onregelmatig lopen 2.0 liter (8v) grx

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

onregelmatig lopen 2.0 liter (8v) grx

Berichtdoor leeuw405 » 14 okt 2012, 21:44

Mijn motor loopt onregelmatig en ik ben een beetje aan het rondzoeken en uitproberen wat het kan zijn.
Het storingslampje gaat af en toe aan en dan loopt de motor ook onregelmatig. Op andere momenten loopt de motor gewoon.
Storingscode 52 uitgelezen.
Ik heb de stappenmotor schoongemaakt en geolied. bougies vervangen.
Ik wil nu naar de lambda sensor kijken. Maar ik kan in de haynes niet vinden waar die (en z'n stekkertje) precies zit.
Weet ook iemand hoe je 'm kan meten? Welke waarde zou die moeten geven?

Alvast bedankt.
leeuw405
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 okt 2012, 21:33

Re: onregelmatig lopen 2.0 liter (8v) grx

Berichtdoor joospeugeot » 15 okt 2012, 03:11

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:29, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: onregelmatig lopen 2.0 liter (8v) grx

Berichtdoor leeuw405 » 15 okt 2012, 12:09

foutcode 52 => mixture control : wiring, incorrect fuel, ho2s, exhaust leak, fuel pressure, injector control, evap canister purge valve, compression, air filter blocked, ignition system, ecm.
(volgens http://www.peugeot405club.nl/cms.php?view=93 )
Tja, blijft er natuurlijk een hoop mogelijk....

Juiste uitleesapparatuur zou fijn zijn ja. Ik heb 'm zelf uitgelezen omdat zowel de citroënspecialist als de Peugeotdealer geen apparatuur meer hadden om 'm uit te lezen. Wel gaven zij de tip om bougies te vervangen, bougiekabels na te kijken (hoe controleer ik of die goed zijn?), distributeur na te kijken en naar de lambdasonde te kijken.

De oude bougies waren allemaal zwart.

In de planning staat verder nog het schoonmaken en eventueel vervangen van het gasklephuis. Als ik mij niet vergis zit in het gasklephuis ook de MAP-sensor, wellicht dat die niet helemaal goed meer is?

Vacuum lekkages met een spuitbus remmenreiniger opzoeken?
leeuw405
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 okt 2012, 21:33

Re: onregelmatig lopen 2.0 liter (8v) grx

Berichtdoor joospeugeot » 15 okt 2012, 21:56

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:29, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: onregelmatig lopen 2.0 liter (8v) grx

Berichtdoor Harrie » 15 okt 2012, 22:04

als de bougies zwart zijn, staat het mengsel te rijk ( door de storing ), óf door
veel oliedamp uit de carterventilatie.

Lambda-sonde zit in de voorpijp van de uitlaat, nét voor de katalysator, bedrading loopt
richting schutbord. De lambdasonde wordt heel vaak in de Errorcode gemeld, maar is zelden
de oorzaak. Ik had in een 306 XT ( ook XU motor 8V ) een gekke storing, allerlei foutcodes,
oorzaak bleek slechts slechte bougiekabels te zijn. Doordat soms een vonk oversloeg, kwam
er onverbrand mengsel in de uitlaat, lambdasonde op tilt, en computer denkt: te veel mengsel,
minder inspuiting ! en zo sloeg de motor telkens af.. Soms is de oorzaak simpel... ik hoop het voor je 405 ook. :wink:
suc6 ! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: onregelmatig lopen 2.0 liter (8v) grx

Berichtdoor leeuw405 » 15 okt 2012, 22:12

Volgens de RDW 1998 cm³, lijkt me dicht genoeg bij 2 liter :wink:
auto is uit 1995 (o, en benzine)
Is inderdaad groen stekkertje met twee draden.
Foto komt morgen.

Te rijk dacht ik al. Oliedamp uit carterventilatie? Hoe kontroleer ik dat?

ai, moet ik voor lambdasonde toch onder de auto kruipen. Khoopte vanuit de motorruimte erbij te kunnen. De stekker zal daar waarschijnlijk wel zitten?

bougiekabels testen door een beetje water te vernevelen en te kijken naar vonken?
leeuw405
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 okt 2012, 21:33

Re: onregelmatig lopen 2.0 liter (8v) grx

Berichtdoor Harrie » 15 okt 2012, 22:26

leeuw405 schreef:Volgens de RDW 1998 cm³, lijkt me dicht genoeg bij 2 liter :wink:
auto is uit 1995 (o, en benzine)
Is inderdaad groen stekkertje met twee draden.
Foto komt morgen.

Te rijk dacht ik al. Oliedamp uit carterventilatie? Hoe kontroleer ik dat?

bij 405 wil de slang wel eens vergaan, de olievulslang middenvoor bedoel ik, deze zorgt meteen
voor de carterventilatie. Olievuldop eraf, spons schoon en doorlatend ?
Luchtfilterhuis controleren: nat van motorolie ? luchtfilter-element schoon ( een vuile werkt als choke ! )

leeuw405 schreef:ai, moet ik voor lambdasonde toch onder de auto kruipen. Khoopte vanuit de motorruimte erbij te kunnen.
De stekker zal daar waarschijnlijk wel zitten?

wacht daar mee tot het laatst, lambdasonde gaat niet zomaar stuk. stekkerverbinding zit hoog en droog, ik vermoed tegen het schutbord.

leeuw405 schreef: bougiekabels testen door een beetje water te vernevelen en te kijken naar vonken?

NEE ! nooit doen !
Als ze stug aanvoelen en uitgedroogd: vernieuwen. Zijn niet goedkoop, zelfs niet bij automaterialenzaak.

waarom laat je er geen vakman naar kijken ?
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: onregelmatig lopen 2.0 liter (8v) grx

Berichtdoor joospeugeot » 16 okt 2012, 00:21

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:29, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: onregelmatig lopen 2.0 liter (8v) grx

Berichtdoor leeuw405 » 16 okt 2012, 12:40

Harrie schreef:
leeuw405 schreef: Oliedamp uit carterventilatie? Hoe kontroleer ik dat?

bij 405 wil de slang wel eens vergaan, de olievulslang middenvoor bedoel ik, deze zorgt meteen
voor de carterventilatie. Olievuldop eraf, spons schoon en doorlatend ?
Luchtfilterhuis controleren: nat van motorolie ? luchtfilter-element schoon ( een vuile werkt als choke ! )


Bedankt voor de tips. Ga ik nakijken (vrijdag weer tijd voor. Ben nu wat informatie aan het verzamelen en plan van aanpak aan't maken)

Harrie schreef:
leeuw405 schreef:ai, moet ik voor lambdasonde toch onder de auto kruipen. Khoopte vanuit de motorruimte erbij te kunnen.
De stekker zal daar waarschijnlijk wel zitten?

wacht daar mee tot het laatst, lambdasonde gaat niet zomaar stuk. stekkerverbinding zit hoog en droog, ik vermoed tegen het schutbord.


Ok. Ik hoopte 'm te kunnen testen.

Harrie schreef:
leeuw405 schreef: bougiekabels testen door een beetje water te vernevelen en te kijken naar vonken?

NEE ! nooit doen !
Als ze stug aanvoelen en uitgedroogd: vernieuwen. Zijn niet goedkoop, zelfs niet bij automaterialenzaak.

waarom laat je er geen vakman naar kijken ?


Belangrijkste reden? Kosten. De auto is 17 jaar oud, heeft bijna 200.000 km gereden. De laatste vier jaar heeft hij probleemloos gereden. Altijd z'n onderhoudsbeurten gehad. De koppeling is nu versleten, dat is al een vrij dure reparatie maar als hij daardoor weer een tijd mee kan best de moeite waard. Maar nu er een onduidelijke storing in de motor zit wordt dat twijfelachtig. Ook een vakman zal moeten gaan zoeken, dat kost tijd en dus geld. Waarschijnlijk zal die ook eerst eea willen vervangen (bougies, kabels ed). Als ik zelf eea kan uitproberen en vervangen bespaar ik mij arbeidsloon. En wellicht lukt het me zelf om het op te lossen. Geeft ook goed gevoel. Kom ik er niet uit dan is het de vraag of het nog de moeite loont om hem weg te brengen naar garage of dattie dan toch in de recycling moet...
leeuw405
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 okt 2012, 21:33

Re: onregelmatig lopen 2.0 liter (8v) grx

Berichtdoor leeuw405 » 16 okt 2012, 12:45

joospeugeot schreef:stja, als ik de auto voor me had dan kon ik je meer zeggen.
kan gewoon echt vanalles zijn hoor.


Ja, daar was ik ook al bang voor. Heb wel vaker gesleuteld aan auto's, maar dan was er meestal ook wel duidelijk wat er aan de hand was. We gaan gewoon eea uitproberen, en als het te gek wordt.... Ehhh, mag ik het woord sloop laten vallen op dit forum? :? Maar zou wel zonde zijn. Is fijne, grote auto. Goede vervanging vinden is ook niet makkelijk.
leeuw405
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 okt 2012, 21:33

Re: onregelmatig lopen 2.0 liter (8v) grx

Berichtdoor MarcoPeus » 19 okt 2012, 20:25

Zelf heb ik een 405 1.8 GRX automaat die ook bij tijd en wijle dit probleme heeft. Is de slang naar de MAP sensor. Die scheurt en dan gaan er allemaal rare dingetjes gebeuren.
Slangetje eraf trekken, stukje inkorten (of nog beter: een nieuwe/betere kopen). Monteren. De accu een paar uur los gooien om de computer te resetten en lopen maar weer.
Althans, zo werkte t bij mij al 3 keer.
MAP sensor zit onder de sluitplaat net naast het gat waar de motorkap zijn vergrendeling in laat vallen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php


Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast