Woensdag half 7 was t dan zo ver, in de auto (308CC) gestapt, mijn broer opgehaald en naar mijn vader gereden. Helaas bleek de auto toch wat te krap te zijn voor 2 enorme kerels en mijn vader dus besloten we met de 3008 van pa te gaan. Maar goed ook want dat was een stuk comfortabeler.
Om 7 uur nog even de accijns in NL ontdoken door in Maasmechelen te tanken en vort de E314 richting Brussel genomen.
Helaas reden we na een half uur à 3 kwartier al een enorme file in die ontstaan was door een kapotte vrachtwagen op de rechter baan. Kostte ons maar liefst een uur om door de file te komen.
Gelukkig ging het daarna voortvarend en kwamen we rond 12 uur in Paris aan. Wat een drukte en stress op de weg. Van voorsorteren en strepen op de weg heeft men nog nooit gehoord en alles gaat kris-kras door mekaar en langs elkaar. Een heksenketel. Maar gelukkig lag er een grote parkeergarage direct aan de Peripherique en ik hoefde maar even een draai te maken om er te komen. Boulevard Ney parking bij Porte de la Chapelle. Onthou die naam.
Inrit ingereden, bleek de parking (al jaren) gesloten. Gelukkig hadden we naast de navi in de 3008 ook een tomtom en nog een aantal extra printjes van parkings gemaakt. De dichts bij zijnde was Porte de Paris. daarheen gereden, was maar 2-3 km en de parking in gereden. Het complex zag uit als een theater/cultureel gedeelte van de buurt en was omheind met poorten en afrastering
Als we daar nog maar weg komen straks.
Auto geparkeerd en eens rond gekeken of er ergens een Metro te bekennen was. Elke Fransoos of Française die je aanspreekt spreekt geen woord Engels en ons Frans is matig tot slecht. Toen winkelcentrum La Millénaire ingelopen en daar was een behulpzame bewaker die ons vertelde dat we de boot konden nemen naar de Metro
Een gratis shuttle boot die tussen het winkelcentrum en Metro 7 pendelde. 5 minuten wachten en 5 minuten op de boot. En nog gratis ook, ideaal voor ons hollanders
Aangekomen bij de steiger gezocht naar de Metro en dat bleek halte Porte de la Vilette te zijn.
Metro 7 genomen tot Gare de L'est overstappen op de 4 tot Montparnasse en daar de 12 naar Porte de Versailles. Geweldig, nog nooit gedaan in Parijs (wel in NY) en een hele ervaring. Prachtige oude metrohallen met art-deco (??) stijl. Mooi.
Bij Retromobile was het niet heel druk. We waren binnen 10 minuten binnen. Wat een grote hal, vooraan helemaal vol met onderdelen, miniaturen, kleding etc. En verderop clubs en handelaren.
Een indruk bij binnenkomst
Uiteraard viel mijn oog meteen op iets speciaals. Een zeer vroege 1.6GTi ter ere van het 30 jarig bestaan van de 205 GTi
Verder kijkend kwam ik een Renault tank uit de 1e WO tegen. Ik heb respect voor de mannen die in die oorlog en zo'n tank hebben gevochten. Wat een beangstigende omgeving zeker in een oorlog die zoveel miljoenen soldaten het leven heeft gekost.
Ernaast stonden wat troepen auto's uit de 1e WO. Massieve banden en comfort 0,0. Indrukwekkend.
Hier staat een mannetje bij te mijmeren alsof hij er zelf in gereden heeft.
Aangekomen bij een Parijs-Dakar stand viel mij natuurlijk als eerste de 205 van Ari Vatanen op.
En een visa
die er in mee gereden had. Petje af voor die mannen natuurlijk.
Iets verderop was een veiling stand van een groot veilinghuis Articuliar waar een o.a. T16 werd geveild (naast nog een hele hoop andere mooie wagens) die eveneens bestuurd is geweest door Ari.
Let op de geschatte prijs.
Op dezelfde stand een Darl'Mat 402
Er stond ook een Parijs-Dakar (??) ZX citroen te veil. Gaaf apparaat dat hoog op de poten staat.
Helaas kon je niet op de stand komen zonder het kopen van een catalogus van 80 euro. Dat was me t e gek aangezien ik niet mee ging bieden. Zo houdt men de niet-serieuze kopers buiten de deur.
Uiteraard moest ik ook een stop maken bij L'Aventure Peugeot.
Mijn mond viel open.........
Ondertussen had ik al 3 servetjes nat gedept onder mijn mond.........
Heerlijk!
Ernaast was de stand van onze vrienden van Citroën.
Zeldzame SM berline Opéra
Aangezien ik een echte liefhebber van Frans schoon ben (ja ook van de vrouwelijke schonen
) Kon ik de stand van Renault natuurlijk ook niet weerstand, zeker omdat ik zelf 2 Espacen heb gehad, een Trafic en een Express.
Eerste ruimtevisie van Renault met de 900, mijn vader er naast te kijkend vol verlangen
Matra bracht ook en prototype uit dat het uiteindelijke Espace model is geworden.
Een heel nest Gordini's 8, HEEL gaaf om eens mee te rijden denk ik.
Dé F1 Espace die met grote snelheid over t circuit racen kan.
Wat ook met grote snelheid knallen kan is deze 905. Winnaar van Le Mans als ik me niet vergis.
Ernaast stond een Talbot Sunbeam in oorlogsuitruisting.
bereden door Jean Todt.
Meneer Louwman had ook een stand afgehuurd en 3 auto's laten komen vanuit zijn museum in Den Haag. De unieke Swan Car en Baby Swan Car die ook geschitterd hebben op Pebble beach waar Dhr Louwman een interview heeft gegeven met Wayne Carini en Jay Leno.
Deze 2 auto's maakten deel uit van de Maharadja Car collection op Retromobile waar Dhr Louwman nog een Rolls Royce voor had laten komen en waar nog meer mensen een auto hadden geplaatst. Isota Fanchini Rolls, Mercedes, prachtige kolossale auto's die een indrukwekkende verschijning moeten zijn geweest ten tijde van gebruik in India en omstreken.
Ik heb nog even een praatje gemaakt met een medewerker van het Museum en rechterhand van Dhr Louwman en over het museum en diens collectie gesproken. Leuke aardige man die veel wist te vertellen.
Al met al een zeer leuke dag en indrukwekkende in het conventie centrum.
Om een uur of 4 dachten we toch aan terug gaan aangezien we nog een stuk met de metro/boot moesten.
Naar buiten gegaan en de metro genomen. Kosten zijn een lachertje, 1.70 per ritje, dus van naar beneden lopen tot naar boven lopen. Je kunt dus de hele dag in de metro zitten voor 1.70. Snap niet waarom dat niet in NL kan.
2 keer overstappen weer, Montparnasse, Gare de L'est en we waren weer bij de boot alwaar het weer lekker regende.
5 minuten op de boot gewacht en 5 minuten later stonden we weer bij Millénaire.
Parkeergarage gezocht en toen kwam het, de deur wilde niet open van de garage met ons kaartje. 3 keer proberen toen er een behulpzame Fransoos zei (denken we) dat we op de rode knop moesten duwen. Het leek alsof een bewaker opnam maar de deur ging open. Parkeerautomaat werkte niet dus maar gewoon naar beneden gelopen, daar weer een deur die de Franse beveiliger ook opende voor ons na een druk op de hulp knop.
Mijn vader kneep 'm echter al, we hadden niet betaald, hoe kwamen we buiten met de auto.....
Aangekomen bij de slagboom duwde ik t kaartje in de kast. Ik moest 2 euro betalen, maar hoe. credit card er in, niks, Meastro, ook niks
Toch maar weer op die knop duwen en warempel, Jean-Claude achter t knopje drukte de slagboom omhoog en we waren weg en gratis geparkeerd ook nog. Merci Paris!
Terug rijden was een eitje, klein stukje Peripherique en toen de A1 op onder Charles de Gaulle door en weg. Onderweg nog bijna 2 keer een aanrijding meegemaakt/gezien maar alles ging prima.
De Péage is een verademing. 13,90 is een koopje voor zo'n lang stuk strakke autosnelweg waar je 130 kunt knallen. Cruise op 136 (130 in t echt) en gaan met die banaan.
Daarentegen in de weg na de Péage en in Wallonie een grote vieze troep. De auto wordt helemaal door elkaar gerammeld op die slechte wegen.
22:15 de oprit opgedraaid en moe maar voldaan naar bed. Fantastisch. Misschien volgend jaar weer.