Nee, hoor. Dit spanningsbereik is prima. 12V lampen zijn ontworpen om dergelijke spanningen tussen 12 en ca. 14,5V voor honderden branduren vol te houden.
Ik zie eigenlijk maar twee mogelijkheden:
1: boordspanning is OK maar de lampen zijn het type "vage aliexpress meuk uit China" met een levensduur van een waxinelichtje. Je bent het beste af met de bekende merken (Osram, Philips, Sylvania). Anders blijf je het dashboard e.d. maar aan het openschroeven...
2: de spanningsregelaar doet af en toe niet zijn werk tijdens het rijden met als gevolg dat de spanning naar boven piekt. Dit is bij de 304 vaak een elektro-mechanisch component dus een slecht contact vanwege trillingen kan zomaar een flink wisselende boordspanning opleveren... En corrosie na zoveel jaren valt ook niet uit te sluiten; dat resulteert dan weer in wisselende overgangsweerstanden van elektrische contacten in relaispunten en schuifstekkers. In dit geval kun je het beste een tijdje een voltmeter aansluiten tijdens het rijden. Bijv. via de sigarettenaansteker. Helemaal mooi zou een multimeter met min/max functie zijn, dan hoef je niet de hele tijd die meter in de gaten te houden tijdens het rijden.
Hier wat meer leesvoer over de dynamo en de spanningsregelaar. Eventueel bekijken via google translate als je Frans niet zo goed is:
http://ma204.free.fr/etudes-techniques/ ... /index.htmhttp://www.boletus-satanas.org/bb/viewt ... 24&t=13068