Upgrade carburateur mogelijk

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor haagcaab » 29 apr 2018, 22:37

Toevallig las in vanavond in Le Lion iets over een upgrade van een carburateur voor een 404 de pbic34. De prestaties gingen hierna met sprongen vooruit volgens auteur Peter Cup. Iemand ervaring mee? Ik heb wel interesse..
Mvg
Joost
www.dropbox.com/sc/iym9dw55trg5ob4/AACaIvt5bkrjGu94Y1F6rWtRa

Peugeot 404 Berline, 1964, zilver (Doornroosje)
MG MGA 1500 roadster, 1959 zwart
BMW Z4, E85 3.0 zescilinder, 2003 zwart
Avatar gebruiker
haagcaab
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 13 apr 2016, 21:05
Woonplaats: Terherne

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor RondeB » 20 mei 2018, 21:16

Ik was na 3x een andere nieuwe-ouwe-verherbouwde,zogenaamd gereviseerde en weet ik wat voor kunstgrepen ik gedaan heb er helemaal klaar mee. Ben op zoek gegaan naar een nieuwe carb voor mijn XC6 motor. Ga je wat speuren op het web stuit je op een hoop horror verhalen over slechte Chinese en/of Argentijnse Solex carb's die als vervanger worden verkocht voor 404 en 504 motoren. De bekende webshop's hebben volgens de plaatjes allemaal de zelfde, of dat nu Chinees of Argentijns is, geen idee. Uiteindelijk heb ik bij ALVEAS een Solex 34BICsa aangeschaft onder de gedachte : we zien wel. Ga je wat nalezen over deze carb blijkt dat die eigenlijk voor de J7 bedacht is.

Binnen 2 dagen na bestelling doos binnen, nergens iets Chinees of Argentijns te vinden, niet op doos ,carb of wat. Twee dingen die anders zijn dan de gewone 404 Solex :
1) geen startcarb maar gewoon een simpele chokeklep --> niet rouwig om 8)
2) een grote stationairmengsel regelschroef en de gewone mengselregelschroef en toerentalschroef op de gasklep af gezegeld met een rubberkapje. --> In mijn herinnering betekende dat : afblijven, fabrieksinstelling.....

Na alles nagekeken te hebben de carb met bijgeleverde nieuwe voetpakking gemonteerd. Kom je direct op een (althans bij mij) klein probleempje......de gaskabeltrommel is iets anders van vorm of te wel je binnenkabel moet ongeveer 3cm langer. En daar had ik ff een puntje...buitenkabel was te kort. Gelukkig had ik nog een gaskabel van een 304tje liggen, die had lengte genoeg. Verdere montage simpel, niks bijzonders.
Dan starten...... :-) Als een zonnetje. Choke kan al na een tel zo goed als uit, met de stationair regelschroef het toerental afgeregeld, bij de buurman de CO-meter in z'n gat, hoefde er nagenoeg niks meer aan te doen....Kortom 100 punten deze investering :lol: Motor loopt prachtig, alle gesputter bij koude start weg, niks geen lekkerij langs gasklepas.....klaar! :D
Afbeelding
RondeB
 
Berichten: 2548
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor Joerik » 17 apr 2019, 16:56

Wil hier ook graag meer over weten. Welke editie van Le Lion was dit?
Peugeot 404 1964
Peugeot 205 1.4 1997
Honda CB750 KZ 1979
Avatar gebruiker
Joerik
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 26 aug 2013, 18:51
Woonplaats: Amersfoort

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor Pininfarina504 » 17 apr 2019, 23:39

Heb misschien nog wel nieuwe liggen: origineel Peugeot, geen Chinezen.
205 1.4,1995,Roland Garros
205 1.4,98(2*)
205 1.4,97(1*)
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77
Peus 504Ti,78,gris fumée
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nieuwstaat.
Peus 404,aut,71,blue
Pininfarina504
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor ceess » 18 apr 2019, 08:41

OP de foto zie ik het extra brandstof filter in de persleiding tussen de pomp en de carburateur zitten. Persoonlijk vind ik het veiliger als deze in de zuigleiding tussen tank en de benzine pomp gemonteerd wordt.
404coupe/sedan/commerciale
ceess
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 19 jul 2005, 22:06
Woonplaats: harmelen

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor Maarten Deen » 19 apr 2019, 07:01

Veiliger omdat er dan geen rotzooi in de pomp komt? Bij mij zat het ook zo en er zat ook een filter vlak na de benzinetank. Dus dat er een filter voor de carburateur zit wil niet zeggen dat het de enige is.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 565
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor Michael » 19 apr 2019, 08:33

als er een keuze is dan is de zuigzijde veiliger.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
203 pickup en fougonette
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1226
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: Eefde

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor jacqabe » 19 apr 2019, 11:29

Michael schreef:als er een keuze is dan is de zuigzijde veiliger.

Helemaal mee eens!
Peugeot 403B 1963 en 403B8 (pickup).
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1590
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor Joerik » 21 apr 2019, 23:36

Ben nog steeds benieuwd naar het artikelm iemand enig idee welke editie dit was?
Peugeot 404 1964
Peugeot 205 1.4 1997
Honda CB750 KZ 1979
Avatar gebruiker
Joerik
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 26 aug 2013, 18:51
Woonplaats: Amersfoort

Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor jacqabe » 22 apr 2019, 07:23

Joerik schreef:Ben nog steeds benieuwd naar het artikelm iemand enig idee welke editie dit was?

Aan de datum te zien moet het ergens in april 2018 geweest zijn als hij tenminste de laatste versie van de Lion aan het lezen was.
Heb je dit nummer, anders zou ik even voor je kunnen zoeken.
Peugeot 403B 1963 en 403B8 (pickup).
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1590
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor Doornekamp33 » 22 apr 2019, 09:13

Was waarschijnlijk ook de laatste die hij heeft gelezen, was gelijk ook de laatste keer dat die hier actief is geweest. :roll: :roll:
Geregistreerd: 13 apr 2016, 21:05
Laatst bezocht: 29 apr 2018, 22:37

en zijn bericht is van 22.37, dus posten en weg, zoef zoef. :shock: :shock: :shock:
Doornekamp33
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor Ivovanduijn » 22 apr 2019, 11:05

Artikel ging meer over het vervangen van sleetse carburateur. Upgraden van carburateur klinkt spannend maar het enige wat je kan doen is versleten/kapotten onderdelen vervangen, of de hele carburateur dus.
Ben trouwens benieuwd of er mensen zelf ervaring hebben met de Alibaba carburateurs.
Ivovanduijn
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor Nanno » 22 apr 2019, 12:52

18 jaar geleden verving ik de niet meer lekker werkende carburateur van mijn 504 voor een WEBER vervangingscarburateur, typoe 32 DAR/DIR 18870978. Een enorme verbetering t.o. de originele Solex. Handchoke. Geen idee of Weber nog steeds vervangingscarburateurs maakt, bijvoorbeeld voor de 404. Destijds gekocht in Engeland (!) bij Carburettor Hospital Ltd. BCCP kon deze destijds ook leveren. Lijkt me de moeite van het navragen waard, Weber is tenslotte een goede naam in carburateurland.
http://www.carburettorspecialists.com/
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor Joerik » 29 apr 2019, 19:17

Ik ben pas lid sinds eind 2018 dus kan het artikel niet terugvinden helaas. Ik vraag me sterk af of de solex 32 te vervangen is voor de 34, eventueel met afstelling van de juiste sproeiers. Mijn collega heeft een peugeot J9 en heeft daar een aliexpres solex 34 opgezet van 50 euro, niet het type van 90 euro. Hij heeft grotere sproeiers erop moeten zetten maar de bus rijd als een zonnetje en bovendien met meer power.
Peugeot 404 1964
Peugeot 205 1.4 1997
Honda CB750 KZ 1979
Avatar gebruiker
Joerik
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 26 aug 2013, 18:51
Woonplaats: Amersfoort

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor Derob » 03 mei 2022, 14:26

RondeB schreef:Ik was na 3x een andere nieuwe-ouwe-verherbouwde,zogenaamd gereviseerde en weet ik wat voor kunstgrepen ik gedaan heb er helemaal klaar mee. Ben op zoek gegaan naar een nieuwe carb voor mijn XC6 motor. Ga je wat speuren op het web stuit je op een hoop horror verhalen over slechte Chinese en/of Argentijnse Solex carb's die als vervanger worden verkocht voor 404 en 504 motoren. De bekende webshop's hebben volgens de plaatjes allemaal de zelfde, of dat nu Chinees of Argentijns is, geen idee. Uiteindelijk heb ik bij ALVEAS een Solex 34BICsa aangeschaft onder de gedachte : we zien wel. Ga je wat nalezen over deze carb blijkt dat die eigenlijk voor de J7 bedacht is.

Binnen 2 dagen na bestelling doos binnen, nergens iets Chinees of Argentijns te vinden, niet op doos ,carb of wat. Twee dingen die anders zijn dan de gewone 404 Solex :
1) geen startcarb maar gewoon een simpele chokeklep --> niet rouwig om 8)
2) een grote stationairmengsel regelschroef en de gewone mengselregelschroef en toerentalschroef op de gasklep af gezegeld met een rubberkapje. --> In mijn herinnering betekende dat : afblijven, fabrieksinstelling.....

Na alles nagekeken te hebben de carb met bijgeleverde nieuwe voetpakking gemonteerd. Kom je direct op een (althans bij mij) klein probleempje......de gaskabeltrommel is iets anders van vorm of te wel je binnenkabel moet ongeveer 3cm langer. En daar had ik ff een puntje...buitenkabel was te kort. Gelukkig had ik nog een gaskabel van een 304tje liggen, die had lengte genoeg. Verdere montage simpel, niks bijzonders.
Dan starten...... :-) Als een zonnetje. Choke kan al na een tel zo goed als uit, met de stationair regelschroef het toerental afgeregeld, bij de buurman de CO-meter in z'n gat, hoefde er nagenoeg niks meer aan te doen....Kortom 100 punten deze investering :lol: Motor loopt prachtig, alle gesputter bij koude start weg, niks geen lekkerij langs gasklepas.....klaar! :D
Afbeelding



Hoe heb je deze carburateur precies afgesteld? Ik heb er ook zo een, maar ik snap niet precies het doel van de grote stelschroef die deze extra heeft. Gebruik je deze om het stationair te regelen, of doe je dat gewoon met de "normale" stationair stelschroef?
Derob
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 mei 2022, 17:29

Re: Upgrade carburateur mogelijk

Berichtdoor jacqabe » 03 mei 2022, 16:33

Ron is in september 2018 voor het laatst online geweest. Ik ben bang dat je geen antwoord van hem krijgt.
Peugeot 403B 1963 en 403B8 (pickup).
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1590
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast