door Ivovanduijn » 07 okt 2021, 20:53
Het heeft allemaal even geduurd maar nu is het olie druk probleem opgelost.
Dat een te lage oliedruk komt door alleen de krukas en lagers was mijn grootste denkfout. Ook een versleten pomp, nokkenas, kettingspanner tandwiel en tuimelaars met assen geven problemen.
Ik heb nu een andere krukas plus lagers en een andere oliepomp wat na de eerste rit niet voldoende bleek.
Mijn tandwiel van de ketting spanner had ook meer spelling als van een sloopblok wat ik gekregen had, deze verwisseld wat vast ook een beetje helpt.
Daarna verschillende tuimelaar setjes in handen gehad waar een duidelijk de beste bleek te zijn. Dit bleek uiteindelijk het verschil te maken.
Ook nog een adapter laten maken zodat er nu een filter op kan met terugslagklep of dit veel uitmaakt weet ik niet.
Nokkenas heb ik niet kunnen en willen controleren hoe dat opgelost zou moeten worden wil ik niet weten, valt vast buiten mijn budget...
Al met al best lang mee bezig geweest, een hele spannende puzzel. Wat me in ieder geval opviel was dat in de 403 en 203 blokken de oliekanalen helemaal vol zitten met prut, veel meer als dat ik ooit gezien heb in de 404/504/505 blokken. Uit de holtes achter de kopere stoppen in de krukas komt maar zo een hand vol. In de assen van de tuimelaars verzameld de prut zich van de laatste tuimelaar richting de eerste en dan kan het maar zo dat de laatste te weinig of geen olie krijgt.
Ik rij nu weer heel tevreden in mijn 403!
En nogmaals dank aan de leden die mij hebben geholpen met mijn puzzel !
Groet Ivo.