We moesten er maar eens aan gaan geloven, de 405 moest groot onderhoud hebben.
Na zoveel tienduizenden en 20 jaar werd het tijd om de distributie en aanverwanten te vervangen. ook was de benzineleiding en retour slecht, de multiriem slecht etc etc.
Alles demonteren, nieuwe distributieriem met spanner en ook maar een nieuwe waterpomp. Die bleek toch wel eens gelekt te hebben.
Ook meteen maar een nieuwe keerring voor de nokkenas en een nieuwe kleppendekselpakking aangezien het blok toch wel wat nat was van de olie. Niet veel maar we zijn toch bezig.
De multiriem loopt over een rol en een spanner dus die ook maar meteen vernieuwen evenals de krukaspoulie die erg slecht was en wel eens kon slippen. ($$$€€€$$$
)
KVS bijvullen, olie met filter (Purflux) vervangen en nog eens een keer de automaat voorzien van een plons nieuwe ATF2. Bah wat meurt dat en hoe zwart kan olie worden. 2,75 liter kwam er uit en ging er in.
En passant vroeg ik me ook nog af waarom de auto kon kreunen en steunen als deze drempel of en af reed (waar we in mijn woonplaats er nogal wat van hebben).
Bij controle bleken de veerpootlagers helemaal versleten en dus aan vervanging toe te zijn.
Die ook nog maar eens vervangen.
Het resultaat van deze inspanningen is verbluffend, auto stuurt en veert strak, rijdt heerlijk en trekt zowaar beter. Geld goed besteed.
Helaas bleek na eerste start dat de auto na 10 seconden weer afsloeg, weer 't zelfde probleem als toen ik 1,5 jaar geleden olie ververst hebt. Toen weet ik t aan de stappenmotor. PSH zag echter dat ik, om de automaat bij te vullen, het hoofdrelais los had gehaald. Een tik op dit relais deed de auto wederom afslaan, dat wordt dus tijd voor een nieuw relais.