Hallo Robin,
Graag wil ik je even meenemen in het taxatievak.
In principe beoordeel je een auto op een aantal onderdelen zoals uiterlijke staat, interieur en technische staat.
Na bovenstaand beoordeeld te hebben, wordt een auto ingedeeld in een door de FIA (in NL Fehac) ingestelde kwaliteitsklasse van 1 (concours) tot 5 (restauratieobject).
Je kunt daarbij nog wat nuanceren met +-en of -en (bijvoorbeeld 3+ is net iets beter dan 3).
Een taxateur kan vervolgens aan de hand hiervan gebruik maken van diverse bronnen om een reële (verzekerde) waarde toe te kennen.
Verkoopsites gebruik ik zelf hooguit om even te spiegelen met de markt maar is niet de belangrijkste leidraad voor de toegekende waarde.
Een taxatie (ten behoeve van vervangingswaarde) is geen technische keuring of garantie voor een minimale verkoopwaarde.
Waarom de waarde van jouw auto maar 900 Euro is gestegen kan ik zo op afstand niet beoordelen.
Weet ook niet of beide keren dezelfde taxateur was? Het blijft toch mensenwerk.
Bekijk het ook positief, daarnaast is een hoge taxatiewaarde wel nadelig voor de premie.

403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain - 106 GTI 1997 Rouge Lucifer
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina