door jacqabe » 14 jun 2017, 20:02
Van de week mijn 2e hands 123 ontsteking getracht te monteren. Toen ik de 8mm pen in het gat van het vliegwielhuis wilde steken kwam ik er achter dat er geen gat in zit, althans niet op de juiste plaats. Vliegwiel is er dus een keer af geweest en niet op de juiste plaats teruggezet. Geen probleem, eerste cilinder op bdp en een streepje op de krukaspoelie gezet. Ontsteking er in en met het ledje afstellen en.... vreselijk beroerd lopen. Dan de hulptroepen maar inschakelen. Niet rekening gehouden met de voorontsteking dus nieuwe ronde nieuwe kansen. Echter nog steeds beroerd lopen. Nou had ik ook de bougies er uit gehad en voorzien van de ontstoringsstukjes (of hoe die dingen ook mogen heten) welke volgens mij standaard vanaf 1962 gemonteerd zitten. Dit had ik dus niet moeten doen. Na deze weggehaald te hebben liep de motor een stuk beter. Nog iets finetunen op het gehoor en eigenlijk was ik al tevreden. Nou zou Serge (403diesel) vandaag bij me op bezoek komen en dus gelijk gevraagd of hij zijn afstelapparatuur mee wilde nemen. Vanmiddag dus gecheckt en ondanks dat de motor op het gehoor mooi liep bleek de ontsteking er toch nog naast te staan. Ten eerste bdp niet goed uitgemikt, zo op het oog is toch niet de juiste wijze, en ja dan staat de ontsteking ook niet goed natuurlijk. De boel afgesteld en vanavond een proefrit gemaakt. Echt een groot verschil met de oude ontsteking die zo nu en dan wat begon te "horten". Nu dus superstrak zonder een enkele hik. Serge bedankt voor de service aan huis!!
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950