Bovenstaande beschrijving geld meer voor een stationair
klep , terwijl er een stappenmotor op zit ....
Deze zit
in het gasklephuis .
heeft een kleine stekker met 4 aansluitingen
Daar kun je beter niet te veel mee gaan "rommelen" , deze doet het of niet , en in het 2e geval kun je deze vernieuwen .
Er zijn wel een aantal aanbieders van stappenmotoren die enigszins betaalbaar zijn , in tegenstelling tot de dealer waar deze iets van 180 euro kosten
Op marktplaats staan ook aanbieders die een beetje te goedkoop zijn , en dan krijg je een "made in china" geval , van zeer slechte kwaliteit , en deze werken slecht tot zeer slecht
Overigens zou ik eerst maar eens de diagnose er aan (laten) hangen :
Er komen meer problemen voor met de gaskleppositiesensor , dan met de stappenmotor zelf
De stappenmotor gaat namelijk pas stationair regelen , als de ECU ook "ziet" dat er een stationairloop moet zijn , en dat wordt vast gesteld door , jawel , de gaskleppositiesensor .......
Daarnaast kunnen er nog legio andere zaken aan de hand zijn , om iets te noemen :
een defecte temperatuursensor (of een kabelbreuk naar) , waardoor de auto te rijk loopt , en ook uit zou kunnen vallen .........
Ik kan nog wel 10 dingen gaan roepen , maar de moraal van dit verhaal :
Eerst een diagnose doen , en dan pas je conclusies trekken , op voorhand lukraak onderdelen vernieuwen of uitwisselen , is meestal een lange en dure weg naar een oplossing
Controle op vacuum , of anders gezegd controle op "valse lucht" vind ik wel een hele goede tip !
Zeepsop heeft niet zoveel zin , maar met remmenreiniger kun je dit makkelijk controleren :
Je spuit alles onder , van je inlaat tot aan de gasklep met remmenreiniger , stukje voor stukje , en als de auto daar op reageert , betekent dit dat het (als brandstof) naar binnen gezogen wordt , en er dus een lekkage zit .