Centrale vergrendeling 405 station

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Centrale vergrendeling 405 station

Berichtdoor Faucon » 22 jun 2022, 15:14

Beste Forumleden.

Ik heb pas een 405 break grx 1.8 air-line uit 97 gekocht en probeer wat kleine dingen op te lossen.
Centrale vergrendeling werkt bij openen. Alleen het linkerachter portier gaat niet op slot bij sluiten.

De knop in het portier gaat ook niet naar beneden. De auto heeft 340.000 gelopen.
Voordat ik de portierbekleding ga verwijderen wil ik reeds te weten komen welk onderdeel defect is. Kan ik dat vast zoeken

Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee opgedaan.??
SNV verleden in Burkina Faso: 404 bachee, 504 bachee, 504 familial, 504 break,
Daarna in NL: 504 TI, 505 SR, 505 GLX, 405 break 1.9l,405 GRX, 406 Break HDI, 407 SW HDI
Heden 308 SW HDI en 404 SL uit 67, 405 Break 1.8 l. Roermond
Faucon
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 09 sep 2009, 12:32
Woonplaats: Roermond

Re: Centrale vergrendeling 405 station

Berichtdoor BertPleizier » 24 jun 2022, 10:03

9 Van de 10 keer is een vervuild slot de boosdoener. Het vet (met vuil) wordt hard en stug en het motortje heeft dan niet genoeg kracht meer om het slot te bedienen.

Je zal de deurbekleding moeten verwijderen en het plastic op de binnenkant van het portier op en moeten snijden om bij de binnenkant van de deur te komen. Plak na afloop het plastic wel weer goed dicht met sterk Duct Tape, want dit moet de waterdicht afdichting zijn tussen buiten en binnen. Regenwater dat langs het raam het portier in loopt moet niet de deurbekleding nat kunnen maken.

Je ziet de metalen stangetjes vanzelf lopen naar het slot. De stangetjes zijn in het slot gehaakt en zitten geborgd met een plastic clipje. Het plastic klemmetje / borging op het uiteinde van het stangetje kun je losklikken van het stangetje zelf, een kwartslag draaien en het stangetje kun je dan loshalen ui het slot.

Vervolgens het slot losschroeven, stekker losklikken en alles uitnemen. Met remmenreiniger helemaal schoonspuiten en schoonborstelen met een tandenborstel en daarna met nieuw vet invetten (bijvoorbeeld wat lithiumvet). Gebruik de armpjes / hendeltjes op het slot zelf om het gangbaar te maken tot alles soepel klikt en beweegt. Daarna monteren in omgekeerde volgorde.

Ik ben bij 1 portier begonnen maar uiteindelijk heb ik ze alle 4 gedaan. Was ik net klaar, begon er een ander slot moeilijk te doen. Ik had het probleem dat sommige deuren niet meer op slot gingen met de centrale deurvergrendeling. Er vervelend als het knopje "op slot" staat maar het portier kan gewoon open. Het slot blokkeerde door het oude vet en vuil.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Centrale vergrendeling 405 station

Berichtdoor EJH405 » 25 jun 2022, 11:45

Faucon schreef:Centrale vergrendeling werkt bij openen. Alleen het linkerachter portier gaat niet op slot bij sluiten.


Maakt de knop wel enige aanstalten om naar beneden te gaan? Of echt in het geheel niets? In dat laatste geval denk ik aan een elektrisch probleem, bv een draadbreuk bij de doorvoer naar carosserie. Anders inderdaad vervuild slot en oplossen zoals Bert zegt.
Ik heb hier de elektrische schema's. Vervangend servomotortje heb ik wel voor je in Eindhoven, maar het is /waarschijnlijk/ niet de oplossing.

Voor het loshalen van het deurpaneel is een kleine dunne koevoet aan te raden, die rondom de plastic noppen grijpt, dan is de kans kleiner dat je de plastic noppen uit het hardboard trekt.
Mocht het foam achter het deurpaneel vern**kt zijn door eerdere reparaties, dan zou ik het nu vervangen, anders kun je juist last krijgen van nat hardboard. Ik heb een artikel staan op het forum, over de renovatie van een complete deur, waarin dat beschreven staat.

Groet, EJ
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Centrale vergrendeling 405 station

Berichtdoor EJH405 » 06 nov 2022, 10:49

We hebben lekker geklust en het deurslot gereinigd en gesmeerd, daarna geen problemen meer. Zelfde operatie recent bij een andere 405 break gedaan, probleem ook opgelost.
Ik herhaal nog maar eens voor alle 405 eigenaren: koop geen deur-servomotor als je niet zeker weet dat die stuk is. Veel waarschijnlijker is het smeervet in het slot ingedroogd.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Centrale vergrendeling 405 station

Berichtdoor BertPleizier » 06 nov 2022, 10:59

Mooi dat het weer is opgelost!
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56


Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten