MOTOR SLAAT NIET AAN WARME MOTOR

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

MOTOR SLAAT NIET AAN WARME MOTOR

Berichtdoor bbwebbase » 28 jul 2024, 09:19

Tja, terug bij null. Motor doet het goed koud en op de weg, maar de motor gaat die niet aan als de motor warm is. Temperatuur van het motor is normaal, choke werkt normaal, benzine pomp en filter vervangen, leidingen lijken dicht te zijn (air en benzine), met colortune het mengsel ingesteld aan de 6-kant screw met warme motor, idle met de schroef on top (11mm), bougie nieuw and licht bruin, 123 bobine aan de zijkant gezet. Extra inspuit tijdens starten achter n schakelaar gezet en uit. Maar hij wil gewoon niet starten. 10min wachten, alles ok. Ik heb geen ideen meer. Wat kan ik nog doen? Wel vind ik de lucht filter echt warm en weet niet hoezo. Is de carter ontluchting een probleem? Ik ben voor elke idee dankbaar. Ik weet ook dat de 123 man de ontsteking eerst met stroboscoop het ingesteld en dan naar geluid. Kan de ontsteking te ver weg van het optimum zijn? Ook is mij opgevallen dat ik met de colortune wel altijd vonken zie, maar de verbranding niet altijd met elke vonk te zien was. Ik heb de KF (KF5) nog niet laten nakijken. Olie was en is op pijl in de KF. Kan ik de KF filters zo bekijken zonder uitbouwen? Misschien heeft iemand zin om mijn auto met mij te bekijken? Alvast bedankt!
504CC 1972 XN2 KF5
bbwebbase

Re: MOTOR SLAAT NIET AAN WARME MOTOR

Berichtdoor Rogerclaxon » 28 jul 2024, 10:38

Laatst bijgewerkt door Rogerclaxon op 01 aug 2024, 19:16, in totaal 2 keer bewerkt.
Rogerclaxon

Berichtdoor Martijn » 28 jul 2024, 19:02

Zit je bobine nog op de originele plek? En is deze ooit vervangen voor een nieuwe, sterkere bobine? Dit is met een 123 iginition wel aan te raden. De originele bobine is snel oververhit.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Martijn

Berichtdoor bbwebbase » 01 aug 2024, 11:50

Zo, het was een lek tussen spruitstuk en motor op cylinder 4 bij de rubber. Heb het met slangklemmen vastgezet. Nu wordt het nog erger.

https://youtube.com/shorts/5QWSVcaOFkk?feature=share

Wat kan dit zijn? Ik hoor graag alle mogelijkheden.
Laatst bijgewerkt door bbwebbase op 02 aug 2024, 10:19, in totaal 1 keer bewerkt.
504CC 1972 XN2 KF5
bbwebbase

Berichtdoor johnssons » 02 aug 2024, 08:03

... je hebt terugslag ... ontsteking niet op tijd ... dus ontsteking afstellen ... ik las dat je een 123 ontsteking hebt, plaats even de oude unit, just for the check ... verder nieuwe rubbers proberen te scoren https://www.serie04.com/fr/504-injectio ... ssion.html en slangklemmen verder aandraaien zodat lekkage weg is ... een volgende is kleppen stellen ...

John
johnssons

Berichtdoor bbwebbase » 02 aug 2024, 10:47

johnssons schreef:... je hebt terugslag ... ontsteking niet op tijd ... dus ontsteking afstellen ... ik las dat je een 123 ontsteking hebt, plaats even de oude unit, just for the check ... verder nieuwe rubbers proberen te scoren https://www.serie04.com/fr/504-injectio ... ssion.html en slangklemmen verder aandraaien zodat lekkage weg is ... een volgende is kleppen stellen ...

John

Bedankt voor de link!
Vraagje: Met een fout ingestelde ontsteking gebeurd de terugslag alleen bij een warme motor?
Zo, dagje later. Hm, ontsteking was op de rechter marking (OT?). Heb het naar links vervroegt tot de linker marking (8°). Is dat correct? Start nog steeds niet met warme motor. Ik heb in de cylinders gekeken - echt veel vervuiling in alle cylinders. Olie wordt verbrandt denk ik. Dus, kleppen checken het volgende. Ik denk eerder dat de dichtingen niet meer ok zijn. Of iets anders? Wat denken jullie?
504CC 1972 XN2 KF5
bbwebbase

Berichtdoor bbwebbase » 12 aug 2024, 09:05

Zo, kleppen gedaan. Was niet zo erg. Dus, weer geprobeerd. No, backfire meer, maar dat was al zo nadat de ontsteking vervroegt was. Maar nog steeds rommelige idle en geen start met een warm motor. Dus, weer de colortune in en blijkt dat cyl 1 rich (geel) loopt terwijl 2-4 netjes met goede mengsel (blauwe licht) werken. Dus, iets mis met cyl 1. Ff injectoren ruilen, compressie en lekkage (laten) meten. Hoop niet dat iets aan de KF mankeerd.
504CC 1972 XN2 KF5
bbwebbase

Berichtdoor bbwebbase » 17 aug 2024, 11:18

Nog n vraagje aan iedereen, ik heb n keer de weerstand van de bougie kabels gemeten, tussen bobine en ontsteking verdeler 3,4kOhm, tussen verdeler en bougie tussen 1,8 en 4,4kOhm. Bougie zelf rond 5,4kOhm. Zijn dat normale waarden? Ik weet 5kOhm total is nodig tegen radio storingen, maar zijn moderne bougies niet al met ontstoring? Kan ik de leidingen niet tegen koperen uitwisselen? Ik wil graag n betere vonk hebben.
504CC 1972 XN2 KF5
bbwebbase

Keer terug naar 504