Harrie schreef:CXpeu schreef:Volgorde:
velgen chemisch ontlakken, stralen, randen bijwerken/strak maken, velgen geheel rondom poeder coaten (primer, kleurlak, doorgaans zilvergrijs, tot slot blanke lak voor de glans). Na het coaten worden de flenzen van de velgen aan de achterzijde weer ontlakt dmv. afdraaien op een draaibank.
Goed dat het naafvlak wordt afgedraaid, maar hoe zit het met de draagvlakken van de wielbouten ?
De (poeder-)lak gaat barsten en verpulveren, waardoor de wielbouten los gaan zitten...
grt, Harrie
Het antwoord van Wheeltrim op de vraag van Harry,
Geachte Heer Torenvlied,
Vermoedelijk bedoelt men de boutgaten aan de zichtzijde van de velgen.
Het kapotdraaien van de lak in het boutgat is inderdaad (enigszins) het geval. Ook nieuwe velgen hebben altijd lak in de boutgaten (en nooit op de flenzen, tenminste als het goede velgen zijn, we hebben inmiddels meerdere gevallen gezien van lak op de flenzen van nieuwe velgen die waren geïmporteerd uit een zeer-lage-lonen land).
Het niet-lakken van de boutgaten (of naderhand verwijderen van de lak) is niet goed mogelijk aangezien vooraf niet bekend is hoe groot precies het oplegvlak is van de bouten die worden gebruikt.
De lak wordt min of meer weggedraaid tijdens het aandraaien van de bouten. Is niet te voorkomen.
Voorzover ons bekend lopen die bouten niet los tijdens het rijden, bandenbedrijven die wij er naar vroegen geven klanten althans ook niet (meer) het advies het aandraaimoment na enige tijd te laten controleren. We kennen 1 bandenbedrijf dat klanten wel adviseert terug te komen indien velgen zijn gecoat, alle andere doen het niet. In die gevallen waarbij de velgen waren gecoat en de klant later terugkwam om het moment te laten controleren, bleek verder aandraaien slechts zeer zelden zinvol.
Onze conclusie: het lijkt geen merkbaar effect te hebben.
Voor de goede orde: fabrikanten van topklasse velgen brengen ook vaak een ondergrond aan dmv. poeder coaten. Zit dan ook in de boutgaten. Daar over heen gaat dan vaak natlak (oa. bij chrolme look en black chrome). Al met al een behoorlijk dikke laag, ook in de boutgaten. De bouten draaien de lak altijd weg tot op het aluminium.
Verder: in de praktijk blijkt met name bij diep liggende boutgaten de lak onderin de boutgaten toch wel dunner te zijn dan aan de zichtzijde van de velgen.
Wij hopen u voldoende te hebben geïnformeerd.
mvg
HB van Eeken
Wheeltrim BV