Afstelling koplampen doet niets

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Afstelling koplampen doet niets

Berichtdoor Guyot » 23 okt 2021, 20:28

Ik heb sinds drie weken een 405 GXI 1.6 uit 1991 en ben die langzaamaan aan het ontdekken. Tijdens het schoonmaken kwam ik een stuk ducttape tegen links van mijn stuur waar een gat en enkele cijfers achter bleken te zitten. De handleiding zegt dat het koplampverstelling is. Later de draaiknop ook terug gevonden in de achterbak. Wanneer ik hier aan draai gebeurt er niets. Ik heb de witte kogelgewrichten bij de koplampen al vastgeklikt. De pijl begint een stukje voor 0 en draaien naar 5 gaat stroef, terug gaat aanzienlijk makkelijker. Er komt totaal geen respons van de elementen achter de koplampen die, naar ik vermoed, zouden moeten uitschuiven. Met de hand kan ik de pennen wel uittrekken, voelt zwaar geveerd.

Waar zou dit mis kunnen gaan en hoe is het te repareren?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Afstelling koplampen doet niets

Berichtdoor EH Autoservice » 25 okt 2021, 13:30

Phase 1 405 8)

Die "hydraulische" koplampverstelling werkte 20 jaar geleden al bij nagenoeg geen enkel exemplaar meer :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Afstelling koplampen doet niets

Berichtdoor Guyot » 31 okt 2021, 12:42

haha, ok. Niets om me zorgen over te maken dus? Als het hydraulisch (waarom tussen aanhalingstekens?) is, betekent dat dan dat ze allemaal lek zijn na zoveel jaar?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Afstelling koplampen doet niets

Berichtdoor EH Autoservice » 31 okt 2021, 18:57

Correct , geen zorgen ......

Hydraulisch tussen aanhalingstekens , omdat het een waterige vloeistof betreft , wellicht koelvloeistof :mrgreen:
Bij alle type's lek na een aantal jaren , ook bijvoorbeeld de 205 en 309 .
405 Phase 2 , vanaf 1993 heeft een elektrische stelmotor , dat is heel wat duurzamer :idea:

Wat betreft APK dient een aanwezige koplamphoogteverstelling te werken , vandaar dat de draaiknop verwijderd zal zijn , en de symbolen op dashboard afgeplakt .
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Afstelling koplampen doet niets

Berichtdoor Guyot » 01 nov 2021, 23:24

Aha, goed om te weten dat ik de knop en symbolen moet verwijderen voor elke apk. Is de elektrische verstelling uit phase 2 ook in de phase 1 te gebruiken?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Afstelling koplampen doet niets

Berichtdoor EJH405 » 14 dec 2021, 22:07

Inderdaad bekend euvel voor de meeste 405 fase 1 bezitters.

Ik zie wel kans om de verstelknop van een fase2 om te bouwen naar een fase1 verstelknop. Zodanig dat men een setje fase2 koplampen kan inbouwen zonder aan originaliteit in te boeten. Daar komt dan een draadboompje bij die men kan leggen leggen tussen het dashboard en de koplampen, om de verstelmotoren aan te sturen. Doorvoer door het schutbord via de rubber stop waar die kabel doorheen loopt voor ontgrendelen van de motorruimte. Setjes fase2 koplampen zijn goed aan te komen, vaak zitten de verstelmotoren er nog op.

Wie dat interessant vind mag mij een prive-bericht sturen, dan kijken we of we er kostentechnisch ook uitkomen.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten