Grotere band.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Grotere band.

Berichtdoor Hrrck404 » 29 jan 2021, 10:33

Hallo mensen, ik wil/moet andere banden monteren op mijn 404 uit 1971. Van de 4 michelins die er nu onder liggen zijn er 3 nog goed maar wel 20 jaar oud.
Zit van alles af te speuren en de beste koop tot nu toe is: 2 nieuwe banden inclusief afhalen oude banden en nieuwe monteren plus balanceren voor €150,-
Nu kan ik 4 zo goed als nieuwe banden kopen voor nog geen €100,- met 6 mm profiel in de maat 185-65-15 tubless .
Is dit een goede koop of kan het allemaal net niet? De velg is een originele 404 (gelast) .
Hrrck404
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 04 dec 2016, 12:58

Re: Grotere band.

Berichtdoor A.B.203 » 08 feb 2021, 16:38

Er van uitgaande dat de originele maat 175/80/15 is (175/15) is met een rolomtrek van 207,66 cm. De rolomtrek van een buitenband in de maat 185/65/15 is 195,25 cm volgens de internettabellen. Dat is dus een verschil van 6,36 % . De auto gaat iets beter trekken en de topsnelheid in alle versnellingen daalt als je deze banden op de achteras monteert (info van een bandenmaat omrekentabel) \
Buitenbanden met de maat 195/70/15 is dan een betere keuze als je van het origineel wilt afwijken.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1124
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Grotere band.

Berichtdoor Pininfarina504 » 09 feb 2021, 11:44

De originele maat is 165-14.
Je moet ook met name op de stuur eigenschappen letten.
De kwaliteit van een band zit niet enkel in de profieldiepte, maar ook in de vorm van het profiel, de hardheid, of stugheid van een band en de kwaliteit van het rubber.
Verder het merk van een band is ook enigszins bepalend.
205 1.4,1995,Roland Garros
205 1.4,98(2*)
205 1.4,97(1*)
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77
Peus 504Ti,78,gris fumée
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nieuwstaat.
Peus 404,aut,71,blue
Pininfarina504
 
Berichten: 2639
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Grotere band.

Berichtdoor Ivovanduijn » 09 feb 2021, 16:11

165-15...........
Ivovanduijn
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Grotere band.

Berichtdoor Frank.04 » 10 feb 2021, 00:46

Hierbij ook van mij een duit in het zakje.

De standaard maat voor een 404 is (klopt Ivo!) 165/15, waarbij de hoogte/breedte verhouding 78 % is (zeg maar 80)

Qua diameter klopt 195/70/15 inderdaad beter, maar dat zijn wel erg brede banden voor zo'n smalle velg.

De velg verbreden kan natuurlijk, maar vraagt wat investering.

Bij de 504 is het wat eenvoudiger, daar zit standaard 175/14 op, maar 195/70/14 dan wel 205/70/14 of 205/65/14 gaat allemaal prima op de standaard velgen.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Grotere band.

Berichtdoor Hrrck404 » 14 feb 2021, 13:01

Hallo Peugeot liefhebbers, dank voor jullie reacties.

De banden zijn inmiddels gekocht. De iets kleinere omtrek past bij mij wel want af en toe hang ik er een trailer voor een catamaran achter.

Maar een nog bredere band is inderdaad net te breed voor de standaard velg.

Misschien op den duur de stalen velg 1 inch laten verbreden, maar dan moet dit niet of nauwelijks invloed hebben op het stuur gedrag.

Desnoods begin ik met 2 velgen iets te verbreden en leg ik die eerst op de achteras, dit zal hoogstens iets meer onderstuur geven.

Daarna leg ik ze op de voorop, in de hoop dat de stuurreacties niet voelbaar meer zijn.

Ik hou jullie op de hoogte hoe het rijgedrag gaat uit pakken.
Hrrck404
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 04 dec 2016, 12:58

Re: Grotere band.

Berichtdoor A.B.203 » 14 feb 2021, 14:40

Wat experimenteren vind ik mooi. Ben benieuwd naar de adres(sen) waar men nog velgen breder maakt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1124
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Grotere band.

Berichtdoor Frank.04 » 14 feb 2021, 17:28

Je hebt verbreden en verbreden. Verander je maar naar een kant dan wijzigt de ET waarde en dus ook het stuurgedrag en de belasting op fusees en wiellagers.
Beter dus om beide zijden gelijkwaardig te verbreden dan wel het Peugeot wiel hart in een andere velg te lassen.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Grotere band.

Berichtdoor Hrrck404 » 14 feb 2021, 19:18

Ik had i.d. ook het idee om de ET waarde niet voor de 100% te gebruiken naar buiten, maar ook 20 of 30% naar binnen.

Maar het zal zeker niet teveel naar binnen zijn want als je bij de standaard velg en 165-80-15 band de ruimte tussen de band en veerpoot bekijkt kan er net 1 vinger tussen. (en de mijne zijn niet dik).

Ik schat zo dat er 15-17 mm ruimte tussen de band en veerpoot zit.

Om nou een het hart van de velg in een andere Peugeot velg te laten lassen lijkt mij meer werk dan de originele 404 velg doormidden en 1 inch (2.54cm) laten verbreden. Of misschien iets minder.

Er zit vlakbij Hoogeveen een bedrijf die het vakkundig kan uitvoeren voor €60,- per velg. (Classic-Weels Fluitenberg).
Hrrck404
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 04 dec 2016, 12:58

Re: Grotere band.

Berichtdoor jacqabe » 14 feb 2021, 23:44

Hrrck404 schreef:Er zit vlakbij Hoogeveen een bedrijf die het vakkundig kan uitvoeren voor €60,- per velg. (Classic-Weels Fluitenberg).

Hier heb ik, naar volle tevredenheid, de velgen van mijn 403 laten doen. In eerste instantie om tubeless banden te kunnen monteren maar ook iets breder om tevens een andere band met iets grotere omtrek te kunnen monteren. Beide kanten op verbreed maar iets meer naar buiten dan naar binnen. Achteraf had het misschien nog wel iets breder gekund maar ik wilde niet overdrijven. Auto maakt nu net iets minder toeren wat prettiger rijdt op de snelweg. Met optrekken merk ik er nagenoeg niets van.
Peugeot 403B 1963 en 403B8 (pickup).
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1608
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Grotere band.

Berichtdoor Ivovanduijn » 15 feb 2021, 09:49

Je kan ook in een bredere 15 inch tubeless velg het hart van een peugeot velg overzetten. Dan sla je 2 vliegen in een klap. Zelf nooit gedaan wel gezien bij iemand anders.
Ivovanduijn
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Grotere band.

Berichtdoor Hrrck404 » 14 maart 2021, 18:09

Nou inmiddels na alle berichten gelezen te hebben en 5 banden-specialisten te hebben gesproken, een keuze gemaakt.

De maat 185 breed aangehouden op de originele velg. Dit is een keuze om niet van de E.T. waarde af te wijken.

Een "hump" laten lassen, niet per sé nodig . Een binnenband: nee zeggen alle 5 banden specialisten.

Omdat lek rijden dan eerder gebeurd vanwege de lucht tussen de binnen en buitenband. Deze kan niet weg en er ontstaat warmte en wrijving.

De maat 185 breed mag volgens het instructie boekje op de 404. De mijne is wel iets lager (65%) maar dit komt de trekkracht ten goede . De top rij ik nooit. Max 110 km/u.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Hrrck404
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 04 dec 2016, 12:58

Re: Grotere band.

Berichtdoor RobinHoed » 14 maart 2021, 19:33

Wel benieuwd naar de mening aangaande binnenbanden van de "forum specialisten". Gebruik deze namelijk ook op zowel de 203 als 404.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 666
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Grotere band.

Berichtdoor Frank.04 » 14 maart 2021, 20:52

Interessant wat die vijf bandenspecialisten zeggen.

Een luchtbel zou dus zomaar 'gevangen' kunnen zitten tussen binnen en buitenband?

En de lucht loopt niet weg door de opening tussen de velg en het ventiel van de binnenband?

Als dat zo zou zijn kun je dus ook gewoon een lekke binnenband monteren, want 'de luchtbel die ontstaat kan toch niet weg'....

Nee, m.i. absolute onzin.

Het gebruik van tubeless banden op velgen die daar niet geschikt voor zijn is daarentegen een sterke afrader.

Velgen voor tubeless banden hebben namelijk een extra binnenrand die de hiel weerhoudt van naar binnen komen bijvoorbeeld bij het raken van en stoeprand.

Ik wil de discussie met de bandenspecialisten wel aan, en als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Grotere band.

Berichtdoor Hrrck404 » 15 maart 2021, 11:47

Ja het doet aardig wat stof (meningen) opwaaien een vraag over banden.

Ik probeer ook de logica van de luchtbel te zien Frank, en heb precies het zelfde geopperd bij de specialist die jij zegt.

Hij zei: zelfs als de luchtbel weg is krijgt een binnenband in een moderne band te maken met onnodige wrijving waardoor lekrijden eerder aan de orde is dan de band van de velg afrijden.

Zijn er überhaupt mensen die een lekke band hebben gehad met of zonder binnenband?

Ik wil graag alle meningen geloven maar ervaringen wegen het zwaarst .
Hrrck404
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 04 dec 2016, 12:58

Re: Grotere band.

Berichtdoor jacqabe » 15 maart 2021, 13:12

Ik wil nog wel even aanhaken bij dit verhaal.
Mij is ooit ook verteld dat ik voorzichtig moet zijn met het monteren van een binnenband in een tubeless band.
Niet vanwege het ontstaan van luchtbellen maar puur vanwege wrijving tussen binnen- en buitenband. Een tubeless band schijnt een andere rubbersoort aan de binnenkant te hebben dan een niet tubeless band. Door de wrijving ontstaat er warmte wat uiteindelijk een klapband tot gevolg kan hebben.
Nou heb ik zelf al heel wat kilometers gemaakt met binnenbanden in een tubeless band en zo ook vele oldtimer liefhebbers met mij.
En nagenoeg nooit hoor ik van een klapband.
Ik kan me er iets bij voorstellen dat je niet een Porsche 911 o.i.d. uitvoert met binnenbanden als je met 200+ over de Duitse autobahn vliegt maar het zal met onze oldtimertjes wel een beetje loslopen.
Peugeot 403B 1963 en 403B8 (pickup).
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1608
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Grotere band.

Berichtdoor Frank.04 » 15 maart 2021, 18:14

In elk geval is dit een fenomeen waarbij ik me wat kan voorstellen, wie weet hier meer over?
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Grotere band.

Berichtdoor Michael » 15 maart 2021, 18:48

Heel veel jaren terug werd dit in mijn mbo tijd ook zo verteld, maar tegelijkertijd stopte zowat elke garage bij een kapotte of lekke tubeless er snel een binnen band in.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Grotere band.

Berichtdoor Mb trac » 15 maart 2021, 18:57

Het heeft te maken met de afwerking van de binnenzijde van de tubeless buitenbanden.
Deze zijn veelal geribbeld of voorzien van andere versterkende profielen.
Deze zorgen ervoor dat de binnenband continu wordt geknepen.
Ik heb meerdere malen gezien dat er rubberslijpsel/poeder tussen een binnen-en buitenband zat.
De vroegere buitenbanden waren aan de binnenkant geheel glad.
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Grotere band.

Berichtdoor Michael » 15 maart 2021, 19:18

het juiste antwoord, u gaat door naar de volgende ronde
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Grotere band.

Berichtdoor Mb trac » 15 maart 2021, 21:07

Bedankt voor de bloemen :D
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Grotere band.

Berichtdoor ceess » 16 maart 2021, 18:12

Eens met Mb- trac. Tubeless band is niet glad afgewerkt aan de binnenzijde. Rij echter al jaren met Michelin energy 185/65/15 banden onder mijn break(63) met binnenbanden en tot dusver geen noemenswaardige problemen gehad. Bij elke banden wissel gaan er wel nieuwe binnenbanden in. Rij er vaak en veelal zwaarbeladen mee, 400-500 kg in de bak komt voor. Ook hogere snelheden krijgen te verduren, lekker door karren op de peage, 135'km/h en hoger gaat prima.
Heerlijke band, voorbanden houden het tot zo'n 60.000km wel vol, achter gezien mijn belading (en rijgedrag) iets meer dan 40000. Na 2-3 jaar ben ik meestal aan nwe toe.

De iets lager band (65%) verbetert de wegligging aanzienlijk, veel minder rolgedrag. Lekker hangen in de klaverblaadjes
404coupe/sedan/commerciale
ceess
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 19 jul 2005, 22:06
Woonplaats: harmelen

Re: Grotere band.

Berichtdoor Hrrck404 » 19 maart 2021, 10:42

Hallo Peugeot liefhebbers, dank voor de reacties.

Heb ze goed doorgelezen en ga zo dan toch maar 4 binnenbanden monteren.

De laatste reactie van Ceess was doorslaggevend, omdat hij ook nog eens de zelfde maat buitenband gebruikt 185-65-15.

Het is een mooi voorbeeld dat Ceess stevig door rijd met af en toe zware belading. Ik neem de teller afwijking natuurlijk wel mee, want die is wel iets aan de vrolijke kant en dat is hij standaard ook al :).

Er is ook nog overwogen om 1 hump te laten lassen á €15,- .

Dus nogmaals bedankt en zal een verslag doen als er wat kilometers zijn gemaakt.

Grt Herrick.
Hrrck404
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 04 dec 2016, 12:58

Re: Grotere band.

Berichtdoor Hrrck404 » 19 maart 2021, 11:23

Hallo Peugeot liefhebbers, dank voor de reacties.

Heb ze goed doorgelezen en ga zo dan toch maar 4 binnenbanden monteren.

De laatste reactie van Ceess was doorslaggevend, omdat hij ook nog eens de zelfde maat buitenband gebruikt 185-65-15.

Het is een mooi voorbeeld dat Ceess stevig door rijd met af en toe zware belading. Ik neem de teller afwijking natuurlijk wel mee, want die is wel iets aan de vrolijke kant en dat is hij standaard ook al :).

Er is ook nog overwogen om 1 hump te laten lassen á €15,- .

Dus nogmaals bedankt en zal een verslag doen als er wat kilometers zijn gemaakt.

Grt Herrick.
Hrrck404
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 04 dec 2016, 12:58

Re: Grotere band.

Berichtdoor A.B.203 » 21 maart 2021, 10:31

Mb trac schreef:Het heeft te maken met de afwerking van de binnenzijde van de tubeless buitenbanden.
Deze zijn veelal geribbeld of voorzien van andere versterkende profielen.
Deze zorgen ervoor dat de binnenband continu wordt geknepen.
Ik heb meerdere malen gezien dat er rubberslijpsel/poeder tussen een binnen-en buitenband zat.
De vroegere buitenbanden waren aan de binnenkant geheel glad.

Mijn ervaring: ik rij met de 203 met binnenbanden in moderne buitenbanden. Alles nieuw en het gaat al ruim 40.000 km prima. Heb 2x keer gehad dat na een rit van ca 600 km over snelwegen dat de dag erna een band plat stond een keer bij een voorwiel en een keer bij een achterwiel. In beide gevallen was de binnenband lichtjes doorgeschuurd. Een plakker erop en het was weer oké. Hetzelfde met de 203 van een vriend meegemaakt,tijdens een stop langs de autobahn een zachte voorband. De band van zijn reservewiel was te slecht om daar harder dan 50 km/U mee te rijden. We zijn een hele middag door Straatsburg langs garages gereden, maar nergens een binnenband te krijgen. De dag daarop bij een grote oldtimerbeurs als eerste een binnenband gekocht en tegen de avond nog een compleet wiel met goede banden. Sindsdien heb ik naast het reservewiel ook altijd een extra binnenband aan boord. Dit was 5 jaar geleden en sindsdien is er bij niemand die ik ken meer een band met binnenband lek geraakt tengevolge van schuren.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1124
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Volgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast