door M. van der Meulen » 12 nov 2012, 20:16
Probeer het 1360 cc blok an sich zo compleet mogelijk te houden, inclusief subframe, ontsteking en carburateur(s). Zoals al aangegeven ben je in eerste instantie afhankelijk van het subframe. Gelukkig zijn de diverse uitvoeringen allemaal zonder probleem uitwisselbaar op de carrosserie, maar zoals Harrie al zegt moet bij de rechter wielkast een stukje plaatwerk uitgezaagd om de langere 5-bak kwijt te kunnen. Als je in gedachten alle raakpunten van de motor langsloopt ga je vanzelf letten op de electronica, het soms afwijkend koelcircuit rondom carburateur(s) en/of naar de kachel, retourleiding naar de tank, de gas- en chokebediening, wel of geen rembekrachtiging monteren enz. Onderstaande items zul je sowieso aandacht aan moeten besteden:
-type koppelingskabel en of de bestaande pedaalsteun daar geschikt voor is
-de "vinger" van de schakelvorkas (gelukkig zijn de beide tussenstangetjes in lengte verstelbaar), type lange selecteurhefboom naar de pook en kleine hefboom (elleboogje) op de bak
-combinatie van eindoverbrenging in het differentieel, kleur kabelbus en type kabel en teller
-flens van de uitlaatpijp op het spruitstuk en behuizing van de luchtvoorverwarming rond het spruitstuk
Kijk desnoods tevoren naar exacte bouwjaren en chassisnummers, zodat je weet wat er allemaal bij het gekozen 1360cc blok hoort, en waar je vervolgens een oplossing voor moet bedenken om het geheel netjes in de ZL te laten passen en functioneren. Ik heb geen ervaring met een 1360cc, kan je dus ook niet adviseren welk motortype (XY 6 B, XY 8, XY R) het best zou voldoen. Evenmin of je er goed aan doet om, met al die extra PK's, de voortrein mee te upgraden qua veren, schokbrekers, of een stijvere stabilo voor/achter. Succes met de upgrade! Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73