Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
Evert G.D schreef:
In dit geval troost ik me met de gedachte dat monumenten (wat in feite klassiekers ook zijn) die nog altijd worden gebruikt, ook aangepast moeten worden aan de huidige omstandigheden. Voorbeeldje: vanochtend nog een monumentaal (historisch) kerkorgel bespeeld. Daar zijn de orgeltrappers en pompen ook al decennia lang vervangen door een windmotor. Terwijl de klank met pompen veel 'puurder' is. Tsja, als je iets blijft gebruiken, moet je toch de ontwikkelingen volgen en soms concessies doen...
Dus een windmotor voor een monumentaal orgel en een LPG installatie straks voor onze Peugeots... 't Kan verkeren, zei Brederode ooit
Harrie schreef:.
WAAR het ons dus vooral om moet gaan,is de volgende vraag: is de huidige 95+ net zo klopvast als de oude 98.
Een specialist van een oliemaatschappij zou dat moeten kunnen beantwoorden.
grt, Harrie
Mockenrue schreef:Als dit echt zo verontrustend dreigt te worden, dan zou een organisatie als de FEHAC hier toch direct op in moeten springen en duidelijkheid verschaffen ?
Brownie schreef:flashlube of loodvervanger zijn er om de kleppen te sparen. Dat is wat anders als het tegengaan van pingelen lijkt me. Ik ken flashlube zelf niet, maar ik denk dus niet dat dat effect op pingelen heeft.
Een motor met geharde klepzetels kan gerust loodvrij rijden, maar heeft misschien dan nog steeds 98 nodig. Verbeter me als ik me zit hoor.
JT schreef:Ik rijd ook een stuk modern blik dat af fabriek gechipt is. Bij de tankdop staat "98 !!"
Dus niet alleen oude auto's hebben hier last van. Ik las ook iets over een 1.6 TSFI van VW.
Dieter en ik hebben wel eens gediscussieerd (Dieter en ik doen dat altijd in de goede zin van het woord ) over loodvervanger. Daarbij kwam ook ter sprake dat er octaanverhogers zijn. Helaas kan ik dat stuk niet meer terugvinden op het forum hier.
Even verder google-en:
http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... ts_id=7469
Werkt dat?
Koffiemolen schreef:LPG goede optie, onderbouw het minst opvallen, ik wil er NIETS van zien. 45 liter maakt me niet uit, ik rijd niet op LPG vanwege het voordeel, ik rijd namelijk maar heel weinig km's. Mijn 504 heeft lpg (zat er in bij aankoop) en met die 48 liter tank doe ik soms meer dan een maand.
Overigens: mijn rij-ervaringen tot nu toe op de Excellium 95 met loodvervanger: voorheen hield de auto nogal eens wat in, maar sinds deze tank rijdt hij echt volledig trillings- en schokvrij. Ik merk ook niets dat in de richting van pingelen wijst. Het lijkt erop dat hij echt beter loopt...hij trekt ook juist beter nu. Totalspecialisten vroegen mij ook om mijn ervaringen van hun door te bellen na enige tijd, want zij zijn ook benieuwd naar het effect van hun producten. Interessante materie dit, dat wel.
Jeetje schreef:Als ik heel eerlijk ben, snap ik dit 'gedoe' over superbenzine (98-octaan) niet zo goed...
Onze auto's (de klassiekers) reden destijds inderdaad wellicht op 98-octaan, maar ze rijden volgens mij net zo goed op de huidige 95-octaan. De benzines van tegenwoordig zijn volgens mij van een hogere kwaliteit dan destijds. Ook worden er zaken toegevoegd (dopes).
Ik rijd al jáááren op euro-95 met m'n J7 (wel met loodvervanger) en nog steeds probleemloos.
Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast