Omdat ik besloten had mijn verzameling auto's wat te gaan inkrimpen kon ik het niet laten om er nòg maar één bij te kopen...
Niet op Marktplaats kijken is de oplossing, daar stond 'ie namelijk een dagje op te koop als 1.4 XR, de door de RDW verzonnen handelsbenaming. Op de plaatjes zag je meer groen (mos) dan er eigenlijk aan hoort te zitten en een vies interieur maar geen bruine roestplekken, deuken of slijtplekken aan de stoelen.
Ik ben uit nieuwsgierigheid maar zonder aankondiging gaan kijken (samen met mijn vader) en helaas was 'ie nu een stuk mooier dan op de foto's want inmiddels hadden ze 'm "gepoetst". Ik mocht een rondje rijden wat wel goed ging en overschrijven deden ze zelf. Nee zeggen gaat dan toch niet meer dus dan maar wat onderhandelen en de nieuwe APK, die toch nog tot juni geldig is, laten zitten. Uiteindelijk was de Lacoste voor 850 Euro van mij!
Ach, een origineel Nederlandse 205 Lacoste van maart 1985 met zo'n 90000 km. op de teller kan je toch niet laten staan? Jawel hoor, maar dat het door de officiële Tectylbehandeling geen vieze roestbak is (wel wat plekjes op de achterklep) zoals ik hier en daar op wat foto's tegenkwam, het interieur zéér netjes is, het schuifdak werkt, en dat het verder een behoorlijk rijdende auto is, zijn natuurlijk de belangrijkste argumenten om niet meer te twijfelen!
Ook alle oorspronkelijke details als de vierkante licht/wis-stengels, de tandwielscharnieren aan de motorkap en het "verborgen" ruitensproeiertankje zijn nog aanwezig!
Helaas mis ik wel de 2 bovenste achterschermversieringen met het zwart-witte ruitjes/blokjespatroon. Iemand enig idee of die nog ergens te vinden zijn? Anders moet ik zelf maar iets na (laten) maken.
Ik heb nu maar 2 (kreupele) exemplaren van een Generation in de gaatjes gedrukt zodat het nog een beetje toonbaar is, die zijn in ieder geval glad en neutraal.
De centrale vergrendeling werkt helaas niet en ik kan nergens op internet of in m'n boeken terugvinden of er behalve de zekering (nr. 4) nog meer aan relais of kastjes moeten zitten die kapot of gammel kunnen zijn. Iemand enig idee hoe dat systeem in elkaar steekt of dat er ergens iets zinnigs over geschreven staat? (Sleutelbediening, géén afstandsbediening!)
Het tijdklokje in het instrumentenpaneel werkt niet goed meer want de wijzers zitten los. Iemand enig idee of dit te maken is en of er veel verschil tussen de diverse bouwjaren zit gezien de ruime hoeveelheid nieuwere 205en op de sloop?
Ik heb al wel wat simpele dingen in orde gemaakt. Het armatuurtje van de binnenverlichting was verdwenen maar de bedrading was nog wel aanwezig, alleen niet in de vorm van een multistekker maar lekker ouderwets met 3 losse stekkers. Gelukkig had ik "voor het geval dat" een poosje terug zo'n oud type armatuur uit een '88er XL op de sloop gehaald
. Het kaartleeslampje werkte ook niet super maar dat lag aan een verbogen contactpootje.
Omdat er toch al een zooitje bedrading uit het dashboard hing heb ik daar op een behoorlijke manier een leuke oude Philips radio/cassette aangemaakt zodat ik van het lelijke gat af ben en eventueel een muziekje aan kan zetten.
Verder is er zoals gebruikelijk weer flink wat onderhoud nodig, blijkbaar is het tegenwoordig niet vanzelfsprekend meer om eens in de zoveel tijd olie+PURFLUX-oliefilter, luchtfilter, bougies, kabels, verdeelkap en rotor te vervangen...
Wel apart, maar het kwam vaker voor dacht ik: Tijdens een proefrit wil ik toch altijd even de remmen testen. Die werken bij de Lacoste blijkbaar zo goed(?) dat na een paar keer afremmen het rechter koplampglas met een flinke klap op het asfalt kapot pletterde... Ik heb zelden zo hard gelachen, de brokstukken opgeraapt, en het natuurlijk gelijk aan de verkoper doorgegeven. Die bleek na wat ongevraagd zoekwerk nog een oude smoezelige en doffe duplo-koplamp te hebben die hij er persé in wilde zetten maar geen bijbehorende duplo-gloeiamp dus eigenlijk had ik er helemaal geen zak aan. Bovendien waren H4/halogeenlampen standaard op de Lacoste.
Gelukkig had ik zelf nog een mooie heldere duplo-koplamp in de schuur liggen (wist ik al, alleen de kant niet) die ik er nu maar ingezet heb. Binnenkort haal ik gewoon, met "vaste klant korting", voor nog geen 40 Euro 2 H4 imitatie-koplampen van TYC. Die zitten ook in m'n '84er GR en in m'n Generation gemonteerd en ik heb daar nooit commentaar op gehad, niet van puristen en niet van de APK-keurmeester.
Edit: de bovenstaande problemen zijn inmiddels opgelost!Dit zijn wat foto's van de LZ-14-NR die ik net na thuiskomst genomen heb, op de achtergrond mijn LP-32-NX: