motor wissel ADVIES

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

motor wissel ADVIES

Berichtdoor Heerenveen.404 » 26 sep 2022, 17:34

Wie heeft ervaring/tips/advies inzake het wisselen van de 1.6 motor voor een 1N1 motor? Wat moet er meer worden aangepast?
Zijn de originele versnellingsbak verhoudingen nog correct?
Heerenveen.404
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 sep 2022, 17:24

Re: motor wissel ADVIES

Berichtdoor kch » 26 sep 2022, 18:38

ik dacht dat het koppelingshuis ook vervangen moet worden. Dan zit je met een andere aansluiting van de hulpcilinder voor de koppeling. Ik heb het ook eens gedaan maar dan een 2.0 ti motor. Deze had veel te veel vermogen en het toerental in de 4 was in verhouding veel te hoog. Ook met optrekken merk je dat de motor te veel toeren moet maken omdat de bakverhoudingen te kort zijn. Beter is een 1.8 liter motor dat gaat qua overbrenging verhoudingen van de bak beter. Eigenlijk zou je de achterasoverbrenging moeten veranderen maar als ik het goed heb kan dat niet. Er is maar 1 type geleverd. Wel in de break daar kan een 504 eindoverbrenging in.
Peugeot 508 GT HDI 2.2 aut. 2012
604 GTI Automatique 1983
404 1.6 1973
Volvo XC70 2.5T 2007
Volvo 940 turbo 1993
604 SRD turbo 1983 (geschorst)
VW kever 1968 (geschorst)
kch
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 27 aug 2004, 20:14
Woonplaats: Enschede

Re: motor wissel ADVIES

Berichtdoor Frank.04 » 27 sep 2022, 08:12

Een snelle reactie van mijn voorganger, ik zou eigenlijk eerst willen weten wat voor motor en bak er nu in de 404 zitten.

Heb je de C3 bak dan kun je problemen met de koppeling verwachten, omdat het vliegwiel niet over te zetten is op een modernere motor.

Heb je de BA7/4 bak dan passen 504 benzine motoren zonder meer.

En ja, dan heb je een surplus aan vermogen en zou een andere eindoverbrenging niet misstaan, maar een ramp hoeft dat niet te zijn.

Ik rijd ook in een 404 Coupe met 505 motor, trekt lekker op!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: motor wissel ADVIES

Berichtdoor Heerenveen.404 » 03 okt 2022, 14:21

Het is een originele 1600 motor, code van de motor en versnellingsbak weet ik zo niet. Wel fijn om te weten dat het koppelingshuis en de overbrenging moet worden aangepast.
Waardevolle tips! Het is dus geen appeltje-eitje....
Heerenveen.404
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 sep 2022, 17:24

Re: motor wissel ADVIES

Berichtdoor Michael » 04 okt 2022, 10:18

De vraag van Frank is:
heb je het nieuwe of oude type?
van welk jaar is de 404?
oude type , hele klus
nieuwe type , goed te doen
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: motor wissel ADVIES

Berichtdoor Hrrck404 » 18 okt 2022, 19:20

Hallo 404 liefhebber.
Heb zelf een 404 uit 1971 weer aan de gang gekregen met een 1.6 motor uit een oudere 1966 404.
De motor uit de 404 (1971) zat vast maar het geheel had 70.000 km gedraaid.
Bak en dif was in uitstekende staat en zelfs de drukgroep bleek na een test nog 'nieuw'''.
De goede motor uit de 1966ger er in gesleuteld (heb ook nog gedacht over een 1.8 ) en een spruitstuk geplaatst met een dubbele pijp voor iets meer power.
Ik merkte dat met de originele banden maat er genoeg kracht was om de banden te vergroten.
Na wat experimenteren ben ik uitgekomen op de maat 185-80-15.
Experimenteren met de banden is makkelijker dan bak en dif te veranderen.
De teller geeft nu precies aan wat je echt rijdt.
Tot nu toe bevalt dit zeer goed, maar als er een 1.8 motor voorbij komt zou ik hem misschien toch kopen.

Groet Herrick van der Linde
Hrrck404
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 04 dec 2016, 12:58


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast