Grotere band.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Grotere band.

Berichtdoor Nanno » 21 maart 2021, 13:01

Ik heb onlangs twee banden van mijn 203 laten vervangen. Vredestein Sprint Classic 155/80/15. Gezien de staat van de velg mét binnenband, daar was de bandenexpert heel beslist in. (en ik wou dat ook). Hij strooide voor de montage rijkelijk talkpoeder in de buitenband, dat zal vast helpen om het "schuren" te voorkomen. Ook Rema Tiptop verloopstukjes voor het ventielgat gemonteerd. Dat gaat vast heel lang goed! Trouwens.... ik heb heel wat kilometers ervaring met 504's en Michelin Energy, met binnenband. Probleeemloos, ook na veel snelle kilometers op de Autoroute. Eén keer een lekke band gehad met een andere 504, in de Dordogne. Dat bleek door een geroeste binnenkant van een velg te komen, die de binnenband had doorgeschuurd. De Franse bandenman haalde er een staalborstel overheen, monteerde een nieuwe binnenband en daarna nooit meer een probleem met dat wiel gehad.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Grotere band.

Berichtdoor Peukje 1 » 23 maart 2021, 19:07

Ik denk dat er wat over het hoofd is gezien bij het verhaal van de max band breedte.
Het volgende we hebben het over een break met banden van 185 br dat klopt en is ook geen probleem.
Omdat de velg van een break (de velgen met 5 gaten ) 0,5 j breder als van een sedan .
Dat is bij de 403 en 404 het geval daarom kan er ook in het boekje staan dat 185 breed kan.
Dus de veilige max band breedte voor een sedan (de velgen met 3 gaten is 175 br)
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Grotere band.

Berichtdoor Hrrck404 » 26 maart 2021, 11:15

Hallo Peukje, ja je hebt gelijk de break en familiale hebben een 0,5 j bredere velg. Maar toch monteer ik de band op een 4.5 j velg.

Heb ze er al opzitten en nogmaals met binnenband . Ik hou jullie op de hoogte hoe goed het gaat of niet :).
Hrrck404
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 04 dec 2016, 12:58

Re: Grotere band.

Berichtdoor Peukje 1 » 18 dec 2021, 16:18

Hallo,
ik ben erg benieuwd naar de afloop van dit verhaal in de afgelopen jaren.
Als het goed gegaan is wil ik het evt ook gaan doen.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Grotere band.

Berichtdoor Hrrck404 » 19 dec 2021, 21:09

Hallo mensen,

Inmiddels niet heel veel gereden (800km) met de nieuwe banden 185-65-15 toch zonder binnenband voorop.

Achter nog 2 oude maar goede Michelin met binnenband 165-80-15.

De voorbanden blijven mooi op spanning (2.1) en tot op heden ook op de velg, niet onbelangrijk :).

Ik merk wanneer de nieuwe banden achterop liggen de 1ste versnelling niet eens nodig is.

Met andere woorden: minder omtrek is niet wenselijk. Ik denk dat ik achter i.p.v. 185-65-15 toch naar 175-80-15 of 185-70-15 ga.

Het is nog een lekker gepluis, maar daar is de winter voor.
Hrrck404
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 04 dec 2016, 12:58

Re: Grotere band.

Berichtdoor Hrrck404 » 26 maart 2022, 14:25

Hallo liefhebbers,

Banden raken we voorlopig niet over uitgepraat, kleine up-date.
Oude Michelins 165-80-15 die achterop lagen vervangen door Vredestein (jawel) 185-80-15 !!
Tijdens het vervangen van de motor heb ik het uitlaat spruitstuk (met expansie potje) vervangen door een dubbelpijps, dus iets betere doorstroming, dus iets meer kracht.
Ik dacht een grotere band (diameter) moet kunnen. Een stap van 10cm extra bij elke omwenteling of zou dat teveel van het goede zijn?
Hoe rijd die 404 weg?!? Met de originele band in de 2de versnelling (met 2 vingers in de neus).
Nou in de 1ste versnelling rolt hij nu nog mooi weg op zijn stationaire toerental en pak de 2de mooi op. Het gevoel wat ik kreeg vroeger bij een Renault 4 GTL t.o.v. 4TL , hier drukte ze het toerental met bijna 1000 door een andere versnellingsbak.
Vandaag eens testen op de snelweg.
Op de vooras is het spannender wat de ruimte betreft. De 185-65-15 is wel net zo breed (met zo'n 20mm over tussen band en veerschotel) maar die Vredestein 185-80-15 is toch zeker 30mm hoger.
Gewoon passen is weten. Hij draait op de krik geluidloos rond. 4Mm ruimte tussen band en schotel.
Bij het wegrijden valt op dat het sturen niet zwaarder gaat . De oude Michelins op de vooras sturen zwaarder ondanks dat ze smaller zijn.
Kortom: de wielkasten zijn nu goed gevuld en het toerental getemperd . Hoe dit zich verder op de weg gaat gedragen hoort u later.
Hrrck404
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 04 dec 2016, 12:58

Vorige

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten