Op dit moment kun je zo'n beetje alles ter keuring aanbieden bij de RDW. Geen enkel probleem. Ze checken of alles netjes ingebouwd is, of de papieren kloppen (van de originele wagen en van de wagen waaruit de motor komt) en natuurlijk een CO meting, Roetmeting of 4gastest wat er van toepassing is. Zorg je dat je auto niet teveel herrie maakt, dan hoeft er ook geen geluidsmeting gedaan te worden.
Voor de 'kenners' die hierboven al advies gegeven hebben, het is echt appeltje, eitje. Mits je auto technisch 100% is en alle papieren in orde.
Zoals ik al schrijf is dit dus al vaak gedaan. 205 gti, mi16 of 306gti motor erin, naar de rdw, keuren, klaar.
Het enige wat spannend is, is dat jouw 206 veel nieuwer is dan de 205jes waar ik dagelijks over lees. Dat weet ik dus niet. Maar het lijkt mij toch geen probleem.
Wat jij in feite wil gaan doen, is je gti spul in de carosserie van een diesel gooien. De GTI is al een nederlands (of in iedergeval europees) goedgekeurde auto. Dus mijn inziens moet dit geen probleem zijn.
Nu de techniek van de 206. De 206 is NOOIT van CAN bekabeling voorzien. Dus dat scheelt al.
Wel is het zo dat je gti uit 2003 is voorzien van VAN bekabeling (full mux). De Diesel uit 2001 is nog voorzien van de voorloper van VAN. Ze noemen het ook wel half Multiplex bekabeling (semi mux).
Goed, dit bekabelingsverhaal is dus je grootste uitdaging. Maar dat is éénvoudig op te lossen. Bouw gewoon alles, maar dan ook alles wat elektrisch is over van de gti op de diesel. Om te beginnen de complete kabelboom en daarna alles wat eraan vast zit.
Mechanisch voorzie ik geen enkel probleem. Zover ik weet zitten alle motorophangingspunten op dezelfde plek. Je subframe zal wel anders zijn, ik denk dat de GTI dubbele draagarmen heeft, daarom zal er ook een ander subframe onder zitten. Maar je zet toch alles over van de GTI, dus dat probleem is ook opgelost.
Uitdagingen zullen er altijd blijven, maar ik zou zeggen, gewoon doen!
Meer info vind je misschien op:
http://www.peugeot206club.nl of
http://www.206tuningclub.nl
Weet niet of deze fora dichtgespijkerd zijn voor 'niet' leden, is al ff geleden dat ik er rond hing.
Succes!
In bezit van een 308 en 504.