Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door Twan504 » 26 jul 2015, 00:33
Ik ben van plan om de achteras van mijn 306 break te gaan vervangen.
Het rechterwiel staat er behoorlijk scheef onder. Lagers Zijn versleten van de torsie as.
Wie weet of een achteras van een 306 sedan of cabrio ook onder een break past? Is dit onderling uit te wisselen?
En is deze klus goed te doen, of moet ik nog ergens op letten.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
-
Twan504
-
- Berichten: 47
- Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39
door willem_jacobs » 26 jul 2015, 00:57
dat kan zeker, wil je zeker zijn dat de as de juiste specificaties houdt dan zet je simpelweg de torsiestaven, antirollbar, remmen (en dus ook de pennen waar je de wiellagers op monteert) mee overzetten.
er zijn wel subtiele verschillen in de draagarmen waarbij de vorm van belang is voor eventuele ABS sensoren...
-
willem_jacobs
-
- Berichten: 220
- Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32
door fab405 » 26 jul 2015, 08:13
Als het beide trommel assen betreft: de trommels en remmen van een break zijn veel groter dan van de andere uitvoeringen.
Renault Megane cc
Peugeot 406 coupé turbo
Peugeot 405
Peugeot 206 XS
Peugeot 306 XS
Peugeot 406 Break
-
fab405
-
- Berichten: 909
- Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
- Woonplaats: Hoofddorp
door Twan504 » 26 jul 2015, 11:10
Ik heb remschijven met abs sensoren, mijn idee is om de as geheel te demonteren, en dan een andere as monteren van een sloopauto.
Maar als ik het goed begrijp zijn er onderling minimale verschillen, en zijn de bevestigingspunten bij alle typen het zelfde.
-
Twan504
-
- Berichten: 47
- Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39
door fab405 » 26 jul 2015, 21:37
Ja, klopt. Meeste werk zijn de remmen.
Renault Megane cc
Peugeot 406 coupé turbo
Peugeot 405
Peugeot 206 XS
Peugeot 306 XS
Peugeot 406 Break
-
fab405
-
- Berichten: 909
- Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
- Woonplaats: Hoofddorp
door willem_jacobs » 27 jul 2015, 09:18
en zoals ik al zei wil je liefst de gehele as uit elkaar halen, zodat je deze:
A; kan beoordelen op staat (lagers, en eventueel ingesleten pennen)
B; kan zeker maken dat je de orginele dikte torsiestaven en antirollbar behoud.
-
willem_jacobs
-
- Berichten: 220
- Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32
door willem_jacobs » 27 jul 2015, 09:19
*en dan dus waar nodig de delen van de orginele as gebruiken. torsiestaven en dergelijke zijn bijna altijd nog in prima bruikbare staat
-
willem_jacobs
-
- Berichten: 220
- Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32
door Twan504 » 08 okt 2015, 21:51
Het is inmiddels al een tijdje geleden, Maar de Achteras is vervangen.
Ik heb een complete as van een 306 cabrio op de kop kunnen tikken en deze onder de break gemonteerd.
De 306 cabrio had er wel een andere steun voor de remslang aan zitten, deze heb ik om moeten zetten van de oude as.
Verder was alles het zelfde.
Een klus die goed te doen is. foto's volgen.
-
Twan504
-
- Berichten: 47
- Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39
door Twan504 » 08 okt 2015, 21:52
-
Twan504
-
- Berichten: 47
- Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39
door Twan504 » 08 okt 2015, 21:56
Wiel Stond behoorlijk scheef, zoals op eerste foto is te zien.
Op 2e foto: Wiel raakt binnenscherm al!
-
Twan504
-
- Berichten: 47
- Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39
door Twan504 » 08 okt 2015, 22:00
Op de brug was dit makkelijk te doen.
Wielen staan weer Recht!
Bedankt voor jullie tips.
Kan nu een slotje op.
-
Twan504
-
- Berichten: 47
- Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39
door Keezx » 09 okt 2015, 00:26
Ach zoveel biezonders is het niet, ik ben de tel kwijt hoe vaak al een asje heb gewisseld....gewoon op de grond.
Had liever gehad dat PSA deze op zich mooie constructie niet voor de zwaardere wagens had gebruikt....bij mijn 205 en 309 heb ik nooit problemen gehad met die assen.
-
Keezx
-
- Berichten: 368
- Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04
door EH Autoservice » 09 okt 2015, 09:56
Bij de nog lichtere 106en sta ik bijna wekelijks asjes te wisselen / reviseren , dus met gewicht heeft het niet zo veel te maken denk ik
Stelt allemaal niet zo veel voor die asjes
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
-
EH Autoservice
-
- Berichten: 1015
- Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
- Woonplaats: Zierikzee
-
door Keezx » 10 okt 2015, 21:24
Ik houd het erop dat men bij de oudere modellen toch minder zuinig met vet is geweest als het niet aan het gewicht ligt...
Mijn 309 heb ik verkocht met 310000 km op de klok en prima, originele achteras, 205 dito.
Het reviseren is pokkewerk, bij de 2 die ik heb gedaan moest er een 4 kg voorhamer aan te pas komen om beweging in de torsiestaven te krijgen.
-
Keezx
-
- Berichten: 368
- Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04
door EH Autoservice » 10 okt 2015, 21:48
Torsies heb ik altijd in een paar minuten los , daar ben ik beroemd in geworden
205 en 309 heb ik door de jaren heen ook ronduit VEEL gereviseerd en vervangen , die gaan net zo hard als anderen naar mijn mening ...'.
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
-
EH Autoservice
-
- Berichten: 1015
- Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
- Woonplaats: Zierikzee
-
door pauldevries » 10 okt 2015, 21:50
Ook mijn ervaring helaas met de 205 assen
Ze willen toch helaas geregeld vast gaan zitten of uitlopen
--))
-
pauldevries
-
- Berichten: 950
- Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39
Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten