Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
403diesel schreef:Ik snap je Edward. Vroeg me alleen af wat er met de Amperemeter gebeurd als iemand de lichten aan laat staan en de auto wordt opgestart met lege accu bijvoorbeeld. Dat staat de dynamo wat langer flink te laden, zeker als je een flinke accu hebt zoals een 88Ah die ik vorige week in een 403 tegen kwam.
Ik begreep uit het verhaal van John dat hij de Amperemeter er wel tussen heeft.
Ik heb nu een 35 of 40 A dynamo uit een vroege 504 nog met externe regelaar. Scheelt al een stuk dat je ook met lage toerentallen toch stroom hebt. Ik heb voor de zekerheid de Amperemeter niet aangesloten om deze niet te overbelasten. Mocht jouw ervaring zijn dat deze meters (tijdelijk) veel meer kunnen hebben dan de 30 A op de schaal zonder door te branden dan sluit ik em weer aan.
Aangezien ik een diesel heb verbruik je met starten al veel meer stroom waardoor de laadstroom na het starten ook hoger is. Minuutje gloeien kost toch vrij veel energie
- rond 1967 stapte Peugeot over op wisselstroomdynamo's. De ampèremeter verviel toen en er kwam een Voltmeter voor in de plaats (ook bij het oude dashboard!). In het servicebulletin van destijds werd aangegeven dat je bij ombouw achteraf ook de ampèremeter moest vervangen
A.B.203 schreef:kijk toch leerzaam (zeker voor mij) zo'n forum. De amperemeter in mijn 403 wiebelt wat maar wijst geen goede waarde aan. De accu wordt toch gewoon bijgeladen. Zag dat de twee aansluitpunten een gewone verbinding vormen en dat daar een soort weerstandje is opgezet met een wijzer en de schaal D en C(harger). Als de meter geen stroom meer doorlaat is de brug tussen de twee aansluitpunten doorgebrand neem ik aan.
Het max aantal ampere op de wijzerschaal is -20 of +20 , kennelijk gaat de meter niet kapot als er meer dan 20 amp wordt geladen als ik voorgaande reacties goed heb gelezen. Heb op de 203 een gelijkstroomdynamo met een gemodificeerde (elekronisch) gemaakte spanningsregelaar gezet in het oude kastje, dit werkt prima. Heb er wel een voltmeter bijgezet om de elektrawinkel goed in de gaten te houden. Ben het eens met Edward dat bij het instellen van alle gebruikers de stroomproduktie te laag is. De 403 gaat naar een gezinslid zonder enig technisch vernuft en dan moet er geen zorg zijn om het stroomverbruik vandaar stdat er een wisselstroomdynamo op gaat dus ik kies in deze voor wissel. Kwam er onlangs achter dat de gemonteerde amperemeters in de 403 van verschillende fabrikanten zijn en dat deze niet onderling uitwisselbaar zijn.
Frank.04 schreef:Wellicht dat de 70 ampere dynamo een speciale laadkarakteristiek heeft en dat daardoor de amperemeter overleeft.
Twee andere invalshoeken:
- rond 1967 stapte Peugeot over op wisselstroomdynamo's. De ampèremeter verviel toen en er kwam een Voltmeter voor in de plaats (ook bij het oude dashboard!). In het servicebulletin van destijds werd aangegeven dat je bij ombouw achteraf ook de ampèremeter moest vervangen
- 404 Noir (bekend van dit forum) heeft zijn 404 uit 1962 voorzien van een wisselstroomdynamo met behoud van Ampèremeter en is onlangs gestrand omdat deze de stroom niet meer doorliet (bij originele aansluiting gaat alle laad- en verbruiksstroom door de meter).
Mijn advies zou zijn om de laadstroom buiten de meter om te leiden en de verbruiksstroom door de meter.
Zo blijft de meter toch in functie en loop je geen risico op doorbranden.
Keer terug naar 403, 203 en ouder
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten