wieldraagarmen achteras 405sri

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

wieldraagarmen achteras 405sri

Berichtdoor RondeB » 31 mei 2012, 23:00

Ik val weer eens in de prijzen met m'n trouwe,ouwe 405sri..... :lol: Er zit speling op de naaldlagers van de draagarmen achter. Nou heb ik vanavond wat pogingen gedaan om hier wat meer info over te vinden maar helaas, heb alleen 2 onderdeelnummers kunnen scoren. Maar info over de klus zelf niet. Op zich lijkt 't me wel te doen, wat knoeierij met die torsiestaven maar dat moet wel lukken. Wat ik me wel afvraag : heeft vervangen van die lagers wel zin? Als er speling op zit zullen de rollen best wel ingesleten zijn maar wat met het loopvlak? dat is de as zelf 8) ......Als dat ook ingesleten is hou ik speling.... toch maar een compleet andere as?

Iemand ervaring met deze reparatie??
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: wieldraagarmen achteras 405sri

Berichtdoor Harrie » 01 jun 2012, 00:06

hoi Ron,
als je een as van de sloop haalt is meestal hetzelfde liedje...

en als het nog nooit los is geweest, zal het flink vast zitten....

ik heb de a-as van m'n 306 cabrio door mijn Peugeot-dealer weer op
originele hoogte laten zetten, ook alles verroest, lagernaaldjes naar de filistijnen..
ze zijn er ( met onderbreking ) 3 dagen zoet mee geweest..... :(
de ex-405 SRi van mij had ook speing , R.A. ik kon het zelfs horen en was nog geen APK-afkeur... VREEMD !
succes :!: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: wieldraagarmen achteras 405sri

Berichtdoor RondeB » 01 jun 2012, 10:12

D'r zijn keren geweest dat ik blijer werd van je antwoord,Harrie :? Morgen met Hans (305friesland) in conclaaf over eventueel vervangen complete as. Zijn er verschillen in as-uitvoering tussen verschillende types? neem aan van wel :roll: Ik heb schijfremmen achter, kan ik dan zonder problemen een remtrommelas ombouwen?
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: wieldraagarmen achteras 405sri

Berichtdoor EH Autoservice » 01 jun 2012, 11:15

Begin maar met een andere as , wat dan ook een trommelas mag zijn .
Wat je nodig hebt is een goede hoofdbuis , de rest gaat naar oud ijzer .
Vervolgens 2 setjes SKF VKDA 27006 bestellen bij de automateriaalzaak .
dagje sleutelen .....
Klaar :mrgreen:

Veregeet niet dat de utilaat er onder uit moet , en dat je de tank leeg rijdt , want de brandstofvulslang moet er ook af :wink:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: wieldraagarmen achteras 405sri

Berichtdoor RondeB » 01 jun 2012, 14:46

@wat dan ook een trommelas mag zijn

Bedoel een as met trommelremmen, ik heb schijfremmen eronder..weet niet of die draagarmen gelijk zijn verder Maar als ik 't goed begrijp zeg jij :andere as met goede buis en dan ook (preventief) de naaldlagers vervangen.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: wieldraagarmen achteras 405sri

Berichtdoor Bart-Peugeot » 01 jun 2012, 15:45

trommelas = as met trommelremmen :D

Ja, je neemt de buis van de as waar trommelremmen aanzitten. De rest gooi je weg van die as (dus de draagarmen met de trommelremmen eraan kunnen de oud ijzer bak in)

De huidige buis van je as, is defect, die kan dus ook weg.

Nu bouw je alles wat je van je originele as hebt, over op de as die je nieuw hebt. Het enige dat je vernieuwt zijn de lagers.

Dit moet het zijn in theorie. (EH heeft dit al vaak gedaan, dus dit is een beproefd concept)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: wieldraagarmen achteras 405sri

Berichtdoor EH Autoservice » 01 jun 2012, 21:40

Net ook weer 1 van een 106 ....
En dat was niet de eerste van deze week :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: wieldraagarmen achteras 405sri

Berichtdoor RondeB » 14 jun 2012, 22:06

zowww.....en zo zie jemaar weer, een flinke dosis stronteigenwijzigheid en een tweede opinie van een ervaringsdeskundige (305friesland) kan je een hoop ellende en daarbij behorend geld besparen :D

Nadat m'n SRI was afgekeurd op "speling op de achteras" ben ik maar eens uitgaan zoeken wat dit nu betekend en hoe ernstig het is... al snel bleek dat er regelmatig 405's gewoon werden goedgekeurd met die speling ( zie ook hierboven reactie van Harrie) en dat bij mijn 405 de speling amper merkbaar is (rechts iets, links nul komma nul) . 305friesland heeft het afkeurlijstje afgelopen, kapotte rubbers enz was gewoon waar, losse stoel ook maar die speling op de as kon wel eens bij zijn keurstation als niet errug beschouwd worden..... en jahoor, niks aan het handje. APK goedgekeurd, het beestje kan weer een jaar mee, op naar de 315000km.
Voor de zekerheid heb ik wel een goed lijkende sloopas meegenomen die ik van de winter uit elkaar trek en klaar maak voor montage. Samen met nog wat ander groot onderhoud kan dat dan mooi gewisseld worden als het beter uitkomt.

Hans, bedankt weer :lol: :!:
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp


Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten