Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
Dirk85 schreef:Op mijn huidige velgen liggen banden met de maat 165 R 15.
De velgen die ik heb laten spuiten hadden banden in de maat 155 R 15.
Volgens mij hoort er origineel 155R15 op? Maar wat is nu precies het verschil? Is het simpelweg dat de 165 band 1cm hoger is? Want als dat alles is dan ga ik voor de 155 variant. Die zijn goedkoper en dan net zo prima.
A.B.203 schreef:Dirk, op mijn 203 heb ik ook nieuwe banden gezet in de maat 165/80/15. Door de iets bredere banden is de wielkast wat meer gevuld en omdat de rolomtrek wat is toegenomen liegt je snelheidsmeter ook een paar km minder. Ik heb Toyo type 330 gekocht, kostte nog geen 300 euro per vier inclusief balanceren. Deze moderne banden, met een hogere bandenspanning dan in het instructieboekje staat, rijden echt beter dan de oudere modellen.
Frank.04 schreef:Zonder volledigheid te pretenderen even kort wat wetenswaardigheden over banden.
De aanduiding van de maat is een vreemde combinatie van een breedte in mm, een (binnen)omtrek in inches en een hoogte/breedte verhouding in procenten.
Allemaal dus niet erg logisch.
De maataanduiding 195/70/14 betekent een bandbreedte van 195 mm, een hieldiameter (=velgdiameter) van 14 inch en een hoogte/breedte verhouding van 70 %, dus de hoogte is 70 % van de breedte.
Wanneer de hoogte breedte verhouding ontbreekt, bijvoorbeeld bij 165/15, dan is de verhouding standaard 78%, vaak afgerond in spreektaal als 80% of 'banden uit de 80-serie'.
De normale bandenmaat voor de 404 is 165 mm uit de 80-serie op 15 inch velgen.
Natuurlijk kan 155 ook, maar dan leg je de fabriek specificaties naast je neer en zul je enige teller afwijking kunnen verwachten (misschien compenseert het de goede kant uit, maar dit terzijde).
De breedte van velgen is weer een ander verhaal, dit wordt ook weergegeven in inches, maar die hebben dan de aanduiding met de letter 'J'.
Een 404 heeft bijvoorbeeld 4,5 J velgen en dan is dit getal meestal ergens ingeslagen.
Op een bepaalde velgbreedte kunnen een heel scala aan bandbreedtes, alleen ziet het er soms heel mal uit.
Dan is er ook nog de ET-waarde, die aangeeft hoever het midden van de velg af zit van het bevestigingsvlak op de naaf.
Kijk altijd uit met het veranderen van de velgbreedte, want de ET-maat is niet iets om te verwaarlozen aangezien deze het stuurgedrag sterk beïnvloedt!
Succes met je bandenkeuze en doe Kees van Oltimer BV uit Heeze de groeten!
Frank.04 schreef:Natuurlijk kan 155 ook, maar dan leg je de fabriek specificaties naast je neer en zul je enige teller afwijking kunnen verwachten
jacqabe schreef:Volgens mij moet er een zogenaamde dotcode op de band staan. Eerste twee cijfers is productieweek, laatste twee productiejaar.
maan schreef:Die code staat soms maar aan 1 kant, dus misschien toevallig aan de binnenkant
maan schreef:Die code staat soms maar aan 1 kant, dus misschien toevallig aan de binnenkant
Keer terug naar Banden en velgen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten