Tim z'n 305 - motorwissel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Tim z'n 305 - motorwissel

Berichtdoor tim1993 » 04 jun 2020, 08:36

Afgelopen weekend heb ik mijn 305 opgehaald. Het is een prachtige '85er met 94pk 1.6. De 305 is van een oudere man geweest en vervolgens door zijn zoon overgenomen omdat de beste man er niet meer is. Zoon heeft toch besloten om er afstand van de doen omdat er nogal wat gedaan moest worden voor de apk. Zodoende heb ik weer een klein projectje en vooral een erg leuke en nette auto met maar 130dkm. Weet niet precies welke uitvoering het is, want volgens RDW is het een 'S', en volgens andere sites is het een 'GT' want hij heeft 94pk.

Afbeelding
Met de proefrit kijken of de lak nog wat gepoetst kon worden

Afbeelding

Afbeelding
Tijdens het ophalen

Afbeelding
Achterremmen vernieuwen. De remcilinders waren wat twijfelachtig en de blokken zaten vast dus daar komen nieuwe op.
Voorremmen zijn al losgemaakt en gangbaar gemaakt.

Afbeelding
De 305 naast de BX

Moeten nog wel een paar dingetjes aan gebeuren:
- stabilisator koppelstangen zijn wat verdroogd, maar niet te vinden via normale onderdelensites
- gasveer van achterklep is slecht
- poetsen!
Laatst bijgewerkt door tim1993 op 10 dec 2020, 12:36, in totaal 4 keer bewerkt.
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor eas1964 » 04 jun 2020, 09:29

Dat is nog een fraaie !
en hier de achterklepcilinder https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... a/2335-1-3
Afbeelding
Avatar gebruiker
eas1964
 
Berichten: 437
Geregistreerd: 06 mei 2012, 11:08

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor tim1993 » 04 jun 2020, 09:48

Is wel een beetje een '10-feet car' hoor. Op de foto's ziet ie er best wel netjes uit maar in het echt is ie matig; hij is zeker niet zo mooi als die van jou. Wat mij betreft prima is want dan durf ik er ten minste mee te rijden!
En bedankt voor dat linkje voor de achterklepcilinder!
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor A.B.203 » 04 jun 2020, 22:16

Tim, is het geen 1.5 met een dubbele carburateur, dat waren/zijn volgens mij de S modellen. De modellen met de 1.6 motor noemde men een GT.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1063
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor Maarten Deen » 05 jun 2020, 07:37

S was een aanduiding voor de eerste serie, GL/GR/SR/GT voor de tweede. De 1.6 GL/GR is maar kort geleverd, volgens mij als vervanger van de 1.5 omdat er een katalysator onder moest en er daardoor vermogen werd ingeleverd. De GT heeft geen katalysator (kun je makkelijk controleren).
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 552
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor tim1993 » 05 jun 2020, 08:09

Bedankt voor jullie toelichtingen want ik kwam er niet helemaal uit. Dan is het dus inderdaad een GT. Het is absoluut de 1.6 (zelfde blok maar anders ligt in m'n BX) en hij heeft geen kat en een 5-bak.
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor Walle69 » 05 jun 2020, 13:06

Kan het ook niet nog een "S5" zijn? Een GR met GT motor en nog wat andere details van de SR/GT. Een soort Limited edition ca 1985

"S5" is niet iets wat je op je achterklep wilt hebben staan (voor degenen die deze "afkeur code" voor militaire dienst nog herinneren) en misschien is die badge er afgehaald toendertijd.... ik speculeer maar wat.

Een echte S5 is niet in grote aantalen verkocht en wat dat betreft uniek op de weg. Misschien toch die S5 badge maar eens gaan opzoeken en erop plakken. Ik bedoel maar er rijden mensen trots rond met Audis met die type aanduiding en betalen daar veel geld voor

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Walle69 op 05 jun 2020, 14:57, in totaal 2 keer bewerkt.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 676
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor tim1993 » 05 jun 2020, 13:33

Oei, jij maakt het nog ingewikkelder. Waar kan je zo'n S5 aan herkennen? Het is een 85er, met 5bak en 94pk blok, dus dat klopt. Zijn er meer dingen waar je een GT of een S5 aan kan herkennen? Er staat geen S5 of GT op de achterklep
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor Walle69 » 05 jun 2020, 14:31

Nee dat is er dus afgehaald en daarvoor in de plaats zie ik een dealer stickertje.

Ik geloof dat je een S5 hebt aangezien de bekleding van stof is met een klein ruitje (meen ik te kunnen zien op een van je foto's) ipv tweed in een GT. Plaats eens een foto van dash en bekleding? er zijn hier vast kenners die dit kunnen bevestigen/ontkrachten

er zou ook een specifiek sportstuur in moeten zitten dat zich van de GT onderscheidt.

Is dit jouw stuur?

Afbeelding


S5 staat in het nederlandse leger voor zoiets als psychisch instabiel of ongeschikt.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 676
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor Maarten Deen » 05 jun 2020, 15:21

https://nl.wikipedia.org/wiki/ABOHZIS waar elke letter met 1-5 werd geschaald, 1 goed, 5 slecht. S staat voor Stabiliteit (geestelijk), dus als je S5 kreeg was je geestelijk instabiel.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 552
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor Walle69 » 05 jun 2020, 16:43

Ja, ik zou dat embleem er ook afgehaald hebben.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 676
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor tim1993 » 05 jun 2020, 22:20

Ehm ja, die S5 badge is dus een beetje twijfelachtig... maar dat is inderdaad wel mijn interieur met twee-spaaksstuur. Zal morgen wel even een foto maken van het interieur
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor Leeuwtje » 05 jun 2020, 22:37

Leuke 305 een model dat je zelden meer ziet en het type dat jij nu hebt is geen GT of S maar overduidelijk een Select. Dit was een actiemodel in 1985 op basis van de GL die werd "opgeleukt" met onderstaande zaken van de 305 GT.

1. 1.6 motor ( 94 pk) met 5-bak
2. toerenteller
3. 14" stalen velgen (niet te verwarren met de 13" versie van de 205 GT/XS en latere D-turbo)
4. rondom getint glas
5. zwarte raamomlijsting
6. achterklepspoiler die op het uitloop model in 1988 (weer Select) in kleur was gespoten.

Het schuifdak en de metallic lak waren opties.

De S5 is trouwens nooit leverbaar geweest in NL waarbij ik niet uitsluit dat de naam daarmee te maken had. Zo had je in Frankrijk ook de 106 S16 wat hier gewoon een GTI was.
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1059
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor Walle69 » 06 jun 2020, 10:32

Ah kijk, gelukkig hebben we hier kenners. Ik herinner me de Select met Striping i.p.v. stootstrips. Ik heb hier toevallig een folder van 1987 liggen. 80 PK

De uitvoering van de S5 komt dicht in de buurt. Heb jij een toerenteller?
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 676
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor tim1993 » 06 jun 2020, 10:49

Die heb ik
Afbeelding
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor Brownie » 06 jun 2020, 11:39

Zal ik die van mij eens goed bekijken, ik heb 100% zeker een rode Select uit 1985 staan. Zou dus een eeneiig tweelingzusje kunnen zijn van die van jou.
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
604 DTurbo 1979
604 GTI Automatique 1985
505 V6 Automatique (X3)
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 Automatique 1991
306 Cabriolet 2.0 Automatique 1999
206 XS 1.6 SW Automatique 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3490
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor Brownie » 06 jun 2020, 12:24

Mijn 305 is tamelijk identiek voor zover ik kan zien. Ook geen typebadge rechts van de 305 badge, maar links daarvan wel een sticker "Select". Dashboard en stuur zijn volgens mij identiek aan die van jou.
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
604 DTurbo 1979
604 GTI Automatique 1985
505 V6 Automatique (X3)
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 Automatique 1991
306 Cabriolet 2.0 Automatique 1999
206 XS 1.6 SW Automatique 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3490
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor Martijn » 07 jun 2020, 09:12

Het is een 305 Select, actiemodel leverbaar in een beperkt aantal kleuren. Gebaseerd op de GL, maar met motor en details van de S. In het buitenland was de naam S5, maar in Nederland werd de badge verwijderd en er een sticker Select op geplakt (restvoorraad van de importeur ligt bij de PCN). Zelf had ik er tot voor kort ook eentje, zelfde kleur, met optie schuifdak. Die staat nu bij Brownie...grijns. Met 54000 km net ingereden. Heb er toen een GTX interieur en GTX velgen onder gezet. Rijdt heerlijk.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2154
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor tim1993 » 07 jun 2020, 10:04

Bedankt voor de bevestiging. Misschien leuk om er een select sticker op te plakken aangezien het dat blijkt te zijn. Wel verwarrend dat het alle opties heeft van een GT volgens het instructieboekje (toerenteller, oliepeil lampje, interval ruitenwissers etc)
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor tim1993 » 07 jun 2020, 13:44

Misschien een beetje stomme vraag, maar kan iemand mij vertellen welke diameter brandstofslang ik moet hebben voor de aanvoer? Ik kwam erachter dat aanvoer en retour nog origineel uit 85 zijn en nogal gescheurd. Dus wil het niet riskeren dat ie in de fik vliegt.
De retour is 6mm, alleen de aanvoer kom ik niet helemaal uit. Als ik de slang en aansluitingen opmeet kom ik op 7,7mm uit. Moet ik dan slang 7,5mm hebben of kan ik gewoon 8mm gebruiken?
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor tim1993 » 09 jun 2020, 15:23

Om mezelf te helpen in de toekomst: retour 6mm en aanvoer 7mm.
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Tim z'n 305

Berichtdoor tim1993 » 15 jun 2020, 10:32

Gisteren een stuk met de 305 op pad geweest. Was erg leuk, trok ook wel wat bekijks haha. Het viel mij alleen op dat hij erg stug is, is dat de bedoeling?

Tevens de auto eerder van de week op de foto gezet. Vind het echt een mooie en nette auto :-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Tim z'n 305 - stugge vering?

Berichtdoor eas1964 » 15 jun 2020, 10:50

stug ? je kan toch wel met een gangetje over een verkeersdrempel ?
Afbeelding
Avatar gebruiker
eas1964
 
Berichten: 437
Geregistreerd: 06 mei 2012, 11:08

Re: Tim z'n 305 - stugge vering?

Berichtdoor tim1993 » 15 jun 2020, 11:00

Nou om eerlijk te zijn... Erg comfortabel is het niet.
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Tim z'n 305 - stugge vering?

Berichtdoor Maarten Deen » 15 jun 2020, 11:31

Sportvering eronder? Wat gebeurt er als je een van de hoeken goed indrukt. Lukt dat? Veert hij na?
Schokdempers stuk is meestal dat ze heel soepel zijn, niet dat ze heel stug worden.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 552
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Volgende

Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron