Chappe et Gessalin – Venijnig sportwagentje op Simca basis
Inleiding
Het verhaal en de historie van Chappe et Gessalin is even opmerkelijk als kleurrijk.
De rijke historie van het officieel genaamde ’Chappe Freres et Gessalin’, begint al in 1932 wanneer het bedrijf zich vestigt in St. Maur (94) en zich aanvankelijk toelegt op carrosserie bouw, hoofdzakelijk van hout en staal en grotendeels voor bedrijfswagens en bussen.
Het bedrijf krijgt behoorlijk meer aanzien wanneer het vanaf 1950 ook aanzienlijk uitbreid door het vervaardigen van speciale koetswerken van gerenommeerde merken zoals bijvoorbeeld Panhard, Talbot en Delahaye. In korte tijd weet het bedrijf zich te bekwamen in aluminium bodywork (Duralumin) en bouwt een vooraanstaande reputatie op dit gebied op. In de hoogtijdagen van speciale koetswerkcreaties op basis van de 4CV komt het merendeel hiervan uit de ateliers van de broers Chappe en hun compagnon Gessalin.
Door deze know-how is CG ook pionier in het vervaardigen van carroserien van glasvezel versterkt polyester, en deze techniek neemt een vlucht zodra de enorme voordelen zoals het lichte gewicht en grote stijfheid meer en meer ingeburgerd raken.
Klanten zoals Alpine, CD, DB en later Matra maken gebruik van de diensten van CG en betrekken hun GRP (glassfiber reinforced polyester) carroserien exclusief van hen.
Ook Jean Rédélé oprichter van Alpine is al snel voorstander en overtuigd van de voordelen van polyester.
Hij gaat een langdurige samenwerking aan met Chappe et Gessalin waardoor het bedrijf volledig verantwoordelijk wordt voor de bodies van de A106 en later de A108, de 2+2 variant hiervan en de GT4.
De sky is de limit: CG wordt een echt automerk
Uiteindelijk wordt in 1966 CG een echt automerk. Men is dan al naar een veel ruimer bedrijfs pand verhuisd in Brie-Comte-Robert(77) in het departement Seine-et-Marne.
De reden van deze vrij drastische move in de bedrijfsvoering is meervoudig te noemen. Ten eerste is men een beetje beu om te werken voor gelukszoekers, en andere financieel niet altijd erg betrouwbare partners.
Andere langdurige opdrachtgevers zoals Panhard, Talbot etc zijn inmiddlels ter ziele en het bedrijf wil niet al te afhankelijk zijn van Alpine en Jean Rédélé waarmee de samenwerking van tijd tot tijd absoluut niet zonder spanningen verloopt.
De laatste en zeker belangrijkste drijfveer is het zetje dat Simca in de goede richting geeft. Het dan nog gezonde bedrijf is op zoek naar een partner die een vergelijkbare rol kan spelen als Alpine voor Renault; het vervaardigen van sportieve, hoogwaardige, niche modellen die een belangrijk imagodrager voor het merk kunnen zijn.
Alle CG’s die gebouwd worden tussen 1966 en het einde van het bedrijf in 1974, zullen dan ook gebaseerd zijn op Simca techniek en gebruikmaken van motoren en onderstellen van het merk uit Poissy. Daarbij komen de modellen ook op de markt via het Franse dealernetwerk, en zijn de dealers verantwoordelijk voor service en onderhoud.
De verschillende modellen en bouwjaren
Op de Parijse salon van 1966 wordt de eerste CG, de Spider CG1000, voorgesteld aan het publiek. In 1968 volgt de eerste coupe, CG1000Sport geheten. Deze beide modellen bedienen zich van de aandrijflijn van de Simca 1000GLS die 40pk levert maar door het muggengewicht van 640kg een respektable 160km/h laat noteren.
Bovendien heeft de CG door het lagere zwaartepunt en goede stroomlijn een aanzienlijk beter weggedrag dan menig andere auto van die tijd met de motor en aandrijving achterin.
De latere CG’s die 1200S in de typeaanduiding meedragen hebben de motorisering van de 1000 Rally waardoor het vermogen stijgt tot 84 en 88pk. Ondanks dat het gewicht ligt stijgt tot 665kg zijn de prestaties zeer aanzienlijk en de in die tijd zeker niet gebruikelijke topsnelheid van 185km/h mag dan ook opmerkelijk genoemd worden.
Exacte productie aantallen van CG’s tijdens de productieperiode tussen 1966 en 1975 zijn moelijk terug te vinden, geschat wordt dat het er slechts 450 geweest zijn.
Daarmee heeft de CG eigenaar een bijzondere auto in handen. Van dit productie aantal zullen er niet veel buiten Frankrijk terecht gekomen zijn. Door de veelvuldigheid van toegepaste Simca techniek is onderdelen beschikbaarheid geen enkel probleem, maar bij eventuele schade kunnen carrosserie delen wel problemen opleveren. Toch blijven de ronde en fraaie lijnen van de CG’s tijdloos en een lust voor het oog.
Brie- Comte- Robert
De verhuizing naar Brie-Comte-Robert ten tijde van de grote groei van het bedrijf bleek een goede strategische move te zijn. De regio stimuleert jonge industrie en de ligging in het Noordelijk-midden van Frankrijk is gusntig, zeker ook ten opzichte van een aantal opdracht gevers en niet ver van de Simca fabriek in Poissy.
Kunstenaar Albert Uderzo ontwikkelt voor het merk een logo met een Haan als beeldmerk, het is een knipoog naar de Rue du Coq Gaulois wwar CG gevestigd is en het logo prijkt op de prachtige bodies van de kleine sportwagentjes samen met de sierlijke CG beeldschrift in chrome.
Inmiddels is men zich van de grote culurele en historische waarde bewust in de voormalige vestigingsplaats van CG en bestaat er al enkele jaren een Rue Chappe Gessalin als eerbetoon aan de autocreateurs van weleer.
Simca CG Spider 1971 en Simca CG Coupe
Eigenlijk zeggen de foto’s en het tijdbeeld van de begin jaren ’70 meer dan voldoende. Woorden zijn overbodig, de auto ziet er zeer geslaagd uit en spreekt/sprak een brede jonge doelgroep aan. Dat de CG niet een groter succes geworden is heeft enkele redenen. In de eerste plaats had de onderneming CG op dat moment geen sprankelende bedrijfsopvolging waardoor continuiteit verre van vanzelf sprekend was, de mannen aan het roer waren geen professoren op management gebied om het voorzichtig uit te drukken en de tijden waren snel aan het veranderen. Denk aan de benzine crisis, het feit dat CG al te sterk aan Simca gelinkt was waar het ook niet bepaald stralend en voor de wind ging, en het feit dat de kleine autobouwers het almaar moelijker kregen hebben allemaal meegespeeld en geleid tot het einde van Chappe et Gessalin.
Jammer want met dit merk is veel bijzonders verloren gegaan.
CG Spider
Simca CG Coupe
Op het circuit en de rally-piste
Tijdens de hoogtijdagen van het merk CG, waren de lichte kunststof sportbommetjes graag geziene en geduchte deelnemers op de vele Franse rally parcoursen en de over de diverse circuits verdeelde Franse club-races.
Men moet niet vergeten dat zowel de rally scene als het racen op circuits erg groot was in de jaren ’60 en ’70 in Frankrijk en de CG’s waren bij uitstek geschikt om hiervoor in te zetten, in feite waren ze er voor bedoeld.
Veel beeld materiaal was er dan ook gelukkig nog van terug te vinden op internet.
Schaalmodellen; de beide varianten in 1 op 43
Ook deze keer weer 2 voor de prijs van 1. Extra leuk om beide CG varianten aan de hand van schaalmodellen in het voetlicht te laten treden. De nog steeds lopende en zeer succesvolle serie Les Belles Annees Simca, heeft de beide modellen uitgegeven en terecht mochten beiden zich in grote populariteit verheugen ondanks dat CG en haar verleden naar de achtergrond is gezakt en bij veel mensen niet erg bekend zijn. Voor slechts 12,95 zijn deze modellen verkrijgbaar, in Nederland moet er iets beter naar gezocht worden maar op grotere modelbeurzen als NAMAC in Houten zul je beiden zeker nog aantreffen. Voor de ongeduldigen kan www.journaux.fr of www.modelcarworld.de uitkomst bieden.
De uitgesproken frisse kleuren in combinatie met een stralend zomer zonnetje zorgen voor een mooi fotoresultaat.
De fabrikant van de beide CG’s in 1 op 43 is Universal Hobby. Het merk heeft zeer goed werk geleverd, accenten als spiegels chroomdetails, typeplaatjes alles is aanwezig en juist weergegeven. Ook een blik in het interieur van met name de spider waar je goed naar binnen kunt kijken is een lust voor het oog. De scherp voorgevormde kuipstoeltjes zijn onmiskenbaar. Ook andere details vanhet interieur zijn goed zichtbaar.
Onderstaand een selectie van de foto’s, groeten en happy collecting,
Arie-Jan
CG Spider 1971;
CG Coupe 1973;