Volgende week ga ik voor het eerst zelf mijn 505 GL op de brug zetten en o.a. proberen alle oliën te vervangen en alle smeernippels vol te spuiten met nieuw vet (m.u.v. stuurhuis want ander soort vet, komt volgende keer). Volgende maand wil ik hetzelfde proberen met mijn 505 GTi. Nu ben ik echter onzeker welke olie er in het differentieel van de GTi moet. De "Olving", Haynes en WPH zijn eenduidig over de olie die in het differentieel van de GL hoort: SAE 80W90. Die heb ik inmiddels op voorraad. Een GTi is echter uitgerust met een beperkt slipdifferentieel. Volgens een addendum van het WPH hoort daar SAE 90 in (Esso LSA90 nr 9731.56). De Haynes onderschrijft dit. In de Olving wordt er nergens over gesproken (gewoon 80W90 net zoals bij de GL) en ook bij de Brezan en een andere automaterialenzaak hadden ze er nog nooit van gehoord en/of konden ze het niet vinden. Ook op de website van Kroon oil staat dat er 80W90 in zou horen. Iemand een (gefundeerde) mening hierover? Zolang ik er niet uit ben, laat ik de diff-olie van de GTi nog even zitten. Het differentieel van mijn eerste GTi is volgens een gerenommeerde garage waarschijnlijk kapot gedraaid door verkeerde olie en dat wil ik niet nog eens...
Tot slot nog een klein vraagje ter afsluiting: Weet iemand hoeveel smeernippels ik aan het eind in totaal gesmeerd zou moeten hebben? Kwil er vanaf nu natuurlijk niet categorisch een aantal overslaan!