De 404 had weer wat... begin deze week reed ik 's avonds een rondje 040. Op een zeker moment werd het donker. Dus de verlichting aan, no problem. De voorlampen deden het normaal.
Op een zeker moment bleef een mij onbekende auto maar groot licht flitsen van de achterzijde. hmmm, toch maar even stoppen. De auto achter mij stopt ook en de dame stapt uit. Ik draai mijn raam open.
Zij zegt: " OMG, je hebt achter helemaal geen verlichting!!1!!11! " Dus ik kijken en inderdaad, geen verlichting, ook niet op de kentekenplaat, ook niet op het dashboard . Alleen de remlichten deden het. Maar natuurlijk alleen als je het rempedaal intrapte. Daar kom je niet mee naar huis.
Alles donker, dus even zekeringen checken was lastig. Maar je wil toch weer
revenire a la maison. Dus je moet iets verzinnen, wat doe je in zo'n geval? Je haalt de draden van je remlicht schakelaar los en verbind ze door en presto, instant achterlichten!
Zo was de auto in ieder geval zichtbaar van achteren. Toen maar snel naar huis gereden.
Vandaag maar even beter gekeken en inderdaad, er bleek een zekering kapot.
Maar waar vind je dat soort ouderwetse zekeringen zo snel? Daar hoef je niet naar te vragen bij je auto-onderdelen handel, laat staan bij een tankstation.
De zekeringen zelf zijn 2 ronde ringen van messing met isolatie er tussen en de 2 messing ringen zijn met elkaar verbonden door het dunne zekeringsdraadje. Die was dus door gesmolten. Kan, het zijn oude dingen. Probleem: die zekeringen vind je niet bij ieder pompstation.
Ik heb maar even ge-McGyverd: met een dun(!)stukje ijzerdraad (een paperclip
een tijdelijke fix een buitenom gelegd. Op die manier werken de lampen toch weer en het dunne draadje is dunner dan de bedrading dus kan nog steeds functioneren als zekering. Het is te zien dat de vorige eigenaar ook al 2x hetzelfde idee heeft toegepast.
Tot slot de remlichtschakelaar weer aangesloten dus die werken ook weer normaal.
NB: de modernere rode draad heb ik zelf eerder aangelegd voor de radio en de USB-poorten