Hoi Matthijs, wat ontzettend leuk om mijn geliefde 204'tje hier na wat jaren weer terug te zien. Het was mijn eerste auto en ik heb er ontzettend veel plezier en km's mee gehad. Kan er het nodige over vertellen. Deed hem weg omdat ik hem vrijwel niet meer gebruikte (<500 km per jaar, en dat vond ik zonde).
De motor is in '98-'99 uit elkaar geweest. Het is een XK4-blok uit een ouder type 204, een break uit Noord-Holland die van een monteur was geweest en perfect liep. Het XK5-blok moest gereviseerd worden, maar dat vond ik geen goed idee omdat die motoren (slechts 6 maanden in productie geweest)lastiger zijn qua onderdelen en afstelling. En de 204 was toen ik hem in '96 kocht al niet volledig origineel meer, maar paste toen bij mijn budget.
Ik heb het genoemde XK4-blok uit elkaar gehaald en de kop preventief laten reviseren, i.e. afpersen en de bijna ltijd aanweizge haarscheuren tussen de klepzetels laten lassen en geharde klepzetels laten monteren omdat ik op gas wilde gaan rijden. Revisiebedrijf trof een uitgelopen nokkenas aan en heeft die in Frankrijk laten reviseren en harden. Alleen de nokkenas kostte me al 800 gulden, laat ik zwijgen over de rest, gekkenwerk. Na montage van het blok (door een ervaren monteur) lipe het weer prachtig, maar wel met een ratel/tik die volgens het revisiebedrijf werd veroorzakt door de geharde klepzetels. De geleerden spraken elkaar allemaal tegen in die tijd en intussen liep het blok als een zonnetje, trok goed en was zuinig. Zelfs na een winterstalling was het altijd starten, lopen op LPG.
Het gaatje onder de voorruit was in '96 het enige dat erana zat te komen en omdat het zo minimaal was en ik gaan lasapparatuur had heb ik dat met wat glasvezelplamuur dichtgemaakt. Dat heeft er dus nog 15 jaar in gezeten!
Ik vind het erg leuk dat er nu na zo'n tijd opnieuw iemand energie in dit lieve autootje gaat steken en ben erg benieuwd wat je nu tegenkomst als je het blok demonteert, wellicht wordt dan na meer dan 10 jaar het mysterie opgelost?
Dat van die versnelling herken ik niet, zou inderdaad kunnen dat het komt door een lekke koppelingscilinder, het is bij die bakjes van belang dat ze echt goed ontkoppelen.
De kleurcode is inderdaad 1343, zoals Harrie al schreef.
Veel succes, ik volg het op de voet!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens