleerd zat sloeg pas aan bij 90 graden. Dat was te hoog om bij extreme buitentemperatuur met alleen elektrisch nog terug te koelen waardoor het opliep tot 100 graden.
Die sensor vervangen door 1 die de fan laat aanslaan bij 82 graden. Hier geen problemen meer mee gehad behalve in de Gotthard tunnel waar het 40+ graden was. Ook in Italië met stijlere wegen in combi met hoge temperaturen problemen, dus uiteindelijk koelvin teruggeplaatst.
Tijdens rally geen temperatuur problemen meer gehad.
Waren extreme stukken bij in de 2 en lange tijd flink in de toeren waar het spannend werd, maar nooit boven de 98 geweest tijdens die stage.
En rij sinds die tijd met koelvin en elektrisch samen. Werkt goed, fan slaat aan bij 82 en draait nooit erg lang mee (op de snelheid kan ik aan en afslaan niet echt horen, maar zie geen rare temperaturen ).
Zal weer eens kijken nu het lekker weer wordt of in Nederland het wel geschikt is om alleen elektrisch te rijden.
Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk