Ik heb al wel eerder het één en ander aan auto's gedaan, maar dit was allemaal wat ingrijpender. Kevers schijnen vrij goed te kunnen roesten. Het ding is aangeschaft door een vriendin van me die al heel lang een kevertje wilde. Met een beperkt budget is er eentje gevonden waarvan het leek dat alleen één van de dorpels vervangen diende te worden en een gaatje in de wielkast gedicht. Verder wat APK dingetjes als scheef remmen, pedaalrubbertje, slechte massa van één van de achterlichten, afstellen van de motor en een beetje speling op een voorwiel.
Na aanschaf eens naar een garagebedrijf gegaan om een voorkeuring uit te laten voeren. Hier kwamen nog een paar onbenullige dingen uit, maar ook een gat in de bodemplaat voor. OK, geen probleem.
Na het verwijderen van de treeplanken bleek dat het verstandig zou zijn de andere dorpel ook maar gelijk te vervangen. Het autootje zou eigenlijk ook opnieuw gespoten moeten worden dus begonnen met strippen; ruiten er uit, spatborden eraf en interieur eruit.
Toen nog eens kritisch gekeken. Ai, dat viel toch wel een beetje tegen.
De auto was al eerder opgelapt waarbij de buitenkant mooi van een nieuwe laklaag was voorzien maar de binnenkant was duidelijk te zien dat, waar de roestduivel nog niet had toegeslagen, de zwarte transportlak te zien was zonder enige verdere bescherming. Op een aantal vervelende plekken moest er toch wat nieuw staal in.
Zo is het volgende vervangen:
- buitendorpel L + R
- bumpersteun achter inclusief achterplaat L + R
- kokerbalk afdekplaat R achter
- reparatiepanel zijscherm rechtsonder (achter de deur)
- een redelijk stuk wielkast rechtsachter
![Afbeelding](http://i937.photobucket.com/albums/ad211/rov8er/403%20diesel/Kever.jpg)
- Voorste 20 cm van kokerbalk rechts buiten
- Diverse nieuwe stukken in de binnendorpel gelast.
Verder zijn er diverse kleinere plaatjes her en der ingelast.
Verder is de techniek deels opgefrist waaronder nieuwe stuurdemper, achterremmen, wiellagers, achteraskeerringen, en vooraslagers aan één kant.
Nog in grote lijnen te doen:
Nieuw membraan acceleratiepomp, nieuwe voorremmen, nieuw stuuraslager en nog wat kleine dingen.
In ieder geval is het las, plamuur en schuurwerk voorbij en staat de kikkergroene kever te drogen in de spuitcabine.
![Afbeelding](http://i937.photobucket.com/albums/ad211/rov8er/403%20diesel/foto2-2.jpg)
![Afbeelding](http://i937.photobucket.com/albums/ad211/rov8er/403%20diesel/foto4-1.jpg)
Snel opbouwen zodat de 403 in i.i.g. naar binnen kan.
Groet, Serge