door p-worx » 28 sep 2020, 13:17
Inmiddels weer wat kilometers gereden en de Peugeot beter leren kennen. Ik heb bougies en luchtfilter vervangen, wat de auto goed heeft gedaan. Volgende week worden alle overige filters vervangen en alles ververst.
Gisteren heb ik met twee kennissen waarvan één ex-Peugeot medewerker - weliswaar geen monteur - de auto nog nagekeken omdat ik een autodiagnostic lampje had en de auto stationair niet goed draait (dit is al vanaf het moment dat ik hem heb).
Wij hebben wat connectoren schoongemaakt en in de gasbehuizing gekeken, waarna de auto beter leek te lopen.
Echter, bij het rijden op de snelweg, begonnen de problemen zich weer voor te doen op een andere manier. Bij een constante snelheid (in dit geval 100) ging soms het motorlampje weer branden gepaard met wat vermogensverlies en een inhoudende motor. Om dit te verhelpen kan ik wat spelen met het gas, bijvoorbeeld wat snelheid maken en het gaspedaal vervolgens weer loslaten. In sommige gevallen helpt dit om het storingslampje weg te doen en de normale prestaties terug te krijgen. Het duurt echter meestal niet heel lang voordat het lampje weer gaat branden en ik dus weer vermogen verlies. Dit lijkt vooral op constante snelheden te gebeuren, bij het rijden in de bebouwde kom had ik geen probleem.
Hiernaast loopt hij stationair nog steeds droevig. En de accu is even losgekoppeld gisteren. Nou wordt de auto bij zijn passage bij de garage ook nog uitgelezen, maar ik vraag mij af wat volgens jullie het probleem is zodat ik alvast een duidelijk idee krijg van wat er moet gebeuren. Wij dachten aan stappenmotor, gaskleppositiesensor of eventueel luchtmassameter, een beschadigde connector bij het schoonmaken of zelfs twee of drie van deze apparaten tegelijk. In elk geval gaat het de auto goed doen om nieuwe filters etc te krijgen.
Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden,
Guy
Peugeot 405 1.6i GL 1990
Citroën des fois, Peugeot toujours !