Wieldraagarm vast?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wieldraagarm vast?

Berichtdoor Koffiemolen » 07 sep 2012, 09:22

Messieurs, vanochtend voor het eerst in lange tijd (de 405 is een schone slaapster) de 405 RG gepakt om naar m'n werk te cruisen. En wat blijkt? Als ik over een verkeersdrempel rijd lijkt het alsof de auto een wokkel wil gaan draaien. Kermisattracties zijn leuk, maar niet op de weg. Het ljkt alsof de auto linksachter gewoon veert, maar rechtsachter blijft de draagarm volgens mij onvermurwbaar vast staan. En maakt een krakend geluid, metaal op metaal. Ik ken de slijtagegevoeligheid (het zwaktste punt van een 405 en echt een misser van Peugeot) van de naaldlagers, maar mijn 405 heeft pas 82.000 op de teller. dus eigenlijk een garantiegevalletje, zou je zeggen. Iemand enig idee? Hoe dan ook breng ik m'n auto er voor weg naar de garage, want de tijd ontbreekt me momenteel voor sleutelwerk. Maar ik hoor graag alvast jullie visie op wat er mogelijk aan de hand is.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor MarcoPeus » 07 sep 2012, 19:59

Vastgeroestte schokdemper?
Eens een paar zakken zand/cement/graan of betonblokken achterin leggen en de demper belasten helpt misschien?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor jan-03 » 07 sep 2012, 21:28

Ja ook mijn idee, vastgelopen schokdemper maar aan de andere kant zo lang staat ze nog niet stil en ook nog binnen geparkeerd volgens mij..
We wachten de bevindingen van de dealer af..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor 305 friesland » 07 sep 2012, 21:55

lagers droog en vet dus hard en dan is het snel gebeurd met de lagers , vooral stilstaan is dan ook niet goed.
is echt een slecht punt van peugeot ,de lagering van de achterassen , als hier een vetnippel op had gezeten en jaarlijke even doorgesmeerd werd gaan ze nooit af.
Je kunt de schokbreker loshalen mar zit zeker weren in de as zelf.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor Koffiemolen » 07 sep 2012, 22:13

Dank voor jullie eerste analyses. Ben even uit m'n werk langs de dichtstbijzijnde fastfitter geweest voor een analyse van de schokbrekers. Monteur bleek 205-gek en is vertrouwd met de achterassen. Na proefrit en onderzoek op de brug denkt hij met 90% zekerheid te kunnen zeggen dat het de schokbreker inderdaad is. Heel grappig: op de brug bleef de draagarm gewoon omhoog staan en er was geen beweging in te krijgen, noch naar boven, noch naar beneden. Je kunt je voorstellen hoe raar dat rijdt als je maar aan 1 zijde vering hebt! Domweg gevaarlijk. Er was geen tijd meer voor demontage vd schokbreker, laat ik dinsdag doen en als het hem is gelijk voor 2 nieuwe vervangen. Voorzichtig naar huis gereden. Die schokbrekers zijn eigenlijk ook raar gemomteerd bij de 405: omgekeerd, dus alle regenwater en vuil wordt als een trechter opgevangen en blijft staan. Mijn 405 heeft er pas 82.000 op zitten, maar dit wordt dan al de 3e set schokbrekers. Bij een 504/505 ondenkbaar!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor MarcoPeus » 07 sep 2012, 22:23

3e set al bij 82.000????
Mijn 405 heeft 170.000 gelopen en de originele nog. Veert formidabel en wegligging is perfect.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor jan-03 » 08 sep 2012, 00:00

Ja schokbrekers zijn niet meer wat ze waren.. Bij Fiat halen ze de 60.000 niet eens weet ik uit ervaring..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor MarcoPeus » 08 sep 2012, 00:39

Duur grapje dan.
Maar nog altijd beter als de gemiddelde gestrande auto die ik langs de weg tegen kom, dat is vaker dan eens een VAG product.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor jan-03 » 08 sep 2012, 00:47

Nee hoor, ik heb ze er zelf in gezet met behulp van de Veerklem van Risky.. :D
2 stuks monroe schokbrekers voor € 106,-- incl btw..
Bij mijn garage had ik een vermelding bij de keuring.. Ik wist dat ze slecht waren.. Al een hele poos..
Nu moest het nodig en de garage vroeg voor de 2 € 160,-- Ja en dan moesten ze er nog in.. Wilden geen totaalprijs geven want dan hing af
van hoe makkelijk of het ging.. Ik heb er 3 uur over gedaan.. Een garage zal het in 2 kunnen, maar ik had het vermoeden dat het me
richting € 250,-- aan montage ging kosten.. Dus zelf maar..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor MarcoPeus » 08 sep 2012, 07:53

Valt inderdaad reuze mee dan.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor Koffiemolen » 08 sep 2012, 20:46

Ben benieuwd wat de KF rekent! Dinsdag weet ik meer.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor chr. » 08 sep 2012, 21:42

Er zijn toch wel andere garages kan kf? Heb daar geen goede ervaring mee.
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor Harrie » 08 sep 2012, 23:57

een defecte schokbreker komt bij Peugeot ( vooral *04-types ) "nooit" voor.
Bij de achteras van 305, 205, 405, 306 etc.,. waarbij er veel meer kofferruimte is door het
ontbreken van de schokbrekerhuizen links en rechts, liggen de schokbrekers schuin
( bijna vlak ) onder de auto. En jarenlange stilstand zoals bij deze 405 RG Break is daar
ook debet aan, denk ik..
De lagers en afdichting in de 'buis', daar waar de draagarmen in steken, is bij 205, 305, 405, 306 etc.,.
ook erg gevoelig voor vuil en vocht, de keerring gaat snel defect en vocht en pekel vernielen de naaldlagers.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor Koffiemolen » 09 sep 2012, 22:31

Harrie schreef:een defecte schokbreker komt bij Peugeot ( vooral *04-types ) "nooit" voor.
Bij de achteras van 305, 205, 405, 306 etc.,. waarbij er veel meer kofferruimte is door het
ontbreken van de schokbrekerhuizen links en rechts, liggen de schokbrekers schuin
( bijna vlak ) onder de auto. En jarenlange stilstand zoals bij deze 405 RG Break is daar
ook debet aan, denk ik..
De lagers en afdichting in de 'buis', daar waar de draagarmen in steken, is bij 205, 305, 405, 306 etc.,.
ook erg gevoelig voor vuil en vocht, de keerring gaat snel defect en vocht en pekel vernielen de naaldlagers.
grt, Harrie


Hopelijk is het het laatste niet. KF is niet mijn favoriet, maar ben deze weken stervensdruk, de 405 rijdt niet veel maar als ie nodig is is ie nodig voor vrouwlief (als ze niet met de fiets naar werk kan). Naast m'n werk zit een KF. Laagste prijsgarantie en ze monteren alleen maar merkspul. De monteur heeft een 205-hobby dus in dit gevall vertrouw ik het ze toe en is het de snelste oplossing voor mij.

Vwb de montage van die schokbrekers: de brede huls wordt naar beneden gemonteerd, itt bij de 504. Dit vangt ahw alle vocht en vuil op. Volgens mij gaan ze daarom minder lang mee.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor Harrie » 09 sep 2012, 22:58

Koffiemolen schreef:Vwb de montage van die schokbrekers: de brede huls wordt naar beneden gemonteerd, itt bij de 504.
Dit vangt ahw alle vocht en vuil op. Volgens mij gaan ze daarom minder lang mee.

ja, dat had ik al gelezen, en het verbaasd me ook... lijkt me ook 'verkeerd om' ...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor Koffiemolen » 12 sep 2012, 21:41

De rekening van de KF was -ondanks demontage schokbreker- 0 euro, gratis dus. Dat is wat mij betreft slecht nieuws, want dat betekent dat het mankement niet in de -vrij nieuwe- Monroe's (die inderdaad wel correct gemonteerd zijn) zit. Na demontage van de schokbreker bleek dat de draagarm nog steeds geen kant op kon.
Ik ben onverrichter zaken naar huis gegaan en heb de auto thuis op de brug gezet. Wat je voelt is met de hand enige speling op de rechter draagarm (niet in wiellager) en dat de gehele bodemgroep incl alle onderdele 100% roestvrij is behalve de naad waar de keerring vd draagarm rechts zit: daar zit roest. Ik heb hem volgespoten met WD40 en ben een rondje drempels in de wijk gaan rijden. Resultaat is dat hij weer iets beter veert, maar onder luid gerammel, metaal op metaal geluid. Mijn diagnose is dus dat de lagers van die draagarm kaduuk zijn.

In het topic hieronder las ik dat je de lagers kunt vervangen, met bestelcode erbij. Wat ik me echter afvraag is waarom het advies is om een ruilas te zoeken en daarvan de buis te gebruiken? Waarom is deze per definitie kapot? Dat snap ik niet.

Mijn vakgarage waar ik een afspraak heb gemaakt werd er niet blij van. Het blijkt enorm veel werk, zoals Harrie ook al over zijn 306 aangeeft. In het topic hieronder zegt EH Autoservice dat het meevalt (je bent hier welkom, ik betaal marktconform!!). Graag jullie advies.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor joospeugeot » 13 sep 2012, 02:18

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:30, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor Koffiemolen » 13 sep 2012, 12:53

joospeugeot schreef:als ik de keuze had dan bracht ik de auto dus niet naar je vakgarage. breng je auto of as liever naar bijv eh, de snelle leeuw of jongens die ervaringen hebben met reviseren van assen. die kunnen je ook duidelijk van te voren zeggen wat t wel en niet kan gaan kosten. of bouw de as zelf uit en breng de as weg. ik weet natuurlijk niet hoe handig je bent maar ik geloof niet dat dat nu t punt is als ik je 505 topic lees. peugeot kennende is de achteras uitbouwen niet zo veel werk maar ik heb dat zelf bij een 405 nog nooit gedaan.


Ja, dat is inderdaad een goede overweging. Mijn vakgarage die weliswaar heel veel kennis en kunde heeft (in het verleden hebben ze veel 405-assen gedaan) stond gewoon domweg niet te juichen. Hij weet hoeveel uur het hem kost en niet elk uur is declarabel (vindt hij). Kortom daar wordt dan niemand echt beter van (ik lang wachten, hij de brug te lang bezet).

Er zijn 2 opties: ik vind op korte termijn een goede achteras en zet die compleet over of laat dat doen (ik heb alle mogelijkheden en faciliteiten behalve 1 ding: TIJD. Ik heb een loeidrukke baan, alles draait nu om werk. Een nieuw kabinet levert mij ook weer meer werk op afhankelijk van de te kiezen koers, maar hoe dan ook wordt er met man en macht gewerkt om de snelst groeiende begrotingspost van de BV NL (de zorguitgaven, 90 miljard, elk jaar +4%) te beteugelen. Voor mijzelf geldt dus: geen tijd, wel wat geld.

Ik zal EH eens benaderen, zit niet echt om de hoek geloof ik. Als iemand een as weet te liggen: ik doe een goed bod.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor jan-03 » 13 sep 2012, 12:56

Ik zou haast zeggen dat wij het dan maar voor je moeten doen Bas. Het is voor onze beurs ook heel belangrijk werk wat je doet..
Als ik het wel heb is jouw baas mijn zorgverzekereraar.. :D
Gaat vast wel goed komen....
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor joospeugeot » 13 sep 2012, 12:58

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:30, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor Koffiemolen » 13 sep 2012, 14:56

joospeugeot schreef:ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar je hebt ook de snelle leeuw in utrecht. die heeft volgens mij of een ruilas of een prijs om je as te reviseren.


Dank, probeer ze te bellen (zijn in gesprek).

@Jan: klopt, en ik maak me sterk om optimaal in te zetten voor elke euro premie die jij maandelijks betaalt! (overigens goed te weten dat daarvan maar 4 cent in beheerskosten zit -incl wettelijk verplichte vermogensopbouw- , de rest is zorgkosten).

Heb ze gesproken, kunnen de as reviseren en monteren, als ik hem er naar toe breng voor 600 incl.. Vind ik netjes, wordt ie tevens van smeernippels voorzien.
Nu de logistiek nog, zitten in Utrecht-Noord.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor joospeugeot » 13 sep 2012, 22:21

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:31, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor Bart-Peugeot » 13 sep 2012, 22:51

Edgar van EH is nu op vakantie. Je kan hem mailen, hij reageert denk ik wel. Kan je vast wel een prijs noemen wat het kost. Maar hij zit in Zierikzee, dus voor jou niet om de hoek. http://www.ehautoservice.nl/

Je kan Ron de Groot eens bellen. http://www.leeuwenservice.nl/ Heeft een eigen bedrijf in Nijkerk, werkte ooit bij DSL (de snelle leeuw). Weet alles van Asrevisies.

Dan tenslotte: http://www.esautomotive.nl/ Sander Kolijn is de voorzitter van de 205gti.nl club. Samen met een andere Peugeotfreak (Eric) runnen ze een bedrijf. Weten ook alles van Assen. Ze zitten Helmond.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor joospeugeot » 14 sep 2012, 00:15

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:31, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Wieldraagarm vast?

Berichtdoor Bart-Peugeot » 14 sep 2012, 11:49

Dank je Joos! :D

Ik dacht, ik geef even al mijn adresjes. Koffiemolen zit veel in de auto, dus kan misschien wel tijdens werktijd de as ergens achterlaten. In dat kader is Helmond misschien niet te ver weg.

Overigens vraag ik me af wat DSL voor 600 euro vervangt. Smeernippels erop zetten doen wel meer. Dat is een bekende modificatie

Tenslotte is de vraag: hoe is de hoofdbuis eraan toe? Als die ingesleten of aangevreten is, dan moet je een andere buis hebben. Maar dat weet je pas als je alles open hebt liggen.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Volgende

Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten