3 Weken geleden viel mijn oog op een Marktplaatsadvertentie van een Peugeot 405 "loop of sloop". Na wat onderhandelen heb ik de 2 voorstoelen kunnen bemachtigen voor 25 euro per stuk. Ik wilde ze per se hebben, omdat de bekleding overeenkwam met wat ik in mijn 405 heb. Volgens mij bekleding uit een actiemodel, want je ziet deze bekleding bijna nooit.
Jaren geleden was mijn bestuurdersstoel al eens gebroken (rugleuning brak af). Via de sloop is er toen een andere passagiersstoel voor in de plaats gekomen (met dezelfde bekleding). Helaas is de vloer niet vlak bij een 405, dus de passagiersstoel stond scheef op de plek van de bestuurder. Daarnaast waren beide voorstoelen door jaren gebruik flink zacht en uitgezakt. Ook was de wang ingescheurd aan de zijkant.
De stoelen die ik nu heb gekocht voelen keihard aan. Alsof ze zo uit de fabriek komen. Een klein los stiknaadje net onder de hoofdsteun van de bestuurdersstoel heb ik eigenhandig van binnenuit "gehecht". De rugleuning-bekleding verwijderen was even 3 uur werk, maar je ziet er niks meer van. Ik wist niet dat een stoel zo ingewikkeld in elkaar zat met krammen, metalen stangetjes, lussen en haken. Chapeau voor de mensen die er in de fabriek 60 in het uur in elkaar zetten.
Enige minpuntje: de stoelen komen uit een phase 1 405 en hebben hierdoor blauwe wangen van vinyl en in mijn 405 is alles grijs. Dit is opgelost door het vinyl te verven met een spuitbus vinylverf in de juiste kleur. Het resultaat is prachtig geworden. De kleur is zo goed als gelijk met de rest van het grijze interieur. Gelijk heb ik het vinyl van de achterbank ook voorzien van deze kleur.
Het monteren van de voorstoelen was op zich niet veel werk, ware het niet dat het voorste boutje van het frame tegen de middenconsole aan niet handig los te krijgen is. Het frame van de zitting zit er 3 cm boven, waardoor je ratel er niet tussen past. Een verlengstuk op een bitje past ook niet, omdat deze er schuin op moet in verband met het frame en dan slipt het bitje door. Een los torx-bitje en een verstelbare moersleutel (Bahco) lukte wel, maar kostte erg veel tijd.
Verder zaten er 2 bouten van de passagiersstoel helemaal vastgeroest in het frame. Dit was één dikke plak roest in de rails. Na veel hameren en uitboren een overmaatse torx dop er in geslagen en de bouten gingen gelukkig toch los (scheelt hele bout uitboren en nieuw draad tappen). Een geluk want anders zit je stoel toch niet lekker vast als deze rechts achter de 2 schroeven minst. Je gordel zit namelijk ook aan de stoel vast.
Gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de vloer eens goed te stofzuigen . Morgen de achterbank terug monteren en de 405 is weer een stuk netter van binnen. De verweerde raamzwengels zijn ook weer mooi grijs gespoten. Nu nog een sponsor zoeken voor wat carrosseriewerk (plaatwerk heb ik al bij elkaar gespaard) en de 405 is weer helemaal strak. Lijkt me een mooie eindopdracht voor een schadehersteller in opleiding: ik lever de materialen en de leerling levert onder toeziend oog van de docenten het werk.
PS: ik heb 2 hoofdsteunen over. Deze wil ik graag op de achterbank bevestigen. Ik zoek nog de 4 plastic geleiders waar de hoofdsteunen in glijden. De veren en verdere bevestiging zijn al in de rugleuning aanwezig. Wie ze heeft mag me contacten. De geleiders van de voorstoelen zijn te kort (scheelt een paar cm), dus die monteren is geen mooi gezicht. Dan wordt het meer een Chesterfield bank met van die ingenaaide "putten" er in.