1) G3 gasinstallatie, keuring en wegenbelasting
Als je een gasinstallatie inbouwt, kun je kiezen uit een G2 of G3-installatie. In principe kunnen alle gasinstallaties gekeurd worden als G2. Het nadeel hiervan is dat je dan geen belastingkorting krijgt en dus flink omhoog gaat in de wegenbelasting (tenzij >=40 jaar oud). Het is dus wel erg belangrijk dat je een G3 installatie kunt inbouwen in jouw auto. Hier zitten een aantal haken en ogen aan. Een auto kan alleen op G3 gekeurd worden als deze voldoet aan Europese Richtlijn 94/12/EEG of hoger (Euro 2 of hoger), met bouwjaar ten hoogste 2014, én als er een gasinstallatie in zit die door de fabrikant van de installatie geschikt is bevonden voor het type auto. Als je auto uit 2015 of later komt gelden er andere regels (R115).
Wat houdt G3 nou precies in? G3 betekent in essentie dat de gasinstallatie zelfregelend is (dus mengsel niet afstelbaar). Maar om dit op kenteken te krijgen moet de fabrikant van de gasinstallatie een G3-verklaring afgeven dat de auto waar het om gaat écht compatibel is met de gasinstallatie (zo'n verklaring wordt op chassisnummer afgegeven, dus niet herbruikbaar). Je moet dus een gasinstallatie zien te vinden waarvan de fabrikant een G3-verklaring wil afgeven voor jouw type auto. In mijn geval heb ik een AG DGC-installatie gebruikt die ik uit mijn 106 gedemonteerd heb. Dit is een installatie die correct samenwerkt met de singlepoint inspuiting zoals die op de Génération zit. Het bedrijf dat AG heeft opgekocht, GFI Control Systems, kan G3-verklaringen afgeven voor de 205 (in elk geval die Euro 2 zijn). Dit heb ik nagevraagd bij een GFI dealer in Nederland (ik geloof dat er maar één GFI dealer in Nederland zit, en dat is een bedrijf in Eindhoven).
Als je een willekeurige gasinstallatie vindt waarvan de fabrikant een G3-verklaring wil afgeven werkt dit ook, het hoeft dus niet per sé een AG DGC installatie te zijn, maar dit was de enige installatie waarvan ik wist dat deze op een TU motor hoort te werken.
De keuring kan in theorie bij de RDW, maar het is aan te bevelen dit bij de dealer van je merk gasinstallatie te laten doen. Als er iets heel kleins ontbreekt bij een RDW keuring wordt hij afgekeurd en mag je een nieuwe keuring aanvragen. Bij de dealer kunnen ze dit even herstellen en de auto alsnog goedkeuren omdat ze daar materialen hebben liggen.
Ten tijde van de keuring is het belangrijk dat álle componenten die je hebt gebruikt om onderdelen aan elkaar aan te sluiten voldoen aan VN/ECE-reglement 67 (kortweg 67R01). Dus leidingen, slangen, vulpunten, koppelstukjes, appendage, etc. Daarnaast moet je voldoen aan het inbouwreglement van de RDW. Dit is niet eenvoudig! https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/sitecollectiondocuments/apk/handleidingen/02-regelgeving-gasinstallaties-inbouweisen.pdf
Om uit te rekenen hoeveel wegenbelasting je gaat betalen als je je auto op gas hebt omgekeurd, moet je bij het ledig gewicht 80% van het tankvolume optellen. Mijn 205 weegt 800 kg ledig, dat houdt in dat met mijn tank van 45 liter het gewicht met 36 kg verhoogd wordt, dus 836 kg. Dezelfde belastingcategorie dus, top.
Het wegenbelastingtarief voor LPG G3 tot en met 850 kg is gelijk aan dat van benzine, dus dat kan niet beter. Als je boven de 850 kilo uitkomt, dan betaal je voor een LPG G3-auto meer dan voor een even zware benzine-auto.
2) Tank uitzoeken
Als je zeker weet dat je een gasinstallatie bij elkaar hebt gesprokkeld (dat houdt in, je hebt een verdamper, een computer en en alle verder alle onderdelen die erbij horen) die goedgekeurd kan worden op G3, kun je eens gaan nadenken over welke tank je wil plaatsen. Ik wilde per sé een gastank ónder de auto om zo geen kofferbakruimte in te leveren. Ik ben eens gaan zoeken in Nederland en kwam eigenlijk alleen maar te grote (en overigens ook hele dure!) tanks tegen. Toen ben ik eens over de grens gaan kijken. Bij lpgshop.co.uk hadden ze een aantrekkelijke tank. Een ringtank met een diameter van 565mm, hoogte van 200mm en inhoud van 45 liter, mét 67R01 goedkeuring. Het voor de keuring benodigde tankcertificaat heb ik kunnen vinden op de website van de tankfabrikant. De verzending viel ook alles mee. Uiteindelijk er een kunnen bemachtigen met flinke korting voor iets van 90 euro incl verzending.
In de tank hoort een appendage. Dat is een ding dat je in het gat van de tank schroeft waar alle aansluitingen op zitten evenals de niveaumeter, afsluiter, overvulbeveiliging, overdrukbeveiliging etc etc. Ik heb de Tomasetto AT02 gepakt, die is geschikt voor mijn tank (je kunt in het certificaat dat bij de tank zit zien welke appendages geschikt zijn voor die tank). Gekocht voor +- 50 euro.
De tank moet minimaal 20 cm van de grond verwijderd zijn als de auto op zijn wielen staat. Je kunt mijns inziens géén tank van meer dan 200 mm hoog onder een 205 plaatsen tenzij je de achteras ophoogt.
Je kunt een LPG-tank standaard maar tot 80% vullen. Houd hier rekening mee. Oh en de tank mag max 10 jaar oud zijn voor de keuring. De productiedatum moet per sé leesbaar zijn op de tank.
3) Leiding en vulslang
Je kan kiezen uit koperleiding of kunststofleiding. De kunststofleiding moet voldoen aan 67R01 als je deze wilt gebruiken. Als deze voldoet staat het op de leiding gedrukt. De leeftijd van een kunststofleiding is niet relevant. De vulslang is de slang die van de appendage naar het vulpunt loopt. Deze slang moet 67R01 zijn en mag ten tijde van de keuring maximaal twee jaar oud zijn. (Let op, er is een verschil tussen leiding en slang).
De ligging van de leiding is best een uitdagend onderwerp. Je moet ervoor zorgen dat de leiding nergens het laagste punt onder de auto is, tenzij er 15 cm verderop een onderdeel van de auto is dat lager is (de tank telt hier ook als onderdeel van de auto). Verder gelden de volgende regels:
- De leiding mag geen scherpe objecten aanraken of schuren
- Blijf op minimaal 10 cm afstand van hete delen zoals de uitlaat, anders moet je hitteschilden aanbrengen
- De leiding moet met beugeltjes om de 40 cm bevestigd worden aan de auto
- Je mag geen scherpe bochten maken, minimale radius is 5 cm
- De leiding mag niet onder spanning staan
Om deze leiding te termineren heb ik de geschikte fittingen meebesteld, die verkopen ze ook allemaal.
4) Plaatsing van de tank
Het plaatsen van de tank is het makkelijkst als je een transmissiekrik hebt en een brug. Je duwt de tank onder de auto en gaat dan bepalen hoe je hem gaat vastmaken aan het carrosserie.
Mijn tank heeft vier bevestigingspunten die ik allemaal moet gebruiken. Ik heb er bij mij voor gekozen om twee beugeltjes te lassen aan twee kokers. Op het derde punt heb ik een gat gemaakt in de vloer van de auto zodat je van binnen in de koker kan kijken, zodat ik de tank rechtstreeks op de koker kon vastschroeven. Het vierde punt komt via een beugel uit bij het gat waar normaliter de schroef voor het reservewiel zit.
Gat in de vloer:
Gelaste beugel 1, eerst de anti-roest eraf slijpen, daarna bakken en in de verf.
Gelaste beugel 2, bakken, daarna meteen in de verf.
Heb gehoord dat gastanks roesten als een gek, dus die ook maar meteen ingesprayd met anti-steenslag coating welke ook roest weert.
De kokers aan welke gelast is zijn van binnen ook meteen behandeld met Motip ML.
Hij hangt! (De vierde beugel heb ik nog niet op de foto.)
Wordt vervolgd!
Heel veel dank aan Sander voor alle hulp tot nu toe.
P.S. Als je van een foto de hoge resolutie variant wil zien, open de foto van even in een nieuw tabje, en haal de laatste m weg uit de bestandsnaam. Bijvoorbeeld: https://i.imgur.com/kuV8fD5m.jpg => https://i.imgur.com/kuV8fD5.jpg