Welkom Arjan.
Een 306 cabriolet is een heerlijke voiture
De 1.6 en 1.8 hadden aanvankelijk handbediende kap, 2.0 standaard elektrisch, op 1.8 als optie ;
later is dat aangepast in het leveringsprogramma , en er zijn ook speciale editie's uitgebracht.
Ik vind de 1.8 vlot genoeg voor toeren en rijden, de 2.0 is vlotter, maar daarvan ligt het verbruik hoger !
Bij 306 cabriolet moet je letten op de rubbers en pasvorm van de kap,
kunststof ruit in de kap wordt vaak dof ( zit "geritst" en is op de juiste wijze te vernieuwen );
op de afdekklep zit kunstleder, dat wil wel eens wat loslaten en krimpen.. In Zeeland zit een
enthousiast die dat ( ruitje en kunstleder ) kan vernieuwen, adres ben ik nu effe kwijt..
Een windscherm is wel aan te raden, en kan eenvoudig neergeklapt worden als je de kap dicht wilt doen.
Bij elektrische kap is de electronica voor de hydrauliek beveiligd via oliedruk-contact zodat de kap alleen
met stilstaande motor en op contact kan worden geopend en gesloten, dat is om te bouwen naar handrem,
hetgeen een enorm voordeel oplevert, vooral voor de accu, die flink wat moet leveren als de kap bediend wordt.
Voor alle 306'en ( behalve break ) geldt, dat er een "meesturende" achteras onder zit, feitelijk eenvoudig, maar
zeer efficiënt, in bochten rij ik menig snelle auto totaal zoek
Al ga ik de verantwoordelijke rubbers wel
binnenkort vernieuwen, want in wegen met spoorvorming gaat de achterzijde v.d. auto wat 'zoeken'...
Aan de veerpoten vóór zitten kunststof stangetjes die de veerpoot verbinden met de stabilisator, wel eens "stokjes"
genoemd, en die gaan frequent kapot bij 306, dan hoor je een knokkelent geluid als je over een oneffen weg rijdt.
Onderdelen worden al ras moeilijk of niet meer verkrijgbaar, zoals het rubber tussen afdekplaat achter en carrosserie.
mag ik je uitnodigen, mijn topic eens door te lezen, daar staat ook e.e.a. op technisch gebied in geschreven :
viewtopic.php?f=31&t=9672succes met de overweging en aanschaf
met vr. groet, Harrie