Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Berichtdoor Guyot » 30 mei 2022, 19:22

Tijdens de zoektocht naar de oorzaak van het gebonk voorin bij mijn 405 GXI 1.6 uit 1991, kwam ik erachter dat er speling zit op de silent-blocs aan de achterkant van de draagarm en op de blokken waarmee de stabilistatorstang vastzit aan de auto. Ik heb inmiddels nieuwe blocs en een vraagbaak. In de laatste, staat een beschrijving waarbij het erop lijkt dat de ophanging bijna volledig uit elkaar moet voor het vervangen van de silent-blocs. Daarvoor heb ik bij lange na niet alle beschreven speciale gereedschappen, geen brug en ook geen ruimte waar de auto een paar dagen binnen kan blijven staan terwijl ik puzzel.

Is er ook een gemakkelijker (en snellere) methode om de silent-blocs zelf te vervangen? Ik zag al dat er helaas niet genoeg ruimte achter de draagarm is om de silent-blocs eraf te schuiven bij eventueel opwippen van de draagarm (zoals bij het testen van de speling) om de spanning eraf te halen. Heeft iemand hier ervaring met het vervangen?
Als het niet anders kan, zal ik ervoor naar de garage moeten en zal het door de montagekosten toch duur worden ondanks goed betaalbare onderdelen.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Berichtdoor BertPleizier » 10 jun 2022, 15:19

Wat bedoel je met de silent-blocs? Zijn dat de rubbers van de draagarm?

De draagarmrubbers zitten op de draagarm geperst. Om deze te vervangen moet je de draagarm los maken van de auto en ook de fuseekogel moet dan los.

De rubbers moeten er op een bepaalde hoek op geperst worden, zodat als de auto weer op z'n wielen staat, de rubbers spanningsvrij gemonteerd zitten. Er zijn ook draagarmen te koop waar de rubbers al op gemonteerd zitten. Voor een 405 kosten die niet de wereld. Voor een thuisklusser is dat misschien net zo makkelijk.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Berichtdoor EJH405 » 25 jun 2022, 11:26

De achterste silent-blocs (rubbers) van de draagarmen/triangels staan er bekend om dat ze stuk gaan. De voorste gaan zelden stuk. Maar als je toch bezig bent kun je die ook wel vervangen, is toch allemaal oud. Inderdaad is lastig dat de draagarm er onderuit moet en dat met een garage-pers de nieuwe rubbers gemonteerd moeten worden. Dat is het minimale deel dat je moet uitbesteden als hobbyist.
Als je de auto op steunen zet, onder de krikpunten, dan kun je denk ik haast wel de fusees loskrijgen: breekijzer door de draagarm steken en naar beneden drukken, plus een paar klapjes met de hamer zodat de konische passing van de fuseekogel losgaat.

Overigens als je last hebt van gebonk, controleer dan ook goed de veerpoot-lagers. Je kunt de plastic kappen van de veerpoot-behuizingen halen, en goed kijken en luisteren terwijl je de auto een paar keer stevig naar beneden drukt. Ik raad iedere 405 eigenaar aan om de veerpoten eens los te halen, de binnenzijde van het veerpoothuis grondig te ontroesten. Setje nieuwe schokbreker eindstops erin, originele hoezen behouden als het even kan.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Berichtdoor EH Autoservice » 27 jun 2022, 19:21

Fuseekogel los maken in draagarm doe je door op de zijkant van de draagarm te slaan met een grote hamer :mrgreen:

Die zelfde hamer gebruik je ook om de draagarmrubbers op de draagarm te slaan , daar heb je absoluut geen pers voor nodig .
Er was ooit een tijd dat ik deze handelingen dagelijks deed :wink:
Om het oude draagarmrubber er af te halen is een luchtbeitel wel een fijn apparaat ..........
Maar ooit deed ik dat met , jawel , diezelfde grote hamer en een grote koudbeitel :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Berichtdoor EJH405 » 04 jul 2022, 01:22

--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Berichtdoor Guyot » 06 nov 2022, 00:47

Bedankt voor alle reacties. Uiteindelijk heb ik de vuisthamermethode gevolgd. Oude rubbers losgesneden met slijptol en de nieuwe erop geslagen met een vuisthamer. Het gebonk is nog niet weg. Ik heb ook nieuwe schokbrekereindstops liggen, dus misschien eens uitzoeken hoe de schokbrekers los en open gaan en controleren of dat allemaal goed zit. Mijn stuurwiel heeft ook wat speling, ik kan die op en neer rammelen, hoort dat of zou daar een lager versleten kunnen zijn? Is dat enigszins zelf te vervangen?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Berichtdoor EJH405 » 06 nov 2022, 10:43

Stuurwiel hoort natuurlijk vast te zitten. Alleen op en neer rammelen, dus niet zijwaarts, zou nog kunnen liggen aan de hoogte-verstelling, dus kappen van de stuurkolom af en dan zie je het wel.

Voor gebonk uit de veerpoten, zie de test die ik hierboven al beschreef. Zorg dat je ervaren hulp regelt als je een veerpoot uit elkaar gaat halen, draai pas aan die bout in het midden als de veer betrouwbaar vastzit in een compressie-tool, want een ontsnappende veer kan je zwaar verwonden.
Succes, groet, EJ
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Berichtdoor borntobewild » 06 nov 2022, 17:03

Als je het stuurwiel loshaalt dan zit daar een rubber ring, geen lager, die kan los gegaan zijn. Heb ik ook eens gehad.
Even terug duwen en het probleem is dan weg, 5 minuten werk.
www.peugeot405club.nl Voor de 405 liefhebber
Afbeelding
Avatar gebruiker
borntobewild
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 24 jun 2005, 15:33
Woonplaats: Utrecht

Re: Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Berichtdoor BertPleizier » 07 nov 2022, 11:52

De 2 reactiearmpjes die de stabilisatorstang verbindt met de draagarm kunnen ook voor flink wat geklapper zorgen.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Berichtdoor Keezx » 08 nov 2022, 15:55

Dof gebonk wordt doorgaans veroorzaakt doordat de rubbers waar de stabiisatorstang mee vastzit aan de carosserie uitgesleten zijn.
Ja kan erbij door het subframe te laten zakken.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Berichtdoor BertPleizier » 10 nov 2022, 00:31

Het subframe hoeft zeker niet (gedeeltelijk) los om de rubbers van de stabilisatorstang te kunnen vervangen. Heb ze jaren geleden zelf vervangen en je komt er gewoon bij vanaf de zijkant. Is niet eens gek veel werk.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Berichtdoor Guyot » 18 apr 2023, 21:54

Bedankt voor alle aanvullende reacties. Helaas staat mijn 405 momenteel bij de garage voor herstelwerkzaamheden na een botsing afgelopen november met lage snelheid, maar toch veel schade aan de voorkant. Als ik dat in orde heb zal ik de suggesties van het stuurrubber en stabilistatorstangrubbers eens nagaan. Hopelijk lost dat het geklapper en gebonk op en hoef ik niet de veerpoten uit elkaar te halen. Een keer bij de 304 gedaan en dat is inderdaad continu stressvol met die veren op spanning.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Vervangen silent-blocs voorophanging 405

Berichtdoor BertPleizier » 20 apr 2023, 23:19

Daar moet je zelf niet aan willen beginnen. Breng de veerpoten gewoon naar een lokale garage en vraag of zij de veerpoten even uit elkaar willen halen. Zij hebben er een veilige pers / klem voor.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56


Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten