Liefhebbers oude auto’s willen niet weg uit Amsterdam
AMSTERDAM - Een paar honderd autobezitters waren zondag aanwezig bij een inspraakronde over een Amsterdams milieuplan.
De wethouder van verkeer was wegens een vliegreis verhinderd. Zijn collega van milieu hield het na een rondje in een elektrisch aangedreven 2CV voor gezien. De echte autoliefhebber was op zichzelf aangewezen.
Een kleine 500 waren zaterdag naar de Amsterdamse Zuiderkerk gekomen voor de grote inspraakronde, waar zij hun stem konden laten horen tegen het plan van beide wethouders om de hoofdstad binnen afzienbare tijd af te grendelen voor oudere auto’s.
Als het juridisch klopt (er zijn twijfels) en Den Haag niet dwars ligt (er is kritiek) wordt heel Amsterdam, binnen de ring, een milieuzone: personenauto’s ouder dan het bouwjaar 1992 moeten naar de sloop, diesels zijn al aan de beurt als ze voor 1997 zijn gemaakt. De eigenaars krijgen een sloopsubsidie van 500 euro. En álle dieselauto's moeten voortaan zijn voorzien van een roetfilter.
En dat in een stad, ‘waarschijnlijk de enige Europese hoofdstad’, waar volgens Tiddo Bresters van de Federatie Historische Automobiel en Motorfietsclubs ‘de automobiliteit in de afgelopen 15 jaar al met liefst 25 procent is afgenomen’.
De woordvoerder van het rollend erfgoed had de wethouders Herrema (PvdA) en Vos (GroenLinks) graag willen toespreken, maar omdat ook een microfoon ontbrak, deelde hij z’n toespraak uit aan het gretige publiek.
Bresters: ‘Ik vertegenwoordig 70 duizend mensen, liefhebbers in heel Nederland. Eerst de milieuzone. Wij zijn tégen een uitzondering voor oldtimers. Maar mensen van de gemeente, juich niet te vroeg. Wij willen helemaal geen milieuzone voor personenauto’s, en daarom ook geen uitzondering. Er zijn nu minder auto's in Amsterdam dan 20 jaar geleden, terwijl het aantal in heel Nederland met 40 procent is toegenomen.’
In de Zuiderkerk blijkt hoeveel mensen oprecht van de kaart zijn over de plannen. Een bewoner van het stadsdeel Zeeburg koestert al zeker een kwart eeuw zijn Opel Record; zijn garagebox ligt vol met originele onderdelen, tot complete portieren toe, die hij voor duizenden euro’s uit Duitsland haalt.
Een man uit Bos en Lommer praat met vochtige ogen over zijn twee Tatra’s (bouwjaar 1948 en 1970) plus zijn Barkas, een bestelauto die in 1951 in de voormalige DDR van de band kwam. Kilometers draaien ze nauwelijks, en alleen als de zon schijnt.
Unaniem zijn de heren als het werkelijke motief van het stadsbestuur ter sprake komt: ‘Met de nieuwe metro, IJburg en de Zuidas in aanbouw is er te veel fijnstof in de stad. Om toch aan de Europese normen te kunnen voldoen, pakken ze ons.’
Bron:
www.volkskrant.nl/binnenland/article513 ... _Amsterdam van 17 maart 2008