Ik ben inmiddels terug van vakantie en heb nu de tijd genomen om weer verder te gaan.
Het inlaatspruitstuk is inmiddels gedemonteerd, zoals de waterpomp en de Y-buis.
vlak voor het demonteren van de waterpomp en de Y-buis zag het er zo uit:
Hier zie je de Y-buis die het koelwater verdeeld over de de linker en rechter cylinderbank, eronder zie je de buis die naar de verwarming toe gaat. Je ziet trouwens goed dat er gruis ligt en oud verdampt koelwater, ook was bij alle aansluitingen op slangen, buizen en pomp te zien dat het niet helemaal dicht was. De slangen zaten er nog op van 1985 en droogtescheurtjes waren hier en daar zichtbaar en ook waren ze behoorlijk dun geworden op een aantal plekken. Alle O-ringen waren ook redelijk hard
( ik heb de cylinderinlaatgaten inmiddels dichtgemaakt hoor!)
Hier het pomphuis aan de achterkant van de pomp (waar het schoepenrad in draait) waarop de twee aansluitingen voor Y-buis en verwarming zitten.
Te zien is de droevige staat van de pomp (uiterlijk), er zat veel "snot" en koek op alle slangaansluitingen, het interieur is bekleed met een heel dun filmpje roest....
Na het deksel losgeschroefd te hebben (donder wat zat dat vast!!) met 5 inbusbouten ziet de binnenkant er zo uit.......
Volgens mij heeft de wagen veel koelwater gelekt in zijn vorige leven en is dat met gewoon water bijgevuld. Het schoepenrad staat dik van de roest en in het deksel kan je zelfs zien dat het ingeschuurd heeft, bonjour!
Nu ga ik alles weer schoonmaken en temperatuursensor overbouwen naar de nieuwe pomp, net zoals de thermoschakelaar voor de koudestart, het thermostaatdeksel en de thermostaat.
Heb even voor de gein getest hoe/of de huidige thermostaat werkt: ik heb de openingstemperatuur niet kunnen meten maar heb de oude (roestkleur) en de nieuwe gewoon in een bak met kokend water gelegd.
Resultaat is dat de oude (met 82 C vermeld) iets eerder opengaat dan de nieuwe (83 C) en dat de nieuwe veel eerder dicht zit wanneer het water afkoelt.
De nieuwe heeft een grotere doorlaatopening wat mij aanspreekt, omdat de flow door de radiateur wordt dan ook iets groter lijkt mij.
Wat moet ik nu monteren? de oude of de nieuwe? Ik wil een betere koeling hebben namelijk.
Ook wil luchtgeleideplaten maken monteren aangezien er ook nog een condensor voor de radiateur zit (heeft iemand malletjes met maten daarvan?), omdat ik denk dat ook dat helpt om de lucht van de gril naar de radiateur te leiden.
Ook ben ik met de rotorkap en rotor bezig geweest. Zeker de rotor is aan vervanging toe aangezien de punt helemaal rafelig is geworden en ingebrand.
Ik had een nieuw setje maar ik vind niet dat het lekker past en bovendien is het van slap plastic gemaakt en van beduidend slechtere kwaliteit dan de Bosch delen.
Weet iemand waar je de zware Bosch originelen kunt kopen? art nummer Bosch 1235 522 210 voor de kap en Bosch 1234 332 282 voor de rotor
de donkere is de oude van Bosch; die is zwaarder en iets groter/langer/zwaarder. Je kunt dus niet zomaar een Beru rotor monteren in een Bosch kap, de afstand wordt dan te groot van de rotorpunt naar de pinnetjes in de verdelerkap.