Vandaag het groene gevaarte opgehaald en naar de lasser gebracht.
Vanmorgen op pad gegaan met de accu van de sedan dit ik afgelopen nacht nog even aan de lader had gezet voor het geval er veel stroom nodig zou zijn om te starten en 5 liter koelvloeistof. Er zat oorspronkelijk water in maar dit is een tijdje geleden afgetapt in verband met de aankomende winter. Maar better safe than sorry.
Koelvloeistof erin en accu aangesloten.
Even gloeien, alhoewel even bij een 403 diesel betrekkelijk is
en het apparaat startte direct
Roken als een ketter maar waarschijnlijk heeft de auto al een tijd niet echt meer gereden, er zit geen thermostaat in (direct behoorlijke circulatie in de radiator) en er zal ook wel wat lucht in het brandstofsysteem zitten.
Het pickupje op de aanhangwagen gereden heb ik en paar fotootjes gemaakt:
LEUK!!
Nog het één en ander te doen
Bij de lasser aangekomen is het pickupje op de brug gegaan.
Tsja, het is geen nieuwe.
Na even zoeken naar een geschikte plek om de stempels van de brug onder te zetten ging de brug omhoog, en 2 cm later toen het overgebleven metaal waar ooit de krikpunten hadden gezeten zich wat had gezet, de auto ook
Toch even links en recht een krab achter het oor...
Voorkant tot het schutbord is best goed, een behoorlijke deuk in het front onderin, voorschermen met een deukje en een krasje, maar dat hoort bij het karakter van de auto.
Bodem rechtsvoor (vloer passagierszijde) dient vervagen te worden.
Binnendorpels links en rechts zijn vrij slecht, weg eigelijk. Langsbalken in het midden zijn vrij hard. Dwarsbalk onder het midden van de bak is de onderkant slecht. Aangezien dit een ongekeerd U-profiel is waar met flenzen een losse bodem ingelast is is dit relatief makkelijk te vernieuwen. En wel een belangrijk punt aangezien aan deze balk de voorste bevestigingspunten van de bladveren gemonteerd zitten. Verder her en der over de hele bodem wat gaten.
Degene die de auto gaat lassen heb ik vandaag voor het eerst kennis mee gemaakt, maar heeft een zeer ruime ervaring in het restaureren van oude auto's (stond o.a. een A-ford coupé waarvan hij ondermeer nieuwe spatborden heeft gerold), dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
Ook heb ik aangegeven voor het betere afwerkingsnivea te willen gaan. Dus de vloerplaten netjes met ribbels erin zoals origineel i.p.v. een vlakke plaat. Dit zijn dingen waarvan ik weet dat ik er spijt van krijg als ik de goedkopere (snellere) optie zou kiezen.
Qua techniek zal er buiten standaard onderhoud (olie, filters, remvloeistof, cardan en bakolie, kleppen stellen, etc.) ook het één en ander moeten gebeuren voor de pickup APK waardig is; fuseekogels zit aan beide kanten een mm of 3tot 4 speling op, silentbushes in het stuurhuis moeten vervangen worden, uitlaat onder de bodem is platgedrukt door een héle hoge drempel
en zo zal ik nog wel een paar dingen tegenkomen.
Vooralsnog is de bedoeling de techniek zelf te doen, tenzij het laswerk aan de pickup meevalt en aan de sedan tegenvalt.
We zien wel hoe het loopt.
Groet, Serge