Omdat ik toch regelmarig rond neus op dit forum leuk het me leuk om mij eens voor te stellen. Benieuwd wat jullie vinden van deze auto
Ik heb deze auto van mijn broer overgenomen in 1999. Ik vond het toen al een wolf in schaapskleren. In de Miami Blue uitvoering vind ik de auto op zijn mooist. Standaard voorzien van strakke velgen die ook onder de 205 GTI 1.9 zitten, elektrische ramen, automatische deur vergrendeling met afstand bediening, een groot schuifdak, klap raampjes achter die je kunt bediening vanuit de midden console, en lekker zittende sportstoelen met meerdere verstel mogelijkheden, is hij dus vrij compleet voor een auto uit 1990. In deze auto zit dus een 1.9 16 klepper met standaard 160 pk. En dit is dus het leuke van deze auto, als er een GSI of een GTI naast staat, zelden dat ik de achterkant van de andere auto zie.
Voor dagelijks gebruik is deze ook zeer geschikt, voor mij is het comfort dus ook de strakke wegligging. Het mooiste blijft het vermogen bij het optrekken en de topsnelheid van 235 km/h op de teller.
Beste GTI destijds (270.000 km)
I.v.m. het 20 jarige bestaan van autoweek, zochten ze de voor vergelijking van de 308GTI de GTI die 20 jaar geleden ook werd uitgebracht. Gezien er hier niet zo heel veel van rijden kreeg ik een mail of ik wilde meewerken aan een video film, met de 309GTI16 als introductie. Natuurlijk leek mij dit leuk, en zo geschiedde. Vooral de erkenning al dat dit gewoon de beste GTI was voor die tijd, en dat het zelfs huidige begrippen nog snel is. Na 20 jaar nog steeds de
Maar er was ook een probleem ontstaan, namelijk niet willen starten, probleem deed zich niet altijd, lekker van die vage problemen. Startmotor liep wel, accu was goed, maar het motor management lampje branden ook niet daarom heb ik op internet maar eens gezocht naar elektrische schema’s. Op een gegeven moment zat ik te denken aan een fout in ecu, omdat het lampje ook niet brande, maar dan zou je toch ook problemen tijdens het rijden verwachten. Maar bij het nalopen van de schema’s kwam ik uit op het relais voor de injectie. Omdat het een paar weken goed ging, deze nog niet vervangen, tot van de week, weer het zelfde probleem. Nu kon ik het probleem wel beter ‘testen’ en door tegen het relais aan tikken wist ik wel bijna zeker dat het hieraan moet liggen. Deze vervangen door een ander exemplaar en nu hopen dat het
probleem wegblijft.
Motor revisie (270.322 km)
Zoals eerder vermeld had de motor wat last van olie verbruik, ongeveer 1 liter op 3200km. Omdat ik de auto al een ruime tijd in bezit heb, weet je ook staat van het blok. De motor had in het begin een normaal olieverbruik, en langzamerhand werd het steeds iets meer. Op een gegevens moment moet je een keuze maken, of het zo laten of dit verhelpen. Gezien ik de auto voorlopig niet ga verkopen, en de auto altijd betrouwbaar is gebleken, en ik heb de laatste jaren gewoon weinig kosten gehad, komt alleen voor de apk in de garage. Vandaar dat het investeren in een revisie, kan worden gezien als ‘normaal’onderhoud.
Eenmaal de kop eraf bleek dat deze nog in goede staat verkeerde, maar dat de kleprubbers keihard waren geworden, had ik ook al wel verwacht. Je kon ook al zien dat de koppakking aardig aan het vergaan was.
Eenmaal het spaghetti spruitstuk eraf, bleek dat deze ook iets was krom getrokken, en deze dan ook laten vlakken.
Bij het revisie bedrijf de kop laten vlakken, kleppenzettingen laten slijpen en alle pakkingen laten vernieuwen. De o-ringen van de olie galerij waren ook keihard geworden, deze gelijk laten vervangen.
Nu de kop er toch af was gelijk de cilinderbussen laten honen en nieuwe zuigerveren laten monteren. Voordeel van cilinderbussen is, je hoeft niet het gehele blok eruit te halen om het te reviseren. Het bleek dat de olieschraap veren ook aardig vast zaten, en met een nieuwe set ringen kan het weer even mee.
Helaas bleek tijdens de eerste start-up dat er ergens koelvloeistof weglekte. De schuldige bleek een cilinderbus te zijn, en om hier bij te kunnen moet de kop er weer af, en kun je alles weer uit elkaar halen.
Bussen weer terug geplaatst en zover in elkaar gezet dat de koelvloeistof er weer op kon. Gecontroleerd of alles goed dicht was, dit bleek nu zo te zijn, en dan kun je de rest weer afbouwen.
En dan is het zover dat de motor weer gestart kan worden, deze sloeg gelijk mooi aan, wel moesten de klepstoters zich vullen met olie, kun je in het begin goed horen tikken.
Tijdens het demonteren kom je nog wat andere zaken tegen, en het was verstandig om deze te gelijk te vervangen zoals de: radiateur, olievul slang, slangklemmen, benzineslang en nog wat klein spul.
Al met al is het weer en fris blok wat weer even mee moet kunnen.
Ben er toch wel een beetje trots op hou strak de auto er bij staat, vrienden zeggen ook dat ik de auto moet laten taxeren, misschien wel een goed idee.
Hieronder enkele foto’s,.