Hallo!
Ik heb een Peugeot 205 II, waarvan laatst het acculampje ging branden en daarna was de auto inderdaad niet meer te starten.
De ANWB heeft met kabels de auto gestart en de accu enigzins opgeladen, en gediagnosticeerd dat de dynamo stuk was.
Omdat het vervangen van de dynamo prima te doen is, ben ik daarvoor gegaan (i.p.v. naar een garage rijden).
Vanwege enige (leken)onzekerheid heb ik alles tot in de puntjes uitgezocht en helemaal volgens alle aanwijzingen van Haynes 205 repair manual gedaan.
Vervolgens was starten geen succes... het klonk moeizaam, maar dat ben ik van deze auto wel gewend en toch start ie altijd weer. Ik hield het contact dus even lang als normaal open, maar het klonk kansloos. Dat bleek het ook toen er vervolgens bij de 2e poging rook achter het blok vandaan kwam ...
Van schrik snel de minpool van de accu weer losgehaald en de ANWB weer laten komen.
Nogmaals geprobeerd te starten (heel kort) en vervolgens ging de monteur de bekabeling naar de startmotor volgen, die toen helemaal versmolten bleek... Maar hij zei ook dat ik de dynamo prima had gemonteerd en aangesloten de v-snaar spanning was ook ok.
Mijn vraag is eigenlijk: Heeft iemand hier een idee wat er gebeurd kan zijn vóór, of tijdens deze dynamovervanging of de startpoging daarna?
En wat nu? Ik heb het idee dat dit een complexe en dure reparatie gaat worden, klopt dat?
Ik krijg pijn in m'n hart als ik bedenk dat het voor ons wel eens gedaan zou kunnen zijn met deze 205 ... Help!
Bij voorbaat zeer veel dank!
Vriendelijke groet,
Remko
p.s. Ik woon in Den Haag, weet iemand toevallig nog HET "adresje" / "mannetje" ?