Hier is al enorm veel over geschreven, bijvoorbeeld in deze topic:
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=531
Eigenlijk is het simpel: probeer het gewoon uit. Als je weet hoe pingelen klinkt
(hoog ratelend geluid, rammelende glasscherven volgens anderen, enfin, als je het eenmaal hebt gehoord vergeet je het niet snel meer), kan je gewoon 95 en 98 uitproberen. Het best laat pingelen zich oproepen door in een hoge versnelling het gas in te drukken. Maar let op: niet te lang, want het kan erg schadelijk zijn voor je motor.
Mijn beide voormalige J7's (motor plm. zelfde als 404) reden prima op 95, geen verschil met 98. Wel altijd loodvervanger erbij omdat zo'n J7-blokkie keihard moet werken.
De 205 staat in de boekjes voor 98. Op 95 gaat ie weliswaar niet pingelen, maar hij heeft veel meer de neiging tot 'nadieselen' bij vooral korte ritten (na uitzetten contact 'reutelt' de motor nog ff door, koolaanslag?). Hij lijkt ook smeuiger te draaien op 98. Mijn favoriet is BP Ultimate. Ik gooi er af en toe wat loodvervanger bij, want boekje is niet helemaal duidelijk over loodvrij voor de XU51C. Baat 't niet, 't schaadt ook niet. Aardig overzichtje van Total trouwens, waaruit zou blijken dat 205 1.6 pas vanaf 1991 geschikt is voor 95?
www.total.nl/nl/content/NT0001F38E.pdf
Het gekke is dat ik juist bij carburatiemotoren meer verschil 95/98 voel dan bij moderne auto's met injectiemotor. Behalve voor de 205 gold dat ook voor mijn Volvo 240 uit 1987 met B200K-blok (Solex-Cisac-carburateur, een van de allerlaatste carbs trouwens, nog ontwikkeld in 1986, maar dat terzijde) bijvoorbeeld liep hoorbaar(!) mooier op Ultimate en hing lekkerder aan zijn gas.
Bij de 850R was het verschil enorm maar dat komt door het motormanagement dat ook nog eens getuned was. Ik kon je zo vertellen of ie op 95 of 98 (aanbevolen door Volvo voor R) liep. Bijteriger, bruter op 98. Doordat ontsteking veel agressiever kan vervroegen, denk ik. Dat was sowieso geen stakkeR
. Bij mijn huidige tienkleppert is dat verschil er niet (ander motormanagement, advies 95, helft aan vermogen en koppel, 280/400 versus 144/202...)