door A.B.203 » 26 aug 2016, 09:38
De motor in de 203 loopt prima met haar nieuwe zuigers, bussen en drijfstanglagers, echter zo bij een snelheid tussen de 50 en 60 km per uur in de 4e versnelling wordt het zagen, net of er te weinig brandstof is of dat de elektra wordt onderbroken. Bij een hoger toerental verdwijnt dat gezaag weer. Verder wordt de bobine bloedheet, zowel een blauwe bosch als andere (oude) bobines van verschillende merken.
Goede verdeler, goede contactpunten, juiste contacthoek, nieuwe condensator en bougiekabels en de zaak staat op tijd. Andere bougies geeft geen verbetering.
Was er een paar weken geleden mee bij het magazijn van de 404 club. Een clublid reed er even mee en zei stellig dat het kruisstuk bij de versnellingsbak aansluiting versleten was. Bij de motorwissel is mij daar niets van opgevallen en ik kan dat ook nauwelijks geloven. Wel is het rubber van de bakhouder slap, uitgeleuterd en aan vervanging toe.
Vanmorgen meldde forumlid 305 Friesland dat hij vermoedde dat de bougiepijpen doorsloegen. Zaterdag de hele dag in de regen gereden en toen was het gebobber veel erger dan bijvoorbeeld gisteren bij ca 30 graden. Ben dus geneigd om de pijpen de schuld te geven. Heb een bak vol van die dingen en kan niet zien welke nu goed of slecht is. .
Er is hier al meer over geschreven, maar wie heeft de juiste oplossing ? Schoonpoetsen en inspuiten met WD40, krimpkous er om enz.
Ik ga dat nog uittesten maar kunnen doorgeslagen bougiepijpen voor een verhitte bobine zorgen ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.