door Patrick Coppus » 12 jul 2021, 19:56
De hele ruit zal eruit moeten. Ff aan de binnenkant met een botte schroevendraaier oid langs de rubber gaan zodat die niet meet "plakt" aan de bekleding vervolgens schoenen uit en ondersteboven op de achterbank gaan liggen en voorzichtig met de voeten boven in een hoek beginnen te duwen en naar de andere kant werken. Niet gelijk doorduwen maar stevige druk houden totdat je de rubber naar buiten ziet gaan en dan verder. Laat iemand buiten de ruit met rubber opvangen als ie helemaal loskomt. De sierlijsten zullen waarschijnlijk gedeeltelijk uit de rubber springen. Dat liet ik zo tot na hermontage. Om de ruit terug te plaatsen leg je een dikke kabel/touw, ongeveer 5mm doorsnee, in de gleuf van de rubber die om de sponning komt. Midboven beginnen, rondgaan en bij terugkomst boven overlappen met ongeveer 20cm. Rubber aan de binnenkant met bv WD40 inspuiten zodat ie goed glijdt. Vervolgens met 2 man de ruit met rubber op de onderste sponning zetten en boven tegen de sponning. Dan van binnenuit aan 1 kabeleind de rubber langzaam over de sponningrand trekken terwijl de 2e man op de plek waar je trekt met de platte hand op de ruit klopt en zo van boven naar beneden werken. Kan zijn dat de rubber niet helemaal goed zit als je rond bent maar dat zet zich met wat kloppen met de platte hand op de ruit in de goede richting wel. Daar bewijst de WD40 ook zijn nut. Als alles goed zit en de sierlijst moet nog terug in de rubber leg je daar een dunne stroomdraad of waslijn,3-4mm dik in zodat de gleuf tbv de lijst open staat. Dan peuter je de lijst zover als kan terug in de rubber en trekt de draad onder de lijst naar buiten eruit. Als alles goed gaat komt de lijst dan mooi terug in de rubber.
Oh ja, tussendoor wel de roestschade in de sponning aanpakken
peugeot 504 TI 1979
peugeot 504 break GL automatique 1979
peugeot 407 coupe 3.0 v6 Feline 2006