Peugeot 405 1.6 GLi

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 405 1.6 GLi

Berichtdoor p-worx » 13 sep 2020, 23:40

Dag allen,

Het is zover: ik heb de 405 mee. :-)
Daarbij heb ik wel gelijk twee vragen:
- heeft iemand een idee welke motor in mijn 405 zit? Het betreft een 405 GLi met een 1.6 motor uit 1990, handgeschakeld. Mijn informatie zegt XU5M, maar ik lees dat die motor pas sinds 1992 bestaat. Hoe kan dit?
- kent iemand een goede site voor auto onderdelen? Ik ben op zoek naar nieuwe bougies voor de 405, maar ik weet niet in hoeverre ik de verschillende sites kan vertrouwen die mij producten aanbevelen aan de hand van het kenteken.

Groet en bij voorbaat dank, Guy
Peugeot 405 1.6i GL 1990
Citroën des fois, Peugeot toujours !
p-worx
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 sep 2020, 20:50

Re: Peugeot 405 1.6 GLi

Berichtdoor tim1993 » 14 sep 2020, 08:55

Een 405 1.6 kan zijn:
XU51C (B1E) 75pk
XU52C (B2A) 92pk
XU5M (BDZ) 89pk
XU5M2Z 89pk

Dus aan de hand van het vermogen kan je wel zeggen welke je hebt. Of je kijkt op het motor-typeplaatje. Dat zit bij de dynamo ergens.

Over het algemeen is de informatie op onderdelensites wel acceptabel. De geschikte bougies zouden Bosch FR7DCO 0.8mm elektrode afstand moeten zijn of equivalent. Ik zou voor het NGK equivalent gaan want daar heb ik beter ervaringen mee.

Succes!
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Peugeot 405 1.6 GLi

Berichtdoor BertPleizier » 14 sep 2020, 12:43

Als je inlogt op de Servicebox van Peugeot (even een gratis account aanmaken) en je zoekt vervolgens op je chassisnummer (VIN, links boven in de witte balk) dan geeft de website van Peugeot precies aan welke motor je hebt.

Volgens mij zijn de originele bougies voor een 405 van het merk Eyquem. In mijn XU5M zitten de Eyquem RFC 58 LZK bougies. Maar gelijkwaardige bougies van andere A-merken zoals NGK, Valéo en Bosch zijn natuurlijk ook prima geschikt.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Peugeot 405 1.6 GLi

Berichtdoor p-worx » 14 sep 2020, 13:00

Beste Tim en Bert,

Bedankt voor jullie reacties!
Na een check van het kenteken (de auto staat momenteel niet voor mijn huis) blijkt de 405 inderdaad over een XU5M motor te beschikken (89pk). Bovendien heeft de XU52C volgens mij een carburateur, terwijl mijn 405 een injectiesysteem heeft. De Servicebox van Peugeot werkte voor mij helaas niet, het lijkt erop dat enkel professionals toegang hebben tot de site.

Dank voor de bougie-aanbevelingen!

Groet, Guy
Peugeot 405 1.6i GL 1990
Citroën des fois, Peugeot toujours !
p-worx
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 sep 2020, 20:50

Re: Peugeot 405 1.6 GLi

Berichtdoor tim1993 » 14 sep 2020, 13:06

p-worx schreef:De Servicebox van Peugeot werkte voor mij helaas niet, het lijkt erop dat enkel professionals toegang hebben tot de site.


Klopt, maar je kan als particulier ook gewoon de juiste gegevens invoeren en een kvk nr verzinnen en dan krijg je zo een account.
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Peugeot 405 1.6 GLi

Berichtdoor p-worx » 28 sep 2020, 13:17

Inmiddels weer wat kilometers gereden en de Peugeot beter leren kennen. Ik heb bougies en luchtfilter vervangen, wat de auto goed heeft gedaan. Volgende week worden alle overige filters vervangen en alles ververst.
Gisteren heb ik met twee kennissen waarvan één ex-Peugeot medewerker - weliswaar geen monteur - de auto nog nagekeken omdat ik een autodiagnostic lampje had en de auto stationair niet goed draait (dit is al vanaf het moment dat ik hem heb).
Wij hebben wat connectoren schoongemaakt en in de gasbehuizing gekeken, waarna de auto beter leek te lopen.
Echter, bij het rijden op de snelweg, begonnen de problemen zich weer voor te doen op een andere manier. Bij een constante snelheid (in dit geval 100) ging soms het motorlampje weer branden gepaard met wat vermogensverlies en een inhoudende motor. Om dit te verhelpen kan ik wat spelen met het gas, bijvoorbeeld wat snelheid maken en het gaspedaal vervolgens weer loslaten. In sommige gevallen helpt dit om het storingslampje weg te doen en de normale prestaties terug te krijgen. Het duurt echter meestal niet heel lang voordat het lampje weer gaat branden en ik dus weer vermogen verlies. Dit lijkt vooral op constante snelheden te gebeuren, bij het rijden in de bebouwde kom had ik geen probleem.
Hiernaast loopt hij stationair nog steeds droevig. En de accu is even losgekoppeld gisteren. Nou wordt de auto bij zijn passage bij de garage ook nog uitgelezen, maar ik vraag mij af wat volgens jullie het probleem is zodat ik alvast een duidelijk idee krijg van wat er moet gebeuren. Wij dachten aan stappenmotor, gaskleppositiesensor of eventueel luchtmassameter, een beschadigde connector bij het schoonmaken of zelfs twee of drie van deze apparaten tegelijk. In elk geval gaat het de auto goed doen om nieuwe filters etc te krijgen.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden,
Guy
Peugeot 405 1.6i GL 1990
Citroën des fois, Peugeot toujours !
p-worx
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 sep 2020, 20:50

Re: Peugeot 405 1.6 GLi

Berichtdoor jerilo » 28 sep 2020, 18:27

Zijn alle vacuum slangen heel of geen valse lucht bij inlaatspruitstuk?
Heeft deze auto een MAP sensor?
Daarvan ging het vacuumslangetje nog wel eens kapot.
Deze zal aanwezig zijn bij een MagnetiMarelli injectiesysteem.
Een Bosch injectiesysteem heeft deze niet meen ik mij te herinneren.
Bougiekabels nog goed? En heeft deze nog een verdelerkap? Dan kan je die ook nog testen of deze niet kapot is.

Dat word dan nog op de oude manier uitlezen op de 2-polige groene stekker neem ik aan.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Peugeot 405 1.6 GLi

Berichtdoor p-worx » 02 okt 2020, 14:26

Dank voor je reactie,
Deze auto heeft volgens mij geen MAP sensor en heeft ook geen verdelerkap. Donderdag gaat ie naar een Peugeot-specialist, ik ben benieuwd wat eruit komt. Mijn post was vooral bedoeld om te kijken of iemand al gelijkwaardige problemen heeft gehad en daarmee een beter overzicht te krijgen van wat er fout kan zijn.
Ik ben benieuwd wat er donderdag uit komt.
Groet, Guy
Peugeot 405 1.6i GL 1990
Citroën des fois, Peugeot toujours !
p-worx
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 sep 2020, 20:50

Re: Peugeot 405 1.6 GLi

Berichtdoor EJH405 » 18 nov 2020, 23:23

Hoe is het met de patient?
Het is wel te doen om zelf de storingscodes uit te lezen, staat wel ergens op het forum en anders kan ik het je ook vertellen.
Zodoende kon de motor mij ooit vertellen dat de MAP-sensor stuk was, na vervangen alles weer prima.
Groeten, EJ
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Peugeot 405 1.6 GLi

Berichtdoor p-worx » 10 dec 2020, 12:17

Hoi EJ,

Dank voor je antwoord! Sorry voor dit late antwoord, ik ben nogal druk bezig...
De MAP-sensor was inderdaad stuk. Die is vervangen alsmede een aantal andere onderhoudszaken. Dit is in ieder geval opgelost ;-)
Peugeot 405 1.6i GL 1990
Citroën des fois, Peugeot toujours !
p-worx
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 sep 2020, 20:50


Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten