Zoals sommigen van jullie wel weten ligt mijn Peugeot liefde vooral bij de 505 door nostalgie. Van mijn 8e tot mijn 20e werd ik vervoerd in een 505 GLD Familiale, superstandaard in Gamma-wit na een aantal jaren.
Mijn eerste kilometers achter het stuur waren ook in deze auto en dat beviel uitstekend, ondanks dat hij boven de 500.000km zat. Daarom heb ik altijd gedroomd om er zelf eens een te bezitten, liefst wat luxer. 6 jaar geleden kwam ik dicht in de buurt om zelf zo'n auto te hebben met mijn GLD Break, maar dat was geen Familiale, had een 4-bak en de 2300 motor. Heb toen ook nog kortstondig een GRD Familiale gehad, maar die was totaal uitgeleefd. Vandaar dat ik een aantal jaren later de Dangel uit Engeland heb gehaald. Dat was een Familiale, maar die had weer geen diesel motor, laat staan het comfort van een gewone 505. Dus die ging weer snel weg. Maar afgelopen jaar kwam de Dangel weer te koop en had ik de hoop eigenlijk opgegeven om nog een nette luxe Familiale diesel te vinden die bij voorkeur belastingvrij was, dus heb ik de Dangel teruggekocht. Maar niet veel later stond er plots een te koop op nog geen 40 km van mijn huis! Dat kon ik toch niet laten en heb mijn 604 erop ingeruild. Ik ben dus weer terug bij een 100% 505 collectie. 5 505's om precies te zijn.
Het 604 tijdperk is voor mij (waarschijnlijk tijdelijk) voorbij.
Het betreft een GRD Familiale uit 1985 met 165.000km, luxer uitgevoerd dan in Nederland leverbaar was volgens mijn serie 1 folders. Behalve stuurbekrachtiging, elektrische ramen en centrale vergrendeling is deze zelfs voorzien van airco en CD-wisselaar! (dat laatste niet origineel neem ik aan
) Net als mijn GLD Sedan van een paar jaar geleden heeft deze auto gediend als auto bij een vakantiehuis van een engelsman in Spanje. In 2000 met 60.000km meegenomen naar Engeland en daar op kenteken gezet. Vandaar nog tamelijk roestvrij, 1 plekje boven een koplamp, maar het andere scherm is al eens vervangen, waarschijnlijk ivm een schade. Wel geheel overgespoten denk ik, te zien aan een licht sinaasappelhuidje, maar toch nog heel mooi, paar kleine deukjes dat wel. Ik ben er zo blij mee dat ik een beetje blind ben voor de andere minpunten: Een wang van de bestuurdersstoel kapotgesleten en een paar flarden aan het hemeltje. Maar dat is allemaal nieuw te maken. Gelukkig zijn er veel meer pluspunten, apart kleurtje bijvoorbeeld!
Alhoewel ik veel 505's gezien heb, heb ik toch nog een vraag hierbij. Het viel me namelijk op dat de ruitenwisser hendel inderdaad een serie 1 is, maar de richtingaanwijzer hendel is de plattere versie van een serie 2. Ook herken ik de pookknop als van een serie 2. Kan het zijn dat men in 1985 al geleidelijk nieuwe (lees serie 2) onderdelen is gaan gebruiken en dat dit origineel is? Of is de richtingaanwijzer hendel als eens vervangen, net als de pookknop? Ik weet dat die laatste na verloop van tijd makkelijk uit elkaar vallen bij een serie 1.
PS: Iemand geinteresseert in een RHD Dangel?