Steven- schreef: Ergens wel jammer dat men nooit een iets grotere auto (middenklasser) op de markt heeft gebracht met een normale handmatige transmissie, maar het kleine autootje met de Variomatic-transmissie was nu eenmaal het concept van de Daf.
Het was ze anders bijna gelukt... Dat zou de DAF 77 zijn geworden.
Maar toen ging DAF failliet en kocht Volvo de personenauto tak.
De DAF 77 werd...
de Volvo 343! met de 1,4L Renault motor.
Later ook met handbak, en grotere motoren: 1,7L benzine, 1,7L diesel en 2,0Lbenzine.
Mijn aller eerste auto was een 340 met variomatic
Het idee van de CVT is nog steeds spring levend, je komt ze echt overal in tegen zonder dat je het direct beseft: in scooters, in sneeuwscooters, maar met de nieuwere staalschakel duwbanden ook in heel veel personen auto's ook dikke (Audi)sedans. Een hybride auto zou lastig te maken zijn zonder CVT transmissie (iedere Toyota/Lexus hybride heeft een CVT. )Zelfs hele zware grondverzet en landbouw machines gebruiken soms een CVT.
Er is ooit door het Williams F1 team een proef gedaan met een CVT in een F1 auto, die auto bleek seconden snellere ronden tijden neer te zetten.
En werd dan ook subiet verboden(!) door de FIA.
En die moderne CVT duwbanden worden gemaakt in ons eigen Tilburg
http://www.bosch.nl/transmission_technology/nl/html/5851.htm