Zondag inderdaad in mijn bed gelegen, ook maandag nog en daarom woensdag een laatste poging gewaagd, zou de laatste mogelijkheid zijn.
Morgen heb ik een kijkoperatie voor mijn linker pols en verwacht dan de rest van het jaar niet meer te kunnen sleutelen.
Het was dus erop of eronder en het is een ware eindstrijd geworden.
De motorkap erop gezet en daar moest dus wel wat gesteld worden, de spatborden opnieuw moeten stellen zodat de kieren een beetje gelijk kwamen te staan, daarna de ventilator los gehaald, de radiator los gehaald zodat bij het stellen van de borgpen nog een noodoplossing open zou blijven als ik de kap niet meer los zou krijgen ( is me al eens overkomen en toen heb ik de kap moeten open slijpen, niet leuk dus beter iets meer werk en meer zekerheid). Ook dat ging uiteindelijk goed en kon dus alles weer terug zetten.
Daarna de choke kabel weer gemonteerd, die loopt bij mij bijna door de zekeringkast tussen de kabelbomen naar het schutbord, kwam je niet makkelijk bij maar ook dat kreeg ik in orde.
Toen was het tijd voor het dashboard, daar moest ik nog de luchtschuif in orde maken want die was door de klap beschadigd. Ik had geen nieuwe meer dus ik heb maar een tijdelijke oplossing gemaakt door 3 tie raps door de klep te boren, kan die niet meer open maar dat gaat hij in de winter toch niet en in de tussentijd moet ik een andere zien te scoren.
Voordat ik die kon monteren moest ik wel de radio console in orde maken. Ik heb besloten voor een degelijke aanpak. Ik heb een stekkerblok van 4 gezocht uit een originele kabelboom. Heb toen de twee signaal draden van water temp en olie temp aangelegd, daarna een plus en min draad. Nu kan ik de console los maken door 1 stekker los te trekken en dat scheelt een hoop gerommel. Ik had al een centrale plus en ook een min blokje gemaakt voor de lampjes en de + voor de andere tellers, dat zij toch een hoop draden als je die allemaal apart moet gaan maken.
De digitale radio aangesloten en het zit nu naar tevredenheid. Console kon nu definitief op de plaats worden gemonteerd. He he nu het dashboard kunnen monteren, geeft al gelijk een heel ander gezicht. De rest van het interieur afgebouwd, de linker deur afgebouwd en kon ik weer ff achter het stuur kruipen om weer HET gevoel te krijgen.
Tijd voor een korte proefrit, heb niet ver gereden want ik dacht wat aan te horen lopen, op de brug gecontroleerd maar alles zag goed, ik daarna ff naar het benzine station sta ik daar.....SHIT, geen sleutel van de tankdop
Ik weer terug, zag ik de watertemp weer te ver oplopen, dus ff gestopt, koelvloeistof bij gevuld en weer verder gereden en zag niet lang daarna de thermostaatklop openen. Gelukkig!!!
Terug in de sleutelruimte een schroevendraaier in het sleutelgat geramd en verbaasde me erover hoe makkelijk zo'n ding open gaat. Ik had nog een exemplaar MET sleutel liggen dus ook dat was opgelost. Ik wat benzine getankt en weer terug gereden, KLAP schoot de motorkop open en KRAK daar ging mijn nieuwe klep aan diggelen, grote knik in de hoek, nou toen ging wel even een onbeschrijfelijk gevoel door me heen. Ik had geen extra veiligheidsblokkering dus moest het doen zonder, ja DAT ging dus gelijk FOUT, FOUT en nog eens FOUT. Auw dat deed zeer.
Het was al een uurtje of half tien 's-avonds en ik begon een beetje wanhopig te worden, zou het ik het dan toch niet redden vandaag? Ik zag ook dat ik geen achter verlichting had dus ik kon daarmee de weg dus niet op. Knippers en remlichten deden het wel. Had ik bij de zekeringkast iets vergeten aan te sluiten? Daar kom je zo slecht bij dat ik dat niet zo snel kon nagaan. Ik maar eens het schema erbij gehaald. Achterlamp verwijderd en gekeken welke draad ik moest hebben. Natuurlijk de verkeerde draad na zitten lopen, ik zocht naar de NR 35 maar zag die bij de zekeringkast nergens terug komen. GLOEIENDE GLOEIENDE, hoe kan dat nou. Kom ik dat draad tegen bij de remlichtschakelaar. JA die moet ik niet hebben, weer het schema in gedoken en de volgende draad gevolgd, die zat netjes in de zekeringkast, dan maar kijken of er achter stroom op staat. Ja dus
dan moeten de lampjes stuk zijn. Was niet mijn eerste gedachte want die deden het nog voor het ongeluk en bij de zekeringkast had ik alles los gehaald. Kreeg ik dat lampje er niet uit, zat muurvast, draaide het glazen bolletje eraf en de rest bleef zitten
punt tang gepakt en dat ding aan gort gedraaid, nieuw lampje erin en JAHOOR, weer licht in de duisternis. Het andere lampje was helemaal wit uitgesloten en kapot gesprongen. Nu werd het zoeken naar nog een klein bolletje. Ik had een hele doos met nieuwe, maar niet in het 5S systeem
, uiteindelijk nog een kunnen vinden tussen de andere lampjes. OK ook dat in orde..... Hé de nummerplaat verlichting heeft ook een stukke lamp, ik dus weer zoeken naar NOG een ander lampje en dat duurde nog iets langer want van die oude lampjes is ook 50% kapot dus telkens proberen totdat je er weer een hebt die het WEL doet.
OK ook dat was in orde, de laatste storing heb ik niet kunnen oplossen, namelijk het rechter stadslicht, dat wilde ik voor het laatst bewaren, maar het liep al tegen half elf en ik was helemaal OP. Ik was nog iets vervelends tegen gekomen, het rechter spatbord stond behoorlijk onder spanning maar door het loshalen om hem goed op de motorkap aan te laten sluiten is een deel van die spanning weggevloeid door weer meer richting het rechterportier terug te schieten. Daardoor kwam het spatbord aan de onderzijde bij de deur naar binnen te staan. Bij het openen van de deur kwamen deze toch weer met elkaar in aanraking waardoor op de kopse kant de verf over een lengte van 10 cm weg is geschraapt. Ik had het toen helemaal gehad en het enige wat deze tegenslagen nog goed kon maken was de auto klaar te krijgen voor de rit naar Delft. Ik heb het spatbord aan de kant van het bevestingsoortje naar buiten gebogen om zo de kier bij de deur te vergroten.
Ik heb het toen opgegeven en de GTI naar binnen gereden, de auto gestart en ben gaan rijden. Op hoop van zegen, want na zo'n reparatie de gok wagen om er gelijk 80 km mee te gaan rijden en dat 's-avonds om kwart voor elf dat vond ik best wel spannend. Zag ik ook dat ik geen verlichting had in mijn dashboard dus zag ook niet hoe snel ik reed, de TOMTOM gepakt en het moest er toch maar van komen, ik wilde niet nog langer door gaan.
De sturing was goed, ze trok niet naar een kant, remmen waren goed dus ROSSEN MAAR.
Ze heeft zich perfect gedragen en zonder problemen naar Delft kunnen rijden, wel opgemerkt dat de deuren niet goed op de rubbers aan sluiten dus het windgeruis was bijzonder sterk en heb mijn oordopjes maar in gedaan, de radio op standje 10 gezet en zij het met wat kromme tenen kunnen genieten van mijn 104tje.
Ik was blij dat ik thuis was.
WAT EEN DAG, pffff
Nabrander,
Wie heeft een blokkering van de motorkap? Hier heb ik echt behoefte aan, ik heb nu een spanband gepakt en die aan de binnenkant onder het verstevigingsraamwerk via de koplampen achter de gril vast geknoopt en dat is niet handig
Wie heeft zo'n dashboard ventilatie klepje voor de rechter kant? ( dit heeft niet zo'n haast)Foto's achter elkaar geprakt
Een hier de schade aan de deur
De schade aan de motorkap heb ik nog niet kunnen fotograferen, maar als je dat ziet krijg je pijn in je maagstreek, splinternieuw, mooi gespoten en nog geen uur gemonteerd en dan .....KNAL. Ik was gewoon te moe en verloor mijn scherpte, want ik wilde daar nog wel wat aan doen om dat te voorkomen, maar de tijd begon te dringen en werd een beetje wanhopig. Ik had ECHT geen zin om weer met die GTI terug te moeten, was voor mij eigenlijk geen optie, en daar heb ik voor moeten boeten.
Zo komt het leven, maar heb vandaag weer heerlijk kunnen genieten van de Benetton